Wkrótce zaczną kopać? Jest ważna decyzja dla przekopu Mierzei Wiślanej

2018-12-05 15:50:06(ost. akt: 2018-12-05 22:22:12)
W tym miejscu ma powstać kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej

W tym miejscu ma powstać kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie wydała w środę decyzję środowiskową dotyczącą budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Znalazło się w niej kilkadziesiąt warunków, które muszą zostać spełnione w trakcie budowy kanału i jego eksploatowania. Dzięki temu ta inwestycja "nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko" — oceniła olsztyńska RDOŚ.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie w środę (5.12) podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.

• To jeden z ostatnich dokumentów, jaki jest potrzebny, żeby starać się o pozwolenie na budowę i ogłosić przetarg na jego wykonanie.

Budowa kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej to jedna ze sztandarowych obietnic rządu PiS. Wiadomo, że ma powstać w nieistniejącej dzisiaj miejscowości Nowy Świat, na terenie gminy Sztutowo. Ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. Jego budowa ma się zakończyć do 2022 r.


RDOŚ w Olsztynie stwierdziła, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań.

— Jego przebieg, w porównaniu do innych rozpatrywanych wariantów (w lokalizacjach Skowronki i Piaski), jest zdecydowanie korzystniejszy m.in. ze względu na mniejsze oddziaływanie na siedliska przyrodnicze oraz z punktu widzenia niemal dwukrotnie mniejszej kubatury urobku, który trzeba by wybagrować w celu pogłębienia istniejącego toru wodnego. To z kolei zmniejsza zanieczyszczenie wód, ogranicza skalę zagrożenia dla ichtiofauny oraz presję na makrozoobentos, stanowiący pokarm dla niektórych gatunków ptaków — czytamy w komunikacie.

• W decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych.

Inwestor został zobligowany między innymi do:
— prowadzenia prac w terminach uwzględniających ochronę poszczególnych grup zwierząt, w tym ptaków, nietoperzy i ryb;

— prowadzenia prac czerpalnych w sposób ograniczający zmętnienie wody. W tym celu zostaną zastosowane pogłębiarki o małym zanurzeniu, jak najmniejszej turbulencji, wysokiej wydajności, wyposażone w urządzenia ograniczające tworzenie się zawiesiny, takie jak: klapy, czerpaki, głowice z przysłonami. Dodatkowo zostaną rozwieszone na obszarze prowadzenia robót kurtyny ze sztucznego materiału, przylegające do dna, a od góry mocowane do pływaka;

— ustanowienia w południowo-zachodniej części Zalewu Wiślanego tzw. stref ciszy o powierzchni 15 km kw z bezwzględnym zakazem wpływania wszelkich jednostek pływających w okresie budowy oraz z możliwością ograniczonego wpływania jednostek rybackich w okresie funkcjonowania inwestycji. Proponowany do wyłączenia obszar jest jednym z najcenniejszych miejsc dla ptaków i ryb w skali całego Zalewu;

— wprowadzenia na fragmencie zachodniej części Zalewu Wiślanego zakazu cumowania oraz zakazu poruszania się wszelkich jednostek z wyłączeniem gospodarki rybackiej oraz zakazu uprawiania wszelkiej działalności sportowo-rekreacyjnej w obrębie szuwaru oraz w strefie przybrzeżnej (około 200 m od szuwaru). Działanie ma wyeliminować zagrożenie płoszenia ptaków lęgowych, migrujących oraz pierzących;

— wykonania sztucznej wyspy o powierzchni około 181 ha i zagospodarowania jej w kierunku utworzenia siedlisk lęgowych ptaków siewkowych oraz blaszkodziobych;

— przeniesienia roślinności szuwarowej o powierzchni około 3,16 ha z planowanego toru wodnego w miejsca, gdzie naturalnie pojawiły się w nim luki/ubytki. Dzięki temu w skali Zalewu Wiślanego nie dojdzie do zredukowania powierzchni roślinności wynurzonej. Ponadto w wyniku budowy sztucznej wyspy na jej obwodzie powstanie pas 5 km szuwaru, co dodatkowo powiększy pulę potencjalnych siedlisk do zasiedlenia dla części gatunków ptaków;

— zamontowania sztucznych miejsc lęgowych (budek) dla ohara (ptak z rodziny kaczkowatych) oraz skrzynek dla nietoperzy, które zrekompensują utracone naturalne siedliska i kryjówki;

— przeniesienia chronionych gatunków roślin, występujących w miejscach planowanej przebudowy toru wodnego na rzece Elbląg, do siedlisk zastępczych, które powinny odpowiadać wymaganiom siedliskowym przesadzanych roślin;

— odtworzenia wydmy szarej. W trakcie prac budowlanych dojdzie do zniszczenia fragmentu (0,21 ha) płatu siedliska – wydmy szarej, będącego jednak w złym stanie ze względu na występowanie gatunku obcego siedliskowo. W zamian za to zostaną wykonane działania, na powierzchni około 0,37 ha, mające na celu odtworzenie tego siedliska w miejscach, gdzie dotychczasowe procesy spowodowały jego zanik;

— włączenia w granice rezerwatu przyrody Zatoka Elbląska dwóch działek, położonych w miejscowości Nowe Batorowo. Podczas budowy toru wodnego nastąpi zajęcie 2,65 ha terenu rezerwatu. W ramach rekompensaty zostaną włączone w jego granice nowe działki o łącznej powierzchni 2,89 ha.

Wszystkie te działania będą prowadzone pod nadzorem przyrodniczym/środowiskowym.

W decyzji określono również obowiązek prowadzenia monitoringu w fazie budowy przedsięwzięcia oraz obowiązek przeprowadzenia monitoringu porealizacyjnego.

Dodatkowo zobligowano inwestora do opracowania analiz porealizacyjnych po 5 i po 10 latach od zakończenia inwestycji. Wyniki analizy porealizacyjnej, wykonanej po 5 latach od zakończenia budowy, będą podstawą do rozważenia konieczności prowadzenia dodatkowych monitoringów stanu środowiska oraz określenia dalszych zasad funkcjonowania obszarów wyłączonych z użytkowania turystycznego i rybackiego.

— Z przeprowadzonej analizy oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko wynika, że przy należytym wypełnieniu warunków wymienionych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, realizacja przedsięwzięcia nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko — czytamy w komunikacie.

Z treścią decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach można zapoznać się w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie — tutaj

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Cały Bałtyk kanałami stoi. #2638593 | 195.136.*.* 7 gru 2018 08:36

    Transport morski jest 7mio krotnie tańszy od lądowego. Możliwy jest transport sztuk ponadgabarytowych. Jest kilkudziesięciokrotnie bardziej ekologiczny niż transport lądowy. Tor wodny do Elbląga uczyni tereny po obu stronach kanału atrakcyjne przemysłowo. Koszta produkcji przy dostępie do żeglugi są niższe. Region zyska turystycznie. Nie wspomnę o uniezależnieniu się od głupich pomysłów Rosjan.

    odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Zwolenniczka PO #2638568 | 83.6.*.* 7 gru 2018 08:21

      Az serce boli, że za rządów PiS Polska jest w rozkwicie i realizowane są miliardowe inwestycje z za naszych 8 letnich rzadów tylko Amber Gold, Skoki Wołomin czy geszefty Rycha, Zbycha itp na cmentarzach. Panie Boże Błogosław PiS, niech rządzą jak najdłużej bo nasi z PO znów wszystko rozpieprzą

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2. mazurski #2638359 | 81.190.*.* 6 gru 2018 19:30

      Ależ niech kopią - nawet niech się dokopią do Oceanu Spokojnego a póżniej niech spławią tym kanałem kartoflowatego KACZANESKU razem z innymi PISĆWOKAMI - aleluja i do kopania.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

    3. je #2638326 | 195.136.*.* 6 gru 2018 18:41

      Kopać, kopać!

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    4. II #2638119 | 81.190.*.* 6 gru 2018 12:46

      502 Bad Gateway ...... najbardziej popularny artykuł w portalu olsztyńska powtarza się co kilka artykułów. Co prawda krótki ale mój ulubiony :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (7)