Będzie przekop, będą inwestycje w porcie
2019-04-26 10:20:24(ost. akt: 2019-04-28 15:00:02)
Przebudowa portu w Nowej Pasłęce i remont portu we Fromborku. Te inwestycje są realizowane. Na wsparcie finansowe czekają jeszcze plany rozbudowy infrastruktury okołoportowej w Elblągu. Najpierw jednak musi powstać kanał na Mierzei Wiślanej.
Poseł Jacek Protas zwrócił się do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z pytaniami dotyczącymi inwestycji w porty i infrastrukturę okołoportową nad Zalewem Wiślanym. Jego zainteresowanie wzbudziły m.in. plany budowy mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim wraz z układem komunikacyjnym, budowa obrotnicy dla statków na rzece Elbląg w Elblągu czy też II etap przebudowy portu w Nowej Pasłęce i remont portu Frombork.
Jak się dowiadujemy w ministerstwie, spośród projektów wymienionych przez parlamentarzystę dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni realizuje dwa z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”: przebudowę portu rybackiego w Nowej Pasłęce wartą ponad 36,2 miliona złotych z terminem realizacji do 2021 roku oraz remont Portu Frombork wart blisko 24,5 miliona złotych.
Jeśli chodzi o Nową Pasłękę, to inwestor prowadzi działania zmierzające do uzyskania niezbędnych pozwoleń, w tym m.in. pozwolenia wodno-prawnego, pozwolenia na wycinkę drzew, decyzji derogacyjnej, a następnie pozwolenia na budowę.
— Inwestor oczekuje na ogłoszenie konkursu w celu złożenia wniosku o dofinansowanie — poinformował Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Z kolei we Fromborku wykonano aktualizację projektu budowlanego na przebudowę nabrzeży w Porcie Rybackim, a także uzyskano zmianę decyzji środowiskowej oraz pozwolenie wodno-prawne. Według informacji resortu, inwestor oczekuje na ogłoszenie konkursu w celu złożenia wniosku o dofinansowanie.
Pozostałe wymienione przez posła projekty, jak zapewnia Witkowski, „uwzględnione są w Strategii rozwoju portu Elbląg”.
Pozostałe wymienione przez posła projekty, jak zapewnia Witkowski, „uwzględnione są w Strategii rozwoju portu Elbląg”.
— W dokumencie tym mowa jest m.in. o budowie mostów na rzece Elbląg, budowie obrotnicy dla statków, przedłużeniu istniejącego terminala oraz budowie nowego terminala w porcie — wymienia. — Inwestycje te postrzegać należy jako ściśle komplementarne do rządowej inwestycji pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, a za ich wykonanie odpowiedzialni będą właściwi zarządcy infrastruktury, tacy jak zarząd portu czy zarządcy infrastruktury drogowej.
Podsekretarz wyjaśnił, że o ile w przypadku przekopu przez mierzeję odpowiedzialna za realizację tego przedsięwzięcia jest administracja morska w postaci Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i Urzędu Morskiego w Gdyni, „o tyle w przypadku np. budowy nowego terminala będzie to zadanie w gestii zarządu portu”.
— Oczywiście w strategii rozwoju portu, jak również jej aktualizacji, wpisane zostały wyżej wymienione inwestycje — potwierdził Arkadiusz Zgliński, dyrektor spółki Zarząd Portu Morskiego Elbląg. — Natomiast ich realizacja i czas związane są ściśle z możliwościami i źródłami pozyskania środków finansowych — zaznacza.
— I dodaje: — Jeżeli mówimy tu o budowie nowych mostów, budowie nowego terminala wraz z dostępem do bocznicy kolejowej, to projekty te były zamieszczone na liście rezerwowej o pozyskanie środków z kontraktu terytorialnego. Natomiast na etapie negocjacji z Komisją Europejską ustalono, że w pierwszej kolejności na liście będą tylko porty znajdujące się w sieci bazowej TEN-T. Tak więc inwestycje portu Elbląg zostały wykreślone.
— I dodaje: — Jeżeli mówimy tu o budowie nowych mostów, budowie nowego terminala wraz z dostępem do bocznicy kolejowej, to projekty te były zamieszczone na liście rezerwowej o pozyskanie środków z kontraktu terytorialnego. Natomiast na etapie negocjacji z Komisją Europejską ustalono, że w pierwszej kolejności na liście będą tylko porty znajdujące się w sieci bazowej TEN-T. Tak więc inwestycje portu Elbląg zostały wykreślone.
Jak mówi Zgliński, trzeba sobie zdać sprawę, że inwestycje te są kosztowne i ani Zarząd Portu, ani miasto Elbląg same tego ciężaru inwestycyjnego nie udźwigną.
— Czyli należy szukać środków zewnętrznych — poinformował. — W tym celu MGMiŻŚ planowało i planuje utworzyć fundusz inwestycyjny przeznaczony w szczególności na rozwój infrastruktury małych portów. My, jako spółka miejska, pozyskaliśmy tereny pod rozbudowę i rozwój portu, przedłużenie terminala, natomiast nie możemy sami budować mostów czy pogłębiać torów wodnych, bo nie jesteśmy ich właścicielami, a inwestowanie na cudzym terenie można uznać za działanie na szkodę spółki.
— W ramach naszych działań tworzymy koncepcję budowy obrotnicy dla statków, zabezpieczamy tereny potencjalnie rozwojowe. Natomiast realizacja tych zamierzeń w sensie budowy nowej infrastruktury będzie sensowna i wykonalna tylko wtedy, jeżeli projekt budowy kanału zostanie zrealizowany, bo żaden szanujący się biznes nie zainwestuje milionowych nakładów bez gwarancji zwrotu — podkreśla.
Jak dodał dyrektor, realizacja wspomnianych inwestycji wpłynie przede wszystkim na „zwiększenie potencjału przeładunkowego portu, bezpieczną nawigację, zwiększenie warunków nawigacji większych i wydajniejszych jednostek, stworzenie nowych miejsc pracy i zwiększenie przychodów portu poprzez wzrost przeładunków”.
Łukasz Razowski
Łukasz Razowski
Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
warmiak #2723462 | 83.28.*.* 26 kwi 2019 19:22
No elblążaki , już wam współczuję
odpowiedz na ten komentarz
? #2723432 | 94.254.*.* 26 kwi 2019 18:23
A czego to szuka protas ?
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)
delikatnie mówiąc #2723414 | 81.190.*.* 26 kwi 2019 18:03
fachowiec od zimnej wody niejaki "protas"
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
Tutejszy. #2723277 | 185.138.*.* 26 kwi 2019 13:36
Kopać bo robota stoi w miejscu,
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz
Protas ? #2723218 | 188.146.*.* 26 kwi 2019 11:56
Bijcie go po łapach, on złoto w g...no zamienia. Mistrz od ziemnych term, właśnie licytują operatora.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz