Wkrótce zaczną kopać? Jest ważna decyzja dla przekopu Mierzei Wiślanej

2018-12-05 15:50:06(ost. akt: 2018-12-05 22:22:12)
W tym miejscu ma powstać kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej

W tym miejscu ma powstać kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie wydała w środę decyzję środowiskową dotyczącą budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Znalazło się w niej kilkadziesiąt warunków, które muszą zostać spełnione w trakcie budowy kanału i jego eksploatowania. Dzięki temu ta inwestycja "nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko" — oceniła olsztyńska RDOŚ.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie w środę (5.12) podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.

• To jeden z ostatnich dokumentów, jaki jest potrzebny, żeby starać się o pozwolenie na budowę i ogłosić przetarg na jego wykonanie.

Budowa kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej to jedna ze sztandarowych obietnic rządu PiS. Wiadomo, że ma powstać w nieistniejącej dzisiaj miejscowości Nowy Świat, na terenie gminy Sztutowo. Ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. Jego budowa ma się zakończyć do 2022 r.


RDOŚ w Olsztynie stwierdziła, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań.

— Jego przebieg, w porównaniu do innych rozpatrywanych wariantów (w lokalizacjach Skowronki i Piaski), jest zdecydowanie korzystniejszy m.in. ze względu na mniejsze oddziaływanie na siedliska przyrodnicze oraz z punktu widzenia niemal dwukrotnie mniejszej kubatury urobku, który trzeba by wybagrować w celu pogłębienia istniejącego toru wodnego. To z kolei zmniejsza zanieczyszczenie wód, ogranicza skalę zagrożenia dla ichtiofauny oraz presję na makrozoobentos, stanowiący pokarm dla niektórych gatunków ptaków — czytamy w komunikacie.

• W decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych.

Inwestor został zobligowany między innymi do:
— prowadzenia prac w terminach uwzględniających ochronę poszczególnych grup zwierząt, w tym ptaków, nietoperzy i ryb;

— prowadzenia prac czerpalnych w sposób ograniczający zmętnienie wody. W tym celu zostaną zastosowane pogłębiarki o małym zanurzeniu, jak najmniejszej turbulencji, wysokiej wydajności, wyposażone w urządzenia ograniczające tworzenie się zawiesiny, takie jak: klapy, czerpaki, głowice z przysłonami. Dodatkowo zostaną rozwieszone na obszarze prowadzenia robót kurtyny ze sztucznego materiału, przylegające do dna, a od góry mocowane do pływaka;

— ustanowienia w południowo-zachodniej części Zalewu Wiślanego tzw. stref ciszy o powierzchni 15 km kw z bezwzględnym zakazem wpływania wszelkich jednostek pływających w okresie budowy oraz z możliwością ograniczonego wpływania jednostek rybackich w okresie funkcjonowania inwestycji. Proponowany do wyłączenia obszar jest jednym z najcenniejszych miejsc dla ptaków i ryb w skali całego Zalewu;

— wprowadzenia na fragmencie zachodniej części Zalewu Wiślanego zakazu cumowania oraz zakazu poruszania się wszelkich jednostek z wyłączeniem gospodarki rybackiej oraz zakazu uprawiania wszelkiej działalności sportowo-rekreacyjnej w obrębie szuwaru oraz w strefie przybrzeżnej (około 200 m od szuwaru). Działanie ma wyeliminować zagrożenie płoszenia ptaków lęgowych, migrujących oraz pierzących;

— wykonania sztucznej wyspy o powierzchni około 181 ha i zagospodarowania jej w kierunku utworzenia siedlisk lęgowych ptaków siewkowych oraz blaszkodziobych;

— przeniesienia roślinności szuwarowej o powierzchni około 3,16 ha z planowanego toru wodnego w miejsca, gdzie naturalnie pojawiły się w nim luki/ubytki. Dzięki temu w skali Zalewu Wiślanego nie dojdzie do zredukowania powierzchni roślinności wynurzonej. Ponadto w wyniku budowy sztucznej wyspy na jej obwodzie powstanie pas 5 km szuwaru, co dodatkowo powiększy pulę potencjalnych siedlisk do zasiedlenia dla części gatunków ptaków;

— zamontowania sztucznych miejsc lęgowych (budek) dla ohara (ptak z rodziny kaczkowatych) oraz skrzynek dla nietoperzy, które zrekompensują utracone naturalne siedliska i kryjówki;

— przeniesienia chronionych gatunków roślin, występujących w miejscach planowanej przebudowy toru wodnego na rzece Elbląg, do siedlisk zastępczych, które powinny odpowiadać wymaganiom siedliskowym przesadzanych roślin;

— odtworzenia wydmy szarej. W trakcie prac budowlanych dojdzie do zniszczenia fragmentu (0,21 ha) płatu siedliska – wydmy szarej, będącego jednak w złym stanie ze względu na występowanie gatunku obcego siedliskowo. W zamian za to zostaną wykonane działania, na powierzchni około 0,37 ha, mające na celu odtworzenie tego siedliska w miejscach, gdzie dotychczasowe procesy spowodowały jego zanik;

— włączenia w granice rezerwatu przyrody Zatoka Elbląska dwóch działek, położonych w miejscowości Nowe Batorowo. Podczas budowy toru wodnego nastąpi zajęcie 2,65 ha terenu rezerwatu. W ramach rekompensaty zostaną włączone w jego granice nowe działki o łącznej powierzchni 2,89 ha.

Wszystkie te działania będą prowadzone pod nadzorem przyrodniczym/środowiskowym.

W decyzji określono również obowiązek prowadzenia monitoringu w fazie budowy przedsięwzięcia oraz obowiązek przeprowadzenia monitoringu porealizacyjnego.

Dodatkowo zobligowano inwestora do opracowania analiz porealizacyjnych po 5 i po 10 latach od zakończenia inwestycji. Wyniki analizy porealizacyjnej, wykonanej po 5 latach od zakończenia budowy, będą podstawą do rozważenia konieczności prowadzenia dodatkowych monitoringów stanu środowiska oraz określenia dalszych zasad funkcjonowania obszarów wyłączonych z użytkowania turystycznego i rybackiego.

— Z przeprowadzonej analizy oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko wynika, że przy należytym wypełnieniu warunków wymienionych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, realizacja przedsięwzięcia nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko — czytamy w komunikacie.

Z treścią decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach można zapoznać się w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie — tutaj

Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Zwolenniczka PO #2638568 | 83.6.*.* 7 gru 2018 08:21

    Az serce boli, że za rządów PiS Polska jest w rozkwicie i realizowane są miliardowe inwestycje z za naszych 8 letnich rzadów tylko Amber Gold, Skoki Wołomin czy geszefty Rycha, Zbycha itp na cmentarzach. Panie Boże Błogosław PiS, niech rządzą jak najdłużej bo nasi z PO znów wszystko rozpieprzą

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  2. II #2638119 | 81.190.*.* 6 gru 2018 12:46

    502 Bad Gateway ...... najbardziej popularny artykuł w portalu olsztyńska powtarza się co kilka artykułów. Co prawda krótki ale mój ulubiony :)

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  3. 123 #2638032 | 5.172.*.* 6 gru 2018 10:06

    Czy to się wszystko opłaca, 5 metrów głębokości ( ciekawe ile będzie po roku ) to raczej kanał dla większych kajaków......Ale dzięki Bogu słupek się znalazł!

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. je #2638326 | 195.136.*.* 6 gru 2018 18:41

      Kopać, kopać!

      Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

    2. fty #2637994 | 188.147.*.* 6 gru 2018 09:04

      Dobrze! Kopać szybko puki ziemia nie zamarzła!

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (7)