Poniedziałek, 16 lipca 2018. Imieniny Eustachego, Mariki, Mirelli

Po sobotnim pożarze wszystkie helmuty znikną z szyn



2013-04-11 07:00:00 (ost. akt: 2013-04-10 13:49:47)
Po Elblągu kursuje jeszcze 11 tramwajów sprowadzonych z Niemiec. Na razie zostały wycofane z eksploatacji

Po Elblągu kursuje jeszcze 11 tramwajów sprowadzonych z Niemiec. Na razie zostały wycofane z eksploatacji

Autor zdjęcia: Michał Skroboszewski

Mają po 50 lat i więcej. Sprowadzone z Niemiec wożą elblążan po mieście od 1996 roku. Spółka Tramwaje Elbląskie wycofała z eksploatacji wagony GT6, tak zwane "helmuty". Decyzja zapadła po tym, jak w sobotę w jednym z takich tramwajów wybuchł pożar.



Sobota, godz. 14. Tramwaj linii 200 typu GT6 właśnie powoli kończył trasę. Do pętli miał jeszcze ok. 1 km. W pojeździe było kilkunastu pasażerów. Tramwaj jechał ul. Królewiecką, minął skrzyżowanie z ul. Moniuszki, kiedy zauważono dym wydobywający się z dachu. Motorniczy zatrzymał pojazd i ewakuował pasażerów. Nikomu, na szczęście, nic się nie stało. Zgłoszenie o pożarze dotarło do strażaków o godz. 14.02.

— Po czterech minutach byliśmy na miejscu. W akcji uczestniczyły dwa wozy strażackie, w sumie ośmiu strażaków — mówi Przemysław Siagło, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej PSP w Elblągu. 
Strażacy dostali się na dach pojazdu i ugasili ogień. Tramwaj został odholowany do zajezdni.



Jak poprawić
 ich stan techniczny

Przyczyną pożaru było prawdopodobnie zwarcie instalacji elektrycznej.

— Straty są niewielkie. Szacujemy, że koszt naprawy wyniesie około 3 tys. zł — mówi dyrektor Tramwajów Elbląskich Bogdan Kaliński.

Dyrekcja spółki ma poważniejszy orzech do zgryzienia. To kolejne takie zdarzenia z udziałem "helmuta". Dokładnie rok temu na ul. Robotniczej pożar wybuchł w innym tramwaju tego typu. Ogień doszczętnie strawił pojazd. Pasażerom nic poważnego się nie stało. 
Niemieckie tramwaje trafiły do Elbląga w 1996 r. Zostały wyprodukowane w latach 1958-65. Ten, w którym w sobotę wybuchł pożar, jest z 1958 r.

Spółka użytkuje w sumie 11 takich pojazdów. 

— Po sobotnim zdarzeniu podjęliśmy decyzję o wycofaniu ich z eksploatacji — mówi Bogdan Kaliński. — Zastanawiamy się teraz nad tym, jak poprawić ich stan techniczny. Prawdopodobnie niektóre zostaną zlikwidowane, a w pozostałych wymienimy instalację elektryczną — dodaje.



Dzisiaj potrzebują 
tylko ośmiu tramwajów


Dyrekcji TE w podjęciu takiej decyzji pomógł fakt, że obecnie tramwaje kursują w ograniczonym zakresie. Trwająca przebudowa biegnącej przez miasto drogi 503 spowodowała, że część tras tramwajowych jest wyłączona z ruchu.
— Przed rozpoczęciem przebudowy do obsługi tras w mieście potrzebowaliśmy 22 tramwajów, dzisiaj ośmiu — tłumaczy Kaliński.

Do Elbląga sprowadzono z niemieckiej Moguncji w sumie 19 "helmutów", część już wycofano z użytku. Wszystkie wyprodukowane przez Düwag w latach 1958-1965. 
Na razie elblążan będą woziły wagony typu 121N (tzw. ogórki) oraz 805. Na początku tego roku Tramwaje Elbląskie podpisały umowę na kupno dwóch używanych tramwajów z Niemiec. Będą to trójczłonowe, 26- metrowe wagony. Do Elbląga, po modernizacji, mają trafić jesienią tego roku.
AKT

Źródło: Dziennik Elbląski

Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. zorro #1051690 | 178.235.*.* 11 kwi 2013 16:14

    a co na to miejski konserwator zabytków

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. * #1051469 | 78.8.*.* 11 kwi 2013 13:42

    ...to nie tylko auta sprowadzają z Niemiec...Polska złomowiskiem Europy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. BEZ ŚCIEM proszę #1051133 | 95.49.*.* 11 kwi 2013 09:25

    GRUDZIĄDZKIE TRAMWAJE typu Konstal 805 są poddawane gruntownej modernizacji. Po remoncie zyskują nowy wygląd karoserii, drzwi, okien oraz poprawiany jest ich stan techniczny. Taki lifting sprawia, że sa to znowu nowoczesne i wygodne wozy. czemu nikt w Elblągu nie bierze pod uwagę możliwości wyremontowania zdezelowanych 805ek, tym bardziej że i w nich zdarzają się iskrzenia i zapłon instalacji elektrycznych? Wykonawcą remontu grudziądzkiego taboru są ZNTK w Mińsku Maz i PS PESA, koszt liftingu 6 wozów to ok. 6 mln pln.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. komix #1051109 | 78.88.*.* 11 kwi 2013 09:08

    te "trupy" przejdą pełną modernizację i będą w części środkowej niskopodłogowe (identycznie jak w Gdańsku) - tylko się cieszyć :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. xxx #1051085 | 178.235.*.* 11 kwi 2013 08:50

    znow sprowadza trupy z landu

    ! - + odpowiedz na ten komentarz