Senator Wcisła: Nie faworyzujmy portów innych krajów

2019-08-06 09:05:10(ost. akt: 2019-08-07 11:39:40)

Autor zdjęcia: Konrad Uściński

Bez drogi S16 korzyści z tej inwestycji będzie odnosiła Kłajpeda – ostrzega elbląski senator Jerzy Wcisła. Dlatego, popierany przez m.in. warmińsko-mazurskie samorządy, zaapelował o przyspieszenie budowy tej trasy, a „niefaworyzowanie portów innych krajów”
— Od pewnego czasu walczę o to, by Polska tak prowadziła swoje inwestycje komunikacyjne i transportowe, by np. nie stawiać w uprzywilejowanej pozycji portu w Kłajpedzie w stosunku do portu w Gdańsku i w Gdyni, a tym samym i portu w Elblągu, który będzie naturalnym beneficjentem rozwoju portu gdańskiego — stwierdził elbląski senator Jerzy Wcisła. — Mówiąc o Gdańsku i Kłajpedzie, mówimy o dwóch portach o podobnym potencjale, bezpośrednio z sobą rywalizujących o miano największego portu południowego Bałtyku. Port w Gdańsku dopiero w 2018 roku wyprzedził Kłajpedę w ilości przeładunków.

Jak dodał parlamentarzysta, już w maju zaapelował do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, by szybko skomunikował Via Carpatię z polskimi portami, a nie oddawał całej ściany wschodniej i połączeń transportowych wykonanych za polskie pieniądze – 30 mld zł – z Białorusią, Ukrainą i portami płd. Europy Kłajpedzie.

— Nie jestem w tych działaniach odosobniony — zapewnił Wcisła. — Port Gdańsk, Krajowa Rada Gospodarki Morskiej, Stowarzyszenie Bałtyk-Adriatyk też informują o poczuciu zagrożenia polityką infrastrukturalną.

Senator poinformował, że pod koniec czerwca otrzymał odpowiedź z resortu, z którego wynika, że polskie porty zostaną skomunikowane z Via Carpatią drogą ekspresową S7 koło Lublina.

— Z kilku powodów muszę uznać to rozwiązanie za złe: S7 nie posiada standardów drogi ekspresowej i plany brakujących odcinków wokół Płońska zakładają ich ukończenie w 2014 roku; połączenie portów polskich ze ścianą wschodnią w okolicach Lublina, eliminuje ze sfery wpływu polskich portów Podlasie, Mazowsze oraz połączenia z Białorusią, ponadto S16 sama w sobie generuje rozwój w regionie warmińsko-mazurskim. O znaczeniu S16 dla naszego regionu świadczy fakt, że w ostatnim okresie otrzymałem prośby o apel o przyspieszenie modernizacji S16 od wielu samorządów i organizacji, m.in.: Białej Piskiej, Kętrzyna, Mrągowa, Orzysza, czy Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu.

Senator 2 sierpnia wystąpił więc do ministra infrastruktury o przyspieszenie budowy S16, niedopuszczenie do wykluczenia transportowego regionu i niefaworyzowaniu portów innych krajów poprzez polską politykę drogową.

— Obecna polityka jest bardzo niebezpieczna dla naszego regionu — podkreślił Wcisła. — Via Carpatia jest dla ściany wschodniej potrzebna, ale tylko z S16 tworzy całość komunikacyjną, wspierającą Warmię i Mazury, oraz porty w Gdańsku i w Elblągu. Bez S16 korzyści z tej inwestycji będzie odnosiła Kłajpeda.

Opr. raz/mat.pras.