Nowy Port Elbląg alternatywą dla przekopu Mierzei

2019-10-24 10:00:00(ost. akt: 2019-10-24 10:32:25)

Autor zdjęcia: mat. pras.

Teren, na którym ma powstać kanał łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, został w piątek 18 października przekazany wykonawcy przekopu Mierzei Wiślanej. Trwa przygotowanie harmonogramu prac, tymczasem pojawiła się alternatywna koncepcja ułatwiająca dostęp Elbląga do morza – poprzez kanał Elbląski.
Zgodnie z umową Urząd Morski w Gdyni, jako inwestor, w piątek, 18 października przekazał wykonawcy teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jak poinformowali urzędnicy morscy, wykonawca pracuje nad harmonogramem prac budowlanych i dokumentami kontraktowymi, wymaganymi przed rozpoczęciem robót.

Kolejny etap inwestycji wzbudził sprzeciw ekologów.

Okazuje się jednak, że plany przekopu Mierzei Wiślanej mogłyby być skorygowane tak, by nie zagrozić Zalewowi Wiślanemu, a jednocześnie sprawić, by Elbląg znalazł się bezpośrednio na szlaku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70.
„Wystarczy projekt tzw. przekopu przesunąć ok 10 km na zachód i ustanowić drogę wodną Elbląg-Zatoka Gdańska na bazie Szkarpawy ,Nogatu , Wisły Królewieckiej i Kanału Jagiellońskiego plus krótkie kanały” — napisali autorzy opracowania, które trafiło do naszej redakcji.

I dalej: „A nad samą Zatoką Gdańską (obok Sztutowa) czyli na wybrzeżu Bałtyku przesunięty port postojowy można po prostu nazwać i wykorzystywać jako Nowy Port Elbląg! I taki port, rzeczywiście morski ,byłby zaledwie 20 kilka kilometrów od centrum Elbląga. Elbląg powinien leżeć bezpośrednio na szlaku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 biegnącej od Europy Zachodniej poprzez Bydgoszcz, Wisłę , Nogat i dalej do Zatoki Gdańskiej. Trzeba wykonać tylko krótki kanał od Nogatu do Elbląga z wykorzystaniem poszerzonej Fiszefki. Powyższa propozycja nie narusza obszaru Natura 2000 . Możliwe więc by było finansowanie z środków Unijnych. Zwłaszcza, że Unia stawia na komunikację/transport drogami wodnymi śródlądowymi . A Szkarpawa i Nogat są elementami MDWE70”.

— Nogat i Szkarpawa są szersze o ok. 15 metrów od rzeczki Elbląg i łatwiej jest je pogłębić niż płyciutki Zalew Wiślany, który ma około 2 metry — dodał Andrzej Podlaszewski, który wysłał do nas projekt tej koncepcji. — Przecież kanał w Zalewie Wiślanym trzeba będzie ciągle pogłębiać, odnawiać bo będzie się osuwał muł do takiego rowu w dnie. A z kolei brzegi Szkarpawy, Nogatu i kanałów z definicji są utwardzone. Kanał to jest po prostu rów wykopany w ziemi plus czasami wzmocnienie brzegów. I na pewno bez porównania dużo łatwiej i taniej będzie wykonać krótkie kanały niż np. drogę ekspresową nr7 przez Żuławy.

Jak dodał, tym pomysłem zainteresowali się m.in. przeciwnicy przekopu Mierzei Wiślanej. Razem chcą zbudować szeroki front by przekonać decydentów to zmiany planów i nie ukrywają, że liczą na to, że jednak do budowy kanału w zaplanowanym miejscu nie dojdzie. Jak twierdzą, przedstawiony pomysł to nie alternatywa, ale jedyne słuszne rozwiązanie.

Łukasz Razowski

Komentarze (27) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Gorny slask #2816500 | 178.216.*.* 9 lis 2019 10:42

    to buduja ten przekop czy nie??

    odpowiedz na ten komentarz

  2. gogo #2813466 | 88.156.*.* 3 lis 2019 16:45

    teren budowy ogłosic terenem wojskowym ,przejazd dopuszczalny dla mieszkanców ale bez prawa zatrzymywania sie

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. jj #2810361 | 89.64.*.* 27 paź 2019 14:28

    Spóźnione o dziesięciolecia eko-fantasmagorie - jako alternatywa dla nonsensownej ekonomicznie, politycznej ściemy dla ciemnego ludu. Oto elbląskie dylematy w pigułce!

    odpowiedz na ten komentarz

  4. Ja #2809314 | 188.147.*.* 25 paź 2019 07:42

    Elblag to rzeka a nie rzeczka. Temu indolentowi pomylila sie z Dzikuska :) Kodomici mieszaja. Dzieki przekopowi zyskac ma miasto Elblag a okoliczne wioski i na wyrost ustanowione miasto, w ktorych ziemie wykupili kodomici. Zwietrzyli interes?!

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

  5. Nie róbcie jaj #2809283 | 46.166.*.* 25 paź 2019 01:17

    Przekop jest już w fazie realizacji, a ci jeszcze na coś liczą... Wasze niedoczekanie. Przekop powinien powstać dla dobra regionu, kilku malkontentów i ból ich tylnej części ciała nie robi różnicy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (27)