Język ojczysty – tożsamość i duma

2015-11-15 19:39:58(ost. akt: 2015-11-15 19:52:30)

Autor zdjęcia: materiały organizatora

Język jest nie tylko składnikiem kultury narodu, ale zarazem najlepszym odbiciem tej kultury. W języku jak w zwierciadle odbijają się doświadczenia społeczne jednostki i narodu. (Piotr Bąk). Przekonali się o tym uczestnicy seminarium ,,Język ojczysty, tożsamość, duma” , które odbyło się w dniu 12 listopada 2015 roku w Bibliotece Elbląskiej im C. K Norwida.

Język jest nie tylko składnikiem kultury narodu, ale zarazem najlepszym odbiciem tej kultury. W języku jak w zwierciadle odbijają się doświadczenia społeczne jednostki i narodu. (Piotr Bąk). Przekonali się o tym uczestnicy seminarium ,,Język ojczysty, tożsamość, duma” , które odbyło się w dniu 12 listopada 2015 roku w Bibliotece Elbląskiej im C. K Norwida.

Głównym organizatorem spotkania był SOSW nr 2 w Elblągu. Seminarium było uczczeniem Międzynarodowego Dnia Języka Romskiego, które przypada na 5 listopada. Wiersz ,,Cygańska droga” autorstwa Roma S. Stankiewicza w interpretacji aktorki Teatru Dramatycznego w Elblągu wprowadził uczestników w świat kultury romskiej.

Język romski jako jeden z niewielu na świecie nie ma swojej pisanej formy, a historiai tradycja przepisywane są ustnie. Któż mógłby lepiej mówić o języku romskim niż sami Romowie. Trzeba o język walczyć bo w nim zapisana jest historia i kultura mówiła asystentka edukacji romskiej w Elblągu, konsultant do spraw Romów Iza Stankiewicz.

Doktor nauk humanistycznych pani Krystyna Kamińska wykładowca Akademii Humanistycznej w Pułtusku, specjalista w obszarze wielokulturowości w wystąpieniu ,,Dziecko dwujęzyczne u progu edukacji” zobrazowała problemy z jakimi spotykają się dzieci romskie rozpoczynające edukację. Inna kultura, inne rozumienie pojęć, słów, problemy z komunikacją, to tylko niektóre bariery na progu edukacji małego dziecka. Po wysłuchaniu wykładu pani doktor wielu nauczycieli spojrzy na ucznia pochodzenia romskiego z innej perspektywy.

Ważnym elementem spotkania na które czekały dzieci i młodzież było ogłoszenie wyników ogólnopolskiego konkursu plastyczno – literackiego Życie wiecznych wędrowców oraz obejrzenie wystawy pokonkursowej, która do końca listopada prezentowana będzie w Warmińsko- Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. Komisja konkursowa w kategorii prace plastyczne, uczniów szkół podstawowych nagrodziła: I miejsce – Klaudia Sulecka SP nr 37 w Bydgoszczy, II miejsce – Roksana Roelle SP nr 2 w Ełku, III miejsce – Amelia Sowińska Zespół Szkół nr 2 w Elblągu, III miejsce - Milan Rowiński SP nr 37 w Bydgoszczy, Wyróżnienia - Nikola Wesołowska SP nr 2 w Olsztynie, Paweł Faber SOSW w Prudniku, Klara Bielawska SP nr 19 w Elblągu, Amelia Kuta SP nr 1 w Elblągu, Agata Szafran SP nr 19 w Elblągu. Prace plastyczne, uczniowie szkół gimnazjalnych I miejsce-Klaudia Hajdecka SOSW w Prudniku, II miejsce - Sebastian Tutak SOSW w Prudniku, III miejsce-Irina Ciurar SOSW nr 1 w Elblągu, Wyróżnienia-Aleksandra Józefowicz SOSW w Prudniku, Emilia Cebula SOSW w Prudniku. Kategoria prace literackie uczniowie szkół podstawowych I miejsce - Julianna Wojtal SP nr 12 w Elblągu, Anna Świgoń, SP nr 12 w Elblągu, II miejsce - Dariusz Bołdyzer SOSW w Prudniku, Karolina Biernacka SP nr 12 w Elblągu, III miejsce-Magdalena Biernacka, SP nr 12 w Elblągu. Wyróżnienia-Nikola Wesołowska, SP nr 2 w Olsztynie, Wiktoria Serafin, SP nr 12 w Elblągu. Kategoria prace literackie, uczniowie szkół gimnazjalnych I miejsce-Daria Darmorost Gimnazjum nr 5 Elbląg, II miejsce-Katarzyna Szafrańska Gimnazjum w Mońkach, III miejsce-Julia Mrozowska Gimnazjum nr 5 Elbląg oraz Michał Kuliszczak SOSW w Prudniku. Elbląska bajkopisarka pani Wioletta Piasecka, która uczestniczyła w komisji doceniając talent młodych ludzi ufundowała nagrody specjalne. Każdy laureat otrzymał książkę autorstwa pani Wioletty z osobistym listem do autora wiersza. Pani Wioletta oceniła utwory jako wartościowe, zachwycające lekkością stylu, znajomością romskich obyczajów i tradycji ,z których wyłania się plastyczny obraz życia w taborach…
Zarówno prace plastyczne jak i literackie pokazują kulturę narodu romskiego. Asystent edukacji romskiej w Elblągu w swym wystąpieniu mówiła.…Poprzez język romski poszukujemy wspólnych korzeni, by pokazać, że na kształt i piękno każdej kultury mają wpływ relacje z innymi narodami oraz , że kulturę romską należy traktować jako część kultury światowej.
Organizatorzy


Szukam…
Wędruję jak ptak po całym świecie szukając swojego miejsca,
wĘdruję od wsi do wsi przez urodzajne pola i lasy.
Dusza romskiego wędrowca uskrzydla mnie,
Rodzina oparciem mym.
Od czasu do czasu wzruszam znów,
Więc w końcu znajdę swoje miejsce.
I tam zostanę, tam będzie moja mała Ojczyzna.
Echa słucham – to moja bratnia dusza.
Chwilo ma – w nowym miejscu czuję, że to tu…

Julianna Wojtal, kl.5b, Szkoła Podstawowa nr 12 w Elblągu

Źródło: Artykuł internauty