Umowa na przekop Mierzei Wiślanej podpisana [ZDJĘCIA]

2019-10-04 16:50:18(ost. akt: 2019-10-04 17:28:03)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Dziś (4 października) w Elblągu podpisano umowę z wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Budowa ma się rozpocząć w ciągu dwóch najbliższych tygodni.
– To historyczny dzień dla Polski, dla Pomorza, dla województwa warmińsko-mazurskiego, dla Elbląga – mówił podczas podpisywania umowy Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jest to bardzo skomplikowana inwestycja, po raz pierwszy na taką skalę budowana w Polsce, a przede wszystkim o ogromnym znaczeniu politycznym, bo uniezależniająca nas od naszego wschodniego sąsiada. Dzisiaj rozpoczynamy nowy czas dla Zalewu Wiślanego, dla wszystkich przystani i portów, ale to jest szczególnie nowy czas dla Elbląga.
– Mamy dwa tygodnie na przekazanie placu budowy – mówi Wiesława Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Jest to przedsięwzięcie dość skomplikowane, ale ja jestem pełen optymizmu i mam nadzieję, że w połowie 2022 roku spotkamy się ponownie i będziemy mogli otwierać tą drogę wodną.

Podpisana dziś umowa dotyczy realizacji I etapu budowy kanału. Przetarg na ten etap wygrało konsorcjum Besix/NDI. Pierwsza część inwestycji dotyczy budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

– Jest to dla nas wyjątkowy dzień – mówiła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes Zarządu NDI SA. - Bardzo się cieszymy, że możemy być częścią i brać udział w realizacji tego projektu. Dla nas, jako polskiej grupy budowlanej z regionu, działającej na rynku polskim jest to szczególnie ciekawe przedsięwzięcie i znakomita okazja do tego, żeby nasi inżynierowie mieli możliwość wykorzystania swojego doświadczenia w realizacji tego przedsięwzięcia, ale też zdobywania nowych doświadczeń.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Karolina Król

To jest niezwykle dobra inwestycja dla naszego regionu, przede wszystkim na pewno dla Elbląga, ale także i całego województwa, bo będzie służyła całemu regionowi, zarówno jeśli chodzi o gospodarkę, o możliwość przemieszczania towarów — która dzisiaj jest w zasadzie zablokowana przez Rosję — ale także ożywi turystykę. Oddziaływanie tej inwestycji będzie na pewno szersze. Dzisiaj już widać po otwarciu przejścia fitosanitarnego w Elblągu, że zwiększa się obsługa towarowa w porcie w Elblągu, a kiedy otworzymy się na cały Bałtyk, na porty typowo morskie, jak Gdańsk czy Gdynia, to ta skala będzie dużo większa.

Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski, kandydat PiS w okręgu olsztyńskim:

To jest bardzo dobra inwestycja, zarówno dla Elbląga, Braniewa, Fromborka czy Tolkmicka, jak i całego województwa. Powinna być jednak równolegle prowadzona i połączona z rozbudową i modernizacją portu w Elblągu. Chcę to wyraźnie podkreślić. Bo jak rozumiem, celem tej inwestycji jest przede wszystkim rozwój portu w Elblągu. Moim zdaniem przekop powinien jednak głębszy

Miron Sycz, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego, kandydat na posła Koalicji Obywatelskiej w okręgu elbląskim:


Komentarze (16) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. frost #2799510 | 213.216.*.* 4 paź 2019 16:54

    No i dobrze, a Cieśninę Pilawską niech sobie Ruscy wezmą.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. po #2799515 | 37.248.*.* 4 paź 2019 16:57

      Za 5 lat zarośnie jak grób partyzanta tylko kasy szkoda można by tyle szpitali oddłużyć !

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

    2. olo #2799527 | 83.5.*.* 4 paź 2019 17:28

      nareszcie ,superrrrrr ,brawoooooo

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz

    3. Andrzej #2799540 | 88.156.*.* 4 paź 2019 17:45

      czy ktoś policzył koszty utrzymania czyli pogłębiania i pozostałe koszty - czy to się kalkuluje ?

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    4. EWA #2799541 | 83.9.*.* 4 paź 2019 17:47

      Czy ktoś przytomny był na tym miejscu, gdzie ma być przekop? Bo ja byłam i widziałam. Tam pomiędzy morzem, a zatoką jest wysokie wzgórze (kiedyś była tam wioska rybacka), z którego wierzchołka można zobaczyć z jednej strony zatokę, z drugiej morze. Inwestycja będzie polegała na wybraniu potężnej ilości ziemi ze wzgórza, zanim zacznie się przekop. Jakie będą koszty, łącznie z wywiezieniem tej masy ziemi (dokąd?). Takiego idiotyzmu się nie spodziewałam. Może lepiej zrobić przekop przez Tatry?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)

      Pokaż wszystkie komentarze (16)