Poniedziałek, 19 sierpnia 2019. Imieniny Emilii, Julinana, Konstancji

Dotacje do nowych linii autobusowych będą nieopłacalne?

2019-08-07 07:13:08 (ost. akt: 2019-08-07 07:15:46)
Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: źródło: Google Maps

Nad miejscowościami z powiatu elbląskiego nieustannie ciąży widmo braku poprowadzenia linii autobusowych. Jak się jednak okazuje, mimo iż państwo oferuje dopłaty do połączeń komunikacji samochodowej - nie wszystkim gminom może to się opłacać.

W trakcie spotkania w Markusach przedstawiciele kilku gmin powiatu elbląskiego podjęli rozmowy, na temat konieczności uruchamiania połączeń autobusowych między mniejszymi miejscowościami.

-Bazując na naszych dotychczasowych doświadczeniach i wsłuchując się w głos naszych sąsiadów obciążenia gmin mogą być zbyt wysokie w stosunku do zainteresowania transportem publicznym naszych mieszkańców – czytamy na stronie internetowej gminy Rychliki.

Jak się dowiedzieliśmy, wójt gminy Zbigniew Lichuszewski wyszedł z inicjatywą utworzenia nowych połączeń w gminie już w trakcie kampanii wyborczej do samorządu. Wprowadził program pilotażowy, który uruchamiał cztery nowe połączenia. Celem tego przedsięwzięcia było sprawdzenie, czy rzeczywiście zapotrzebowanie na linie autobusowe jest duże.

- Jesteśmy pierwszą i jedyną gminą w powiecie elbląskim, która przeprowadziła taki program – podkreślił.

Wójt sam jeżdżąc tymi liniami, rozmawiając z pasażerami stwierdził, że jedna linia prawie w ogóle nie jest uczęszczana. Kolejnym krokiem było zamknięcie tej linii, aby nie narażać gminy na dodatkowe koszta.

Teraz po Rychlikach i okolicznych miejscowościach kursują trzy linie autobusowe. Będzie tak do września, wtedy bowiem planowane jest zakończenie programu. Jak jednak poinformował nas gospodarz Rychlik i okolic, trwają rozmowy ze starostą elbląskim, oraz wojewodą warmińsko-mazurskim odnośnie dofinansowania połączeń autobusowych ze strony państwa.

-To co proponuje rząd to zbyt mało. Jeden kilometr kosztuje gminę oraz przewoźnika 5 zł. 80 groszy to zdecydowanie za mało – komentuje rychlicki wójt.

Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury jest w trakcie przygotowania ustawy, która ma przywrócić połączenia lokalne w mniejszych miejscowościach. Rząd obiecał dopłatę do połączeń komunikacji samochodowej w kwocie maksymalnej 0,80 zł od przejechanego kilometra.

Paweł Suszek

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. donald-graf-von-thusk-und-hohenstein #2773390 | 5.173.*.* 7 sie 2019 13:33

    Idzie Grześ przez wieś, worek fałszu niesie. Z każdym krokiem łgarstwo ciurkiem sypie się za Grzesiem. Idzie Grześ przez miasto, ma z zakalcem ciasto. Kogo poczęstuje, tego zaraz struje. Echo lasem niesie: Nie chodźcie za Grzesiem. Trenuj Grzesiu trenuj bo będziesz musiał sztandar PO wyprowadzić. AMEN

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Vito #2773345 | 89.228.*.* 7 sie 2019 11:40

    Jeżeli linia działa miesiąc czy trzy to pasażerowie tak szybko nie wrócą... Jak podziała z pół roku czy rok czasu to można oceniać zasadność. 1-2 autobusy dziennie dojeżdzające i odjeżdzające to za mało by ludzie porzucili samochody. Podam przykład z Częstochowy i okolic. Jest taka wioska jak Złoty Potok (ok 1100 mieszkańców Teraz w okresie wakacyjnym do tej miejscowości z Częstochowy jedzie w ciągu dnia 14 autobusów (28 kilometrów) bilet kosztuje 5,60. Pierwszy autobus 5.55 a ostatni o 22.20. Ze Złotego Potoku do Częstochowy 15 autobusów pierwszy autobus 0 4.30 a ostatni o 20.30. Byłem, jeździłem... Tu ludzie mają wybór i faktycznie jeżdzą. Autobus zwykle wypełniony po trasie w 30-50% i to sezon wakacyjny.... A po wakacjach jeszcze więcej kursów bo 16 z Częstochowy. Ludzie mają wybór, mogą nawet pojechać do kina czy zakupy i czym wrócić.... Po drodze największe miejscowości to Olsztyn k/Częstochowy 2300 osób i inne miejscowości Janów -900 osób, Piasek - 300, Pabianice 200. Tam ludzie mają możliwości, nie pojedzie jednym kursem to za godzinę ma drugi autobus. Można? można!! Takie są fakty... Niech nasze gminy i PKSy to sprawdzą jeżeli w to nie wierzą!! Albo zapytają PKS Częstochowa jak to robi!!! Niech jadą tam po nauki!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. ja #2773290 | 213.73.*.* 7 sie 2019 10:03

      Macie nieaktualne informacje...rząd przyjął już ustawę o funduszu rozwoju przewozów autobusowych, która obowiązuje niecały miesiąc. Proszę Panie redaktorze najpierw sprawdzić proces legislacyjny.

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz