Kolej Nadzalewowa zgłoszona do modernizacji

2019-12-17 15:00:00(ost. akt: 2019-12-17 11:18:28)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Wygodnymi składami z Elbląga przez Frombork do Braniewem i z potworem? Powraca temat reaktywacji Kolei Nadzalewowej. Władze województwa warmińsko-mazurskiego rekomendowały ministrowi infrastruktury podjęcie modernizacji trasy Elbląg – Braniewo.
W marcu od radnego wojewódzkiego Marcina Kazimierczuka wyszedł pomysł na reaktywację Kolei Nadzalewowej. Inspiracją był opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury założenia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, nazywanego Programem Kolej Plus.

Jak argumentował pomysłodawca w uzasadnieniu, „projekt uchwały nie pociąga za sobą obciążenia budżetu województwa”, a „obecnie na liście projektów planowanych do realizacji nie ma żadnego zgłoszenia z województwa warmińsko-mazurskiego”.

— Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta: Elbląg i Braniewo — wyjaśnia Kazimierczuk. — Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych nie tylko do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka, ale także, z wykorzystaniem promu pasażerskiego przez Zalew Wiślany, do Krynicy Morskiej, do której dojazd drogowy jest utrudniony z powodu korków. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym.

Jak dodał, przywrócenia kursowania składów na wspomnianej trasie byłoby także „komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej”. Kolej Nadzalewowa mogłaby też być przyczynkiem do uruchomienia połączenia z obwodem kaliningradzkim.

Wiosną radni sejmiku wojewódzkiego jednak nie chcieli podjąć dyskusji na temat reaktywacji tej trasy, i nie zgodzili się na włączenie do programu jednej z sesji punktu dotyczącego podjęcia w tej sprawie rezolucji.

Od tego czasu minęło dziewięć miesięcy i... najwidoczniej coś się zmieniło.

— Nasze województwo to specyficzny region, bardzo duży, choć słabo zaludniony, stąd sprawna organizacja transportu publicznego to dla nas wszystkich duże wyzwanie – mówił marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin podczas konferencji poświęconej rozwojowi kolei na Warmii i Mazurach.. – To jednak jedno z kluczowych zadań samorządów wszystkich szczebli, ale samorząd województwa traktuje ten obowiązek jak swego rodzaju misję.

Wicemarszałek Marcin Kuchciński podkreślał, że w regionie ponad 45 procent podróżnych to uczniowie i studenci, kolejnych blisko 40 procent to pasażerowie, którym przysługują ulgi, zatem odbiorcy usług kolejowych to jeżdżący do szkoły, na uczelnie, do pracy i do domu.

Jak podaje serwis prasowy urzędu marszałkowskiego, lokalni samorządowcy zgłaszali tymczasem podczas konferencji zapotrzebowanie na otwieranie kolejnych połączeń. W efekcie województwo zgłosiło do Ministra Infrastruktury propozycje modernizacji m.in. linii kolejowej nr 254 na odcinku Elbląg – Frombork – Braniewo.

Łukasz Razowski

Komentarze (20) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Em #2836930 | 88.156.*.* 17 gru 2019 17:54

    Bardzo dobra inicjatywa. Kolej o dużych walorach turystycznych.

    Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz

  2. Kolo #2836967 | 178.235.*.* 17 gru 2019 19:14

    "do Braniewem i z potworem". Bardzo zabawne.

    Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

  3. stary kolejarz #2836976 | 178.216.*.* 17 gru 2019 19:27

    lEPIEJ POZNO NIZ WCALE!!

    Ocena komentarza: warty uwagi (7) odpowiedz na ten komentarz

  4. wnosek #2837021 | 88.156.*.* 17 gru 2019 21:28

    Wygląda to na inicjatywę bez większego przekonania i dłuższego planu, ale lepsze to niż dotychczasowe lekceważenie tematu.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

  5. bleh #2837079 | 88.156.*.* 17 gru 2019 23:39

    No wreszcie.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (20)