Przekop Mierzei szansą dla elbląskiego portu?

2019-11-12 11:00:00(ost. akt: 2019-11-12 10:08:27)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

18 października Urząd Morski w Gdyni przekazał konsorcjum firm N.V. Besix SA, NDI S.A. i NDI Sp.z o.o. teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od samego początku inwestycja ta budzi skrajne emocje. Ma zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Co na ten temat sądzi dyrektor elbląskiego portu?
- Przekop Mierzei Wiślanej, to ogromna szansa dla Elbląga – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor spółki Portu Morskiego Elbląg. - Gdyby tak nie było, to nie myślałby o tym słynny inżynier Eugeniusz Kwiatkowski, nie myślano by o tym wcześniej.

Jak wygląda elbląski port dziś? - Port Elbląski na dzień dzisiejszy, jest o tyle ograniczony, że nie ma swobodnego dostępu do akwenu Morza Bałtyckiego po polskiej stronie Zalewu Wiślanego. Swobodny dostęp do akwenu Morza Bałtyckiego ma znaczenie ekonomiczne, bo przede wszystkim jest to skrócenie drogi wodnej i zapewnienie bezpośredniego dostępu do innych portów bałtyckich, w tym portów polskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki państwa, czyli między innymi do portów w Gdańsku czy Gdyni.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Czy jest to wystarczająca głębokość? Są głosy, które mówią, że będzie tam za płytko. - Jeżeli ktoś uważa, że przekop będzie za płytki, to nie śledził uważnie historii, ponieważ głębokości na torach rzeki w czasach przedwojennych wynosiły około 5 metrów i to w zupełności wystarczało również dla przemysłu ciężkiego zlokalizowanego w samym porcie Elbląg – mówi Arkadiusz Zgliński. - W Elblągu przypomnę były zakłady F. Schichau'a. Dlatego też te głębokości, te parametry o których mówimy, to nie jest nic nowego. To jest coś, co istniało tutaj w praktyce i znakomicie funkcjonowało.

Jak zauważa dyrektor elbląskiego portu, budowa kanału ma duże znaczenie dla Elbląga, ale też dla całego kraju. - Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zapewni suwerenny, niczym nie zakłócony dostęp do innych portów bałtyckich, nie tylko tych polskich, ale również portów Europy Zachodniej, czy to w Holandii, czy w Niemczech, do portów Skandynawskich i jestem przekonany, że również do portów po naszej wschodniej stronie, czyli na przykład portów litewskich, czy łotewskich nawet - mówi. - Kanał, to przede wszystkim zapewnienie możliwości wykorzystania obecnego potencjału przeładunkowego elbląskiego portu. To też motor rozwojowy do budowania przyszłej infrastruktury portowej, do rozwoju terminali, do budowania placów składowych, centrów logistycznych, to przede wszystkim zapewnienie dostępu dla zakładów przemysłu metalurgicznego zlokalizowanych na terenie miasta. Branża portowa, to nie tylko przeładunki i terminale, to również żegluga pasażerska, turystyczna i związana z tym działalność okołoportowa.

Elbląg, według Arkadiusza Zglińskiego, jest gotowy na ten rozwój. Rownież okolice naszego miasta mogą być atrakcyjne dla turystów.- W naszym regionie na torach wodnych, również tych śródlądowych jest unikatowy w skali światowej system pochylni na Kanale Elbląskim. Jest to niesamowita atrakcja. Akwen Zalewu Wiślanego, to akwen niewykorzystanych możliwości, bo jest idealnym miejscem do trenowania sportów wodnych. Miejscowości po stronie województwa warmińsko – mazurskiego – Frombork, Kadyny, to też miejsca niesamowicie urokliwe pod kątem turystycznym.

K

Komentarze (13) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. gdfgggfh #2968399 | 93.106.*.* 5 wrz 2020 20:20

    Elbląg jest o godzinę jazdy od Gdańska i Gdyni, skąd towar można wysłać w świat a nie tylko po Bałtyku przy dobrej pogodzie. Znaczenie tego portu jest i będzie zerowe. Natomiast nie kłanianie się ruskim jest jakąś tam przesłanką do budowy ;)

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Stary kolejarz #2818909 | 5.173.*.* 14 lis 2019 16:13

    Oby zdazyli zanim morze pochlonie mierzeje!!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. ze slaska #2818808 | 178.216.*.* 14 lis 2019 12:53

      To kopia czy nie kopia ten przekop??

      odpowiedz na ten komentarz

    2. Cufjg #2818413 | 5.173.*.* 13 lis 2019 18:48

      Przydałaby się fotografia przedstawiająca port w Elblągu a nie te gówno i koparki. Trochę życzliwości dla tej inwestycji przydałaby się redakcji.

      odpowiedz na ten komentarz

    3. mirek #2818085 | 178.216.*.* 13 lis 2019 10:07

      Czy ta fotka jest z placu budowy( Aktualna)??

      odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (13)