O rzekach i rozwoju transportu śródlądowego. Poselskie dyskusje w Elblągu

2016-06-15 14:37:45(ost. akt: 2016-06-15 14:39:37)

Autor zdjęcia: Michał Kalbarczyk

W ciągu najbliższych 15 lat na rozwój transportu śródlądowego Polska chce przeznaczyć 60 miliardów złotych. O tym między innymi rozmawiali w środę w Elblągu posłowie z parlamentarnego zespołu ds. rewitalizacji polskich rzek.

Do Elbląga przyjechał parlamentarny zespół do spraw rewitalizacji polskich rzek. Na środowym (15 czerwca) wyjazdowym spotkaniu posłowie wystosowali memorandum do premier rządu, w których wskazali rozwiązania ułatwiające rozwój transportu śródlądowego w kraju. Wnioski zawarte w piśmie mogą znacznie usprawnić żeglugę śródlądową także w Elblągu.

W ciągu najbliższych 15 lat na rozwój transportu śródlądowego Polska chce przeznaczyć 60 mld zł. Rząd przygotowuje się także do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Zadanie wymaga jednak szeregu inwestycji, m.in zadań związanych z udrożnieniem rzeki Elbląg, na której żegluga jest dziś ograniczona.
— Największą barierą nawigacyjną jest most pontonowy w Nowakowie. Problemem jest tu brak możliwości jego otwarcia i zamknięcia przy niskich i wysokich stanach wód. Te drugie stwarzają zaś idealne warunki dla żeglugi i transportu wodnego, który jest efektywny ekonomicznie i środowiskowo — przekonuje Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
Starostwo powiatowe w Elblągu analizuje dwa warianty budowy nowego mostu w Nowakowie: z tzw. dużym najazdem oraz mostu zwodzonego. — Bardziej realny do wykonania jest ten drugi. Budowa zamknęłaby się w granicach ok. kilkunastu milionów złotych. Tu potrzeba jednak finansowego wsparcia z budżetu centralnego — apelował starosta elbląski Maciej Romanowski.

Kolejną barierą dla rozwoju żeglugi na rzece Elbląg jest most w Kępkach, którego prześwit nie pozwala na żeglugę z Elbląga do Malborka. Zgliński mówił także posłom o konieczności pogłębienia rzeki Szkarpawy i Elbląg. Dużym problemem na wodach śródlądowych są powalone przez działalność bobrów drzewa oraz nieuregulowane brzegi i wały przeciwpowodziowe.

Efektem końcowym czwartkowych rozmów było wystosowanie do rządu memorandum, by jak najszybciej wprowadzić zaproponowane rozwiązania ułatwiające rozwój transportu śródlądowego.
— Już wcześniej wystosowaliśmy do rządu pismo, w którym wskazywaliśmy, że pod względem transportowym Wisła powinna być traktowana tak samo priorytetowo jak Odra. Mamy także pomysł opracowania cyfrowego mapowania dróg wodnych na wzór Czech. Wnioskowaliśmy też, by Polska przystąpiła do konwencji AGN, dzięki której będzie można skorzystać m.in z dużych środków unijnych na inwestycje na rzekach. Minister gospodarki wskazał nam, że do końca roku konwencja zostanie podpisana — mówi poseł Paweł Skutecki z partii Kukiz’15 .
Aleksandra Szymańska

Fot. Michał Kalbarczyk

Źródło: Dziennik Elbląski