Kolej Nadzalewowa zgłoszona do modernizacji

2019-12-17 15:00:00(ost. akt: 2019-12-17 11:18:28)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Wygodnymi składami z Elbląga przez Frombork do Braniewem i z potworem? Powraca temat reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Władze województwa warmińsko-mazurskiego rekomendowały ministrowi infrastruktury podjęcie modernizacji trasy Elbląg – Braniewo.
W marcu od radnego wojewódzkiego Marcina Kazimierczuka wyszedł pomysł na reaktywację Kolei Nadzalewowej. Inspiracją był opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury założenia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, nazywanego Programem Kolej Plus.

Jak argumentował pomysłodawca w uzasadnieniu, „projekt uchwały nie pociąga za sobą obciążenia budżetu województwa”, a „obecnie na liście projektów planowanych do realizacji nie ma żadnego zgłoszenia z województwa warmińsko-mazurskiego”.

— Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta: Elbląg i Braniewo — wyjaśnia Kazimierczuk. — Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych nie tylko do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka, ale także, z wykorzystaniem promu pasażerskiego przez Zalew Wiślany, do Krynicy Morskiej, do której dojazd drogowy jest utrudniony z powodu korków. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym.

Jak dodał, przywrócenia kursowania składów na wspomnianej trasie byłoby także „komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej”. Kolej Nadzalewowa mogłaby też być przyczynkiem do uruchomienia połączenia z obwodem kaliningradzkim.

Wiosną radni sejmiku wojewódzkiego jednak nie chcieli podjąć dyskusji na temat reaktywacji tej trasy, i nie zgodzili się na włączenie do programu jednej z sesji punktu dotyczącego podjęcia w tej sprawie rezolucji.

Od tego czasu minęło dziewięć miesięcy i... najwidoczniej coś się zmieniło.

— Nasze województwo to specyficzny region, bardzo duży, choć słabo zaludniony, stąd sprawna organizacja transportu publicznego to dla nas wszystkich duże wyzwanie – mówił marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin podczas konferencji poświęconej rozwojowi kolei na Warmii i Mazurach.. – To jednak jedno z kluczowych zadań samorządów wszystkich szczebli, ale samorząd województwa traktuje ten obowiązek jak swego rodzaju misję.

Wicemarszałek Marcin Kuchciński podkreślał, że w regionie ponad 45 procent podróżnych to uczniowie i studenci, kolejnych blisko 40 procent to pasażerowie, którym przysługują ulgi, zatem odbiorcy usług kolejowych to jeżdżący do szkoły, na uczelnie, do pracy i do domu.

Jak podaje serwis prasowy urzędu marszałkowskiego, lokalni samorządowcy zgłaszali tymczasem podczas konferencji zapotrzebowanie na otwieranie kolejnych połączeń. W efekcie województwo zgłosiło do Ministra Infrastruktury propozycje modernizacji m.in. linii kolejowej nr 254 na odcinku Elbląg – Frombork – Braniewo.

Łukasz Razowski

Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. michu #3063510 | 83.6.*.* 28 mar 2021 21:11

    "...przez Frombork do Braniewem i z potworem..." Ooo?

    odpowiedz na ten komentarz

  2. wet #2839054 | 195.47.*.* 23 gru 2019 08:13

    Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. dr Marcin Kazimierczuk to najaktywniejszy i bardzo pracowity radny wojewódzki, który właściwie reprezentuje interesy okręgu elbląskiego.

    1. red #2838963 | 82.177.*.* 22 gru 2019 16:38

      Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. dr Marcin Kazimierczuk to najaktywniejszy i bardzo pracowity radny wojewódzki, który dobrze reprezentuje interesy okręgu elbląskiego.

    2. A tak na marginesie #2838822 | 83.6.*.* 21 gru 2019 22:38

      albo i nie . Kto doprowadził do zburzenia Zabytkowego 120 letniego mostu Kolejowego w Górowie Iławeckim ????? Czy Konserwator Zabytków wydał zezwolenie i czy w ogóle o tym wie ?! Ciekawe , że najpierw burza Zabytkowe Mosty będące pod kuratelą Konserwatora Zabytków a później chcą odbudowywać linie kolejowe . Jak to chcą zrobić ?!

      Ocena komentarza: warty uwagi (25) odpowiedz na ten komentarz

    3. tylkoPytam #2838805 | 159.205.*.* 21 gru 2019 20:59

      Korzystając z okazji, iż nie można komentować pod artykułami poświęconymi wyborowi najlepszego proboszcza, proszę mnie oświecić, jak go można wybrać, jeżeli z natury rzeczy nie mogę znać i oceniać kontrkandydatów?!

      Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (20)