Przekop Mierzei Wiślanej: prace idą zgodnie z harmonogramem [ZDJĘCIA]
2020-01-23 13:20:07(ost. akt: 2020-01-23 13:49:24)
Na terenie przekopu nadal trwają prace organizacyjne. Mimo, że budowa na dobre jeszcze się nie rozpoczęła, to już słychać głosy, które mówią, że koszty całego przedsięwzięcia będą wyższe niż zakładano. Czy budowa przekopu dojdzie do skutku?
- Zgodnie z harmonogramem prac, Generalny Wykonawca, czyli polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI i Besix, aktualnie prowadzi prace organizacyjne i przygotowawcze – mówi Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jak informuje Magdalena Kierzkowska oczyszczanie części lądowej z obiektów ferromagnetycznych, takich jak niewybuchy i niewypały, zostało już zakończone. Odnaleziono ponad 7000 elementów, w tym pozostałości po działaniach militarnych w czasie II Wojny Światowej, m.in. resztki skrzynek amunicyjnych i łuski. Nadal trwają prace w obszarze projektowanego toru podejściowego na Zalewie Wiślanym. Kontynuowane jest również usuwanie karpin. Zakończono zbieranie humusu, trwa wyposażanie zaplecza budowy.
- Prace typowo hydrotechniczne, tj. związane w pierwszej kolejności z budową nabrzeża przeładunkowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz ziemne ruszą prawdopodobnie pod koniec stycznia – dodaje Kierzkowska. - Wykonawca oczekuje na dostawy niezbędnych materiałów budowlanych. Termin zakończenia prac i uruchomienie kanału żeglugowego pozostaje bez zmian, czyli koniec 2022r.
O opinię na temat przekopu zapytaliśmy senatora Jerzego Wcisłę. - Ta inwestycja będzie droższa, ponieważ koszty, które były przewidziane na cały kanał pochłonie tylko pierwszy etap. Zostaje jeszcze tor wodny na Zalewie Wiślanym i tor wodny na rzece Elbląg. Ja znam takie szacunki, które mówią, że ten kanał będzie kosztował od 1,5 miliarda do 2 miliardów zł. A przypominam, koszt był szacowany na około 900 mln zł plus 150 mln zł. na przystosowanie portu elbląskiego.
- O przekop walczyłem pawie 20 lat – dodaje senator. - Tylko, że ten kanał, o który walczyłem, to nie jest ten kanał, który jest teraz budowany. To miał być kanał o znaczeniu gospodarczym i transportowym, czyli miał się kończyć na porcie w Elblągu i miał umożliwiać przeładunki, około 1,5 miliona ton przeładunku docelowo. Według naszych badań było to do osiągnięcia w ciągu 6 lat po wybudowaniu kanału. W tej formule, w której jest budowany teraz, te złożenia są nieosiągalne. Te przeładunki transportowe nie będą osiągane, a korzyść z kanału będzie iluzoryczna, zyska na tym turystyka, może w niewielkim stopniu transport.
Jak dodaje Jerzy Wcisła, dodatkowo są też problemy środowiskowe, które nie są pouzgadnianie. - Są środowiska, które złożyły zastrzeżenia do budowy kanału i ciągle nie mają odpowiedzi – mówi senator. - Między innymi zarząd województwa pomorskiego i komisja europejska. Także grozi nam konflikt z wieloma środowiskami, w tym z Komisją Europejską.
Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
K
Komentarze (14) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
jimi ziomal elblag #2872907 | 31.11.*.* 21 lut 2020 06:58
zdrajca wciela zamknij nie i wstydu oszczędź ....
odpowiedz na ten komentarz
wyborca #2857286 | 165.225.*.* 27 sty 2020 10:11
Kopać i nie oglądać się na pozytecdznych idiotów (Wcisła)...tyle w temacie
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
kaz #2855242 | 84.10.*.* 24 sty 2020 10:16
Szybkość prac robi wrażenie. Zalew Wiślany bardzo zyska, bo po prostu będzie wymiana wody z morzem Bałtyckim. Z pewnością woda będzie dużo czyściejsza.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-9) odpowiedz na ten komentarz
as #2855237 | 84.10.*.* 24 sty 2020 10:13
Zawsze się znajdzie jakaś menda...
Ocena komentarza: warty uwagi (30) odpowiedz na ten komentarz
Warto #2855073 | 5.173.*.* 24 sty 2020 05:48
Ten Wcisła to jest jakaś maruda. Miał 20 lat aby ten kanał żeglugowy wybudować i nie zrobił tego teraz to się dzieje i nie jemu przypadną zasługi tego, który doprowadził wszystko do skutku. Nic więc dodać nic ująć.
Ocena komentarza: warty uwagi (26) odpowiedz na ten komentarz