Kolejny krok w stronę przekopu Mierzei. Poznaliśmy wykonawców projektu

2016-12-28 11:33:44(ost. akt: 2016-12-28 11:39:17)

Autor zdjęcia: Urząd Morski w Gdyni

Konsorcjum firm Mosty Gdańsk i Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego opracują dokumentację przetargową dotyczącą budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Przetarg na wykonanie dokumentacji do tej inwestycji Urząd Morski w Gdyni ogłosił w październiku 2016 roku. 7 listopada nastąpiło pierwsze otwarcie ofert. Okazało się, że do przetargu stanęły wtedy dwa konsorcja firm Transprojekt Gdańsk i Wuprohyd oraz Mosty Gdańsk i Projmors. Jednak tylko oferta tej ostatniej mieściła się w budżecie zamawiającego opiewającego na 6,027 mln zł. Badanie ofert trwało kolejny miesiąc. Przed Bożym Narodzeniem poznaliśmy zwycięzcę przetargu.

Konsorcjum firm Mosty Gdańsk i Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego zrealizuje projekt budowy kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wraz ze śluzami oraz portem postojowym od strony Zalewu Wiślanego. W zakres całego przedsięwzięcia mają wejść również połączenia drogowe i mostowe, w tym modernizacja wejścia do portu Elbląg na odcinku od Zalewu Wiślanego do mostu w Nowakowie oraz od mostu w Nowakowie w stronę Elbląga (odcinek ok. 2,5 km). Dodatkowo projekt zakłada utworzenie sztucznej wyspy lub wysp na Zalewie Wiślanym. Projektanci będą także nadzorować przebieg prac budowlanych. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy.

W kwietniu w Elblągu zaprezentowano po raz pierwszy wizualizację kanału, który najprawdopodobniej zostanie wykonany w miejscowości Nowy Świat, w gminie Sztutowo (między Skowronkami a Przebrnem). Będzie miał ok 1,1 km długości oraz 80 metrów szerokości. Od strony morza będzie to tor podejściowy o głębokości 5 metrów. W drodze przekopu wykonane zostaną także obiekty mostowe i drogowe. Tych ostatnich boją się przede wszystkim mieszkańcy nadmorskich miejscowości usytuowanych na Mierzei Wiślanej i wskazują, że przekop odetnie ich od reszty świata.

— W projekcie przewidziano dwa mosty zwodzone na obydwu końcach śluzy. Otwarcie i zamknięcie przęseł mostów będzie skoordynowane z wrotami śluzy. Przy wchodzeniu statku do śluzy zawsze jedne wrota są zamknięte, toteż jeden z mostów też zawsze będzie zamknięty, a co za tym idzie - będzie przejezdny. Sam ruch drogowy będzie zaś sterowany sygnalizacją świetlną i z automatycznie zamykanymi szlabanami — tłumaczył w kwietniu Tadeusz Hatalski, ówczesny dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Rząd planuje rozpocząć budowę kanału na przełomie 2018 i 2019 r. Inwestycja ma kosztować ok. 800 mln zł, zostanie w całości sfinansowana z budżetu państwa, i ma być gotowa w 2022 r.
as

Źródło: Dziennik Elbląski

Komentarze (9) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. QWE #2144587 | 83.3.*.* 28 gru 2016 13:05

    800 mln sam kanał a ile kasy jeszcze trzeba włożyć aby udrożnić rzekę Elbląg i sam zalew kiedy średnia głębokość to 2,7m...jednym słowem korzystać będą mogły z tego przejścia tylko statki turystyczne i barki....żaden duży statek nie wpłynie Jedna z zasad żeglugi wymaga głębokości toru równej zanurzeniu statku + 2 m "wolnej wody"...dobrze jest napisane, że od strony Bałtyku podejście będzie miało 5 metrów, ale co z zalewem i rzeką?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. edo #2144588 | 188.146.*.* 28 gru 2016 13:06

    bardzo dobry pomysł czas na jak najszybsza realizacje

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  3. olsztyniak #2144589 | 188.146.*.* 28 gru 2016 13:08

    hej dziewczyny, która mam 2 metrowy miecz, który kanał Ostródzko Elblągski mnie pomieści?

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-7) odpowiedz na ten komentarz

  4. A co z buchmacherami? #2144608 | 95.90.*.* 28 gru 2016 13:36

    W poniedziałek, 26 grudnia 2016 o16:30 pojawił się tu artykuł: "Kanał przez Mierzeję nie powstanie? Bukmacherzy przyjmują zakłady". Trzeba przyznać, że GO ma bardzo urozmaicone podejście do każdego tematu. Jednego dnia Kanał nie będzie przekopany, bo to nie ma sensu no i ci bukmacherzy (anonimowi zresztą), którzy przecież wszystko wiedzą, a dzisiaj "Poznaliśmy wykonawców projektu". Tak wierzyłem do wczoraj w autorytet GO, a teraz kompletnie jestem zagubiony i nie wiem co robić, i co myśleć. To jak to jest z tym kanałem: ma on sens, czy nie ma? Będzie przekopany, czy nie? Rząd mówi, że robimy przekop i nigdy się zresztą z tego nie wycofał, a GO mówi, że Kanału nie będzie bo bukmacherzy mówią inaczej. To zdecydujcie w końcu jak to teraz będzie?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  5. do QWE #2144610 | 95.90.*.* 28 gru 2016 13:38

    Zapytaj się Niemców, którzy mają wszystkie wymienione przez Ciebie problemy na co dzień i jeszcze więcej, a mimo tego inwestują pieniądze w kanały na potęgę. Po co to marudzenie, skoro wszędzie takie inwestycje są rentowne.

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    Pokaż wszystkie komentarze (9)