Po Elblągu kursował zabytkowy tramwaj. Zobacz zdjęcia!

2014-11-23 12:56:50(ost. akt: 2014-11-23 16:07:56)

Autor zdjęcia: Arkadiusz Kolpert

Po Elblągu w niedzielę (23.11) kursował zabytkowy tramwaj produkcji Konstal typu 5N, popularnie nazywany "Enką". Zobacz zdjęcia!
Niedzielna atrakcja została zorganizowana z okazji przypadającej w tym roku 119 rocznicy uruchomienia komunikacji tramwajowej w Elblągu, a także przypadającego na 25 listopada Dnia Tramwajarza. Tramwaj kursował po linii nr 4. Od południa podróżował nim gość specjalny - historyk z Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu Tomasz Gliniecki, który opowiada o bogatej historii elbląskich tramwajów. Tomasz Gliniecki jest także autorem monografii poświęconej tramwajom w Elblągu, która ukaże się prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
— Będzie to książka - album, w której staram się ciekawostkowo opowiedzieć o 120-letniej historii tramwajów elbląskich — mówi Tomek Gliniecki.

Część z tych ciekawostek mogli już dzisiaj poznać pasażerowie zabytkowego tramwaju.
— Według mnie tramwaj elektryczny w Elblągu jest takim elementem historii miasta, który ją spaja. Jeździli nim do pracy nasi rodzice, dziadkowie, ludzie, którzy żyli tu przed nami — mówił Gliniecki. — Trwały liczne dyskusje, w momencie, gdy tramwaj miał się w Elblągu pojawić. Początkowo myślano o tym, by był to tramwaj "napędzany owsem", czyli tramwaj konny. Tego pomysłu nie wprowadzono jednak w życie. Od początku wprowadzono tramwaj elektryczny. Zadecydowała tu roztropność ówczesnych władz miasta, bo na przykład w pobliskim Grudziądzu uruchomiono początkowo tramwaj konny, ale szybko musiano przestawić się na "nowinkę", jaką był napęd elektryczny.

W ówczesnych Prusach nie był to jednak pierwszy elektryczny tramwaj.
— O kilka miesięcy wcześniej na trasę wyjechał tramwaj elektryczny w Królewcu — mówi Tomasz Gliniecki.
Tramwaje powstały w Elblągu nie tylko po to, by wozić ludzi.
— Myślano również o transporcie przemysłowym. Były plany rozbudowy linii tramwajowej do cegielni w Suchaczu, Kadynach, czy Pęklewie po to, by móc transportować nią cegły oraz inne towary przemysłowe — wyjaśnia Gliniecki.
Ciekawostką jest to, że w Elblągu, ale też w wielu miastach ówczesnych Prus zastosowano zastosowano tramwaje o wąskim rozstawie szyn - tysiąc milimetrów.
daw


Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. k #1571531 | 88.156.*.* 23 lis 2014 19:43

    Elbląg to taki sosnowiec warmii i mazur.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. gox #1571493 | 83.9.*.* 23 lis 2014 19:26

    Elbląg to piękne miasto. Co innego Olsztyn miasto bez honoru, zasad i zgnilizna moralna.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)