Pogłębiarka Ursa zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Będzie regularnie pogłębiać kanał żeglugowy, aby utrzymać właściwe parametry przekopu [ZDJĘCIA]

2024-06-14 07:48:19(ost. akt: 2024-06-14 08:30:37)

Autor zdjęcia: Urząd Morski w Gdyni

Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca-pogłębiarka ssąca nasiębierna. Przypłynęła do Polski 12 czerwca 2024 roku i zacumowała w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Jej podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Ursa posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.

Nowa pogłębiarka na stałe stacjonować będzie w Porcie Nowy Świat. Umowę na jej budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku. Wartość kontraktu to 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii. Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana.

PARAMETRY STATKU

Długość całkowita: 62,75 m
Długość między pionami: 57,23 m
Szerokość całkowita: 12,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne: 3,90 m
Wyporność: 2341 ton
Pojemność brutto: 1195
Pojemność netto: 359

MOŻLIWOŚCI

Liczba załogi/osób: 8 osób
Obszar żeglugi: żegluga krajowa
Dźwig pokładowy: SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
Pojemność ładowni: 950 m3

PRĘDKOŚĆ STATKU

Prędkość z urobkiem: 8 węzłów

Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: ~11 węzłów