Umowa na przekop Mierzei Wiślanej podpisana [ZDJĘCIA]

2019-10-04 16:50:18(ost. akt: 2019-10-04 17:28:03)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Dziś (4 października) w Elblągu podpisano umowę z wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Budowa ma się rozpocząć w ciągu dwóch najbliższych tygodni.
– To historyczny dzień dla Polski, dla Pomorza, dla województwa warmińsko-mazurskiego, dla Elbląga – mówił podczas podpisywania umowy Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jest to bardzo skomplikowana inwestycja, po raz pierwszy na taką skalę budowana w Polsce, a przede wszystkim o ogromnym znaczeniu politycznym, bo uniezależniająca nas od naszego wschodniego sąsiada. Dzisiaj rozpoczynamy nowy czas dla Zalewu Wiślanego, dla wszystkich przystani i portów, ale to jest szczególnie nowy czas dla Elbląga.
– Mamy dwa tygodnie na przekazanie placu budowy – mówi Wiesława Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Jest to przedsięwzięcie dość skomplikowane, ale ja jestem pełen optymizmu i mam nadzieję, że w połowie 2022 roku spotkamy się ponownie i będziemy mogli otwierać tą drogę wodną.

Podpisana dziś umowa dotyczy realizacji I etapu budowy kanału. Przetarg na ten etap wygrało konsorcjum Besix/NDI. Pierwsza część inwestycji dotyczy budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

– Jest to dla nas wyjątkowy dzień – mówiła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes Zarządu NDI SA. - Bardzo się cieszymy, że możemy być częścią i brać udział w realizacji tego projektu. Dla nas, jako polskiej grupy budowlanej z regionu, działającej na rynku polskim jest to szczególnie ciekawe przedsięwzięcie i znakomita okazja do tego, żeby nasi inżynierowie mieli możliwość wykorzystania swojego doświadczenia w realizacji tego przedsięwzięcia, ale też zdobywania nowych doświadczeń.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Karolina Król

To jest niezwykle dobra inwestycja dla naszego regionu, przede wszystkim na pewno dla Elbląga, ale także i całego województwa, bo będzie służyła całemu regionowi, zarówno jeśli chodzi o gospodarkę, o możliwość przemieszczania towarów — która dzisiaj jest w zasadzie zablokowana przez Rosję — ale także ożywi turystykę. Oddziaływanie tej inwestycji będzie na pewno szersze. Dzisiaj już widać po otwarciu przejścia fitosanitarnego w Elblągu, że zwiększa się obsługa towarowa w porcie w Elblągu, a kiedy otworzymy się na cały Bałtyk, na porty typowo morskie, jak Gdańsk czy Gdynia, to ta skala będzie dużo większa.

Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski, kandydat PiS w okręgu olsztyńskim:

To jest bardzo dobra inwestycja, zarówno dla Elbląga, Braniewa, Fromborka czy Tolkmicka, jak i całego województwa. Powinna być jednak równolegle prowadzona i połączona z rozbudową i modernizacją portu w Elblągu. Chcę to wyraźnie podkreślić. Bo jak rozumiem, celem tej inwestycji jest przede wszystkim rozwój portu w Elblągu. Moim zdaniem przekop powinien jednak głębszy

Miron Sycz, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego, kandydat na posła Koalicji Obywatelskiej w okręgu elbląskim:


Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. A w GO dzień bez cenzury, to dzień stracony #2799542 | 83.9.*.* 4 paź 2019 17:49

    bib

    Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

  2. I bardzo dobrze #2799716 | 46.166.*.* 4 paź 2019 22:41

    Ten kanał powinien istnieć od dawna, przecież to chore żeby polskie jednostki i ich wpuszczenie na mierzeję było uzależnione od dobrego humoru i aktualnej polityki ruskich. Mam nadzieję, że przekop powstanie w terminie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  3. nsapiszę tak #2799567 | 37.8.*.* 4 paź 2019 18:38

    w Polsce jakakolwiek melioracja nie ma żadnych szans powodzenia.... Niemiec budował kanały i utrzymywał je w należytym stanie. Na rowach melioracyjnych budował proste faszyny przed zapadaniem ziemi i wykaszał brzegi. W takich miejscach ma tarło ruszał np. szczupak. Nie ma teraz takich miejsc... Polak niestety nie zna się na melioracji. Pamiętacie Stadion Leśny? Teraz rosną tam drzewa, a kiedyś był piękny stadion z pełnym odwodnieniem

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  4. abw #2800497 | 88.156.*.* 6 paź 2019 21:21

    a gdzie kozły?

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. SUPER Wiadomość #2800082 | 88.156.*.* 5 paź 2019 20:28

      Brawo PIS !!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (16)