Ponad 3 mln zł długu za jazdę bez biletu. Elbląg pozywa pasażerów, ale windykacja wciąż mało skuteczna

2025-03-03 14:27:59(ost. akt: 2025-03-03 14:58:04)

Autor zdjęcia: Wiktoria Gutowska

Ponad 3,3 mln zł wynosi zadłużenie pasażerów elbląskiej komunikacji miejskiej za jazdę bez biletu. Mimo tysięcy spraw kierowanych do sądu skuteczność egzekucji jest niska. Czy miasto znajdzie efektywny sposób na odzyskanie należności?
Radny Rafał Traks zwrócił się do władz miasta z interpelacją dotyczącą zadłużenia pasażerów z tytułu nieopłaconych mandatów za brak biletu podczas korzystania z komunikacji miejskiej. Wiceprezydent Katarzyna Wiśniewska udzieliła szczegółowej odpowiedzi na zadane pytania, przedstawiając skalę problemu oraz podejmowane działania windykacyjne.

Jak wynika z odpowiedzi ratusza, pasażerowie elbląskiej komunikacji miejskiej zalegają z płatnościami na kwotę 3,3 mln złotych (stan na 31 grudnia 2024 r.). Liczba spraw dotyczących niezapłaconych mandatów wynosi 26 595, a średnia wartość nałożonej opłaty dodatkowej to 124,23 zł.

Jednak Zarząd Komunikacji Miejskiej ewidencjonuje mandaty jako osobne sprawy, a nie według liczby dłużników, co oznacza, że rzeczywista liczba osób zalegających z płatnościami może być inna.

Egzekucja należności
Miasto i ZKM prowadzą windykację należności zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dłużnicy otrzymują dwukrotne wezwania do zapłaty, a w przypadku braku reakcji sprawy kierowane są do sądu.

W latach 2020-2024 na drogę postępowania sądowego skierowano 16 478 spraw, lecz tylko 6 spraw trafiło do komornika. Jak przyznała wiceprezydent Wiśniewska, skuteczność egzekucji komorniczej jest niska, a wysokie koszty często przewyższają dochodzone kwoty.

Osoby, które nie uregulowały swoich zobowiązań, mogą rozłożyć spłatę mandatu na raty. ZKM od grudnia 2018 roku współpracuje z Biurem Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. Oznacza to, że dłużnicy, którzy nie uiszczą należności, mogą trafić do rejestru dłużników. Może to skutkować problemami z zaciąganiem kredytów, zakupem sprzętu na raty, a nawet zawarciem umowy na usługi telekomunikacyjne.

Aby ograniczyć liczbę pasażerów jeżdżących bez biletu, ZKM zwiększa liczbę kontroli biletowych. Miasto ułatwia także zakup biletów, oferując je w 7 stacjonarnych biletomatach, 41 biletomatach mobilnych (znajdujących się w autobusach), a także poprzez aplikacje mobilne: moBilet, SkyCash, mPay i zBiletem. Dodatkowo bilety można kupić u kierowcy lub motorniczego. ZKM prowadzi również kampanie informacyjne, które mają zachęcić pasażerów do legalnego korzystania z komunikacji miejskiej.

Czy miasto wprowadzi nowe rozwiązania? Na razie nie przewiduje się współpracy z firmami windykacyjnymi ani wprowadzenia systemu odpracowywania długów. Władze liczą na skuteczność działań informacyjnych i konsekwentne egzekwowanie należności.

EG