Sejmikowe „nie” dla Kolei Nadzalewowej z Elbląga Do Braniewa

2019-03-27 09:41:00(ost. akt: 2019-03-27 09:44:05)
kolej nadzalewowa

kolej nadzalewowa

Autor zdjęcia: wikipedia

Większość warmińsko-mazurskich radnych wojewódzkich nie zdecydowała się na podjęcie dyskusji nad ewentualna rewitalizacją Kolei Nadzalewowej z Elbląga do Braniewa. Większością głosów zdecydowali o usunięciu z programu marcowej sesji Sejmiku projektu tej uchwały.
Pomysł na reaktywację Kolei Nadzalewowej wyszedł od radnego wojewódzkiego Marcina Kazimierczuka. Inspiracją był opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury założenia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, nazywanego Programem Kolej Plus.

Jak argumentował pomysłodawca w uzasadnieniu, „projekt uchwały nie pociąga za sobą obciążenia budżetu województwa”, a „obecnie na liście projektów planowanych do realizacji nie ma żadnego zgłoszenia z województwa warmińsko-mazurskiego”.

— Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta: Elbląg i Braniewo — wyjaśnia Kazimierczuk. — Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych nie tylko do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka, ale także, z wykorzystaniem promu pasażerskiego przez Zalew Wiślany, do Krynicy Morskiej, do której dojazd drogowy jest utrudniony z powodu korków. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym.

Jak dodał, przywrócenia kursowania składów na wspomnianej trasie byłoby także „komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej”. Kolej Nadzalewowa mogłaby też być przyczynkiem do uruchomienia połączenia z obwodem kaliningradzkim.

Radny Marcin Kazimierczuk w tej sprawie złożył interpelację, która trafiła do marszałka województwa.

— Linia kolejowa Elbląg-Tolkmicko-Frombork-Braniewo ze względu na niedostateczny stan techniczny infrastruktury kolejowej została wyłączona w realizacji regionalnych przewozów pasażerskich w 2006 roku — odpowiedział wicemarszałek Marcin Kuchciński.

I dodał: — Do tego czasu charakteryzowała się niską prędkością podróży oraz miejscowymi ograniczeniami prędkości, co przełożyło się na niedopuszczalnie niski poziom pokrycia kosztów przychodami.

Ponadto w minionych latach miało dochodzić do spotkań z reprezentantami lokalnych samorządów, którzy wznosili wnioski w sprawie możliwości uruchomienia połączenia przewozów lokalnych na wskazanych terenach.

— Samorząd województwa uwarunkował taką możliwość wspólnym działaniem w tym zakresie. Zarówno w aspekcie lobbingowym, co do przeprowadzenia inwestycji, jak i pokrycia kosztów eksploatacyjnych — podkreślił wicemarszałek. — Niestety formalnych deklaracji miejscowych samorządów w proponowanych kwestiach nie uzyskano.
Widocznie coś się zmieniło, bo radni powiatowi z Braniewa wyrazili poparcie dla pomysły reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Pomysł znalazł się też w programie marcowej sesji Sejmiku Warmii i Mazur. Niestety, już nam początku obrad większość radnych zadecydowała o tym, że projekt ten nie będzie nawet dyskutowany.
Łukasz Razowski

Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Lokals #2704620 | 91.228.*.* 27 mar 2019 07:55

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Dzięki Bogu. Czas na ściezkę rowerową.

  2. Braniewiak #2704887 | 195.245.*.* 27 mar 2019 13:33

    szmaciarze

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  3. qaz #2704935 | 94.254.*.* 27 mar 2019 14:35

    Dziady

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  4. mieszkaniec #2705345 | 88.156.*.* 28 mar 2019 08:56

    bardzo dobrze .zrobić ścieżkę rowerową.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz

  5. Robert Koliński #2706431 | 159.205.*.* 29 mar 2019 21:03

    Koalicja uwala projekt tylko dlatego, że jest on PiSowski, nie myślą zupełnie o potrzebach mieszkańców i ignorują słuszny postulat obywateli (jakby nie patrzeć, to radni PiS też są emanacją suwerena;) Tak to mniej więcej wyglądało w sejmiku w/s nadzalewówki. Moim zdaniem jest to czystej wody skandal, za który wyborcy z naszego regionu powinni rozliczyć zarząd województwa i polityczne siły przezeń reprezentowane już w najbliższych wyborach. Przeciwko uchwale popierającej plan rewitalizacji Kolei Nadzalewowej było 18 głosów radnych koalicji PO-PSL, w tym pani Kluge (PO), panów marszałków Brzezina (PSL), Kuchcińskiego (PO), Sycza (PO) czy radnego Bobka (PSL) - to ci z naszego okręgu wyborczego - do 9 głosów PiS. Informacja pojawi się za jakiś czas na BIP Sejmiku Wojewódzkiego, do chwili obecnej jest niedostępna dla obywateli (taka demokracja;)

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz