Już od poniedziałku (10 lutego) nowe tramwaje na elbląskich liniach

2020-02-07 19:00:00(ost. akt: 2020-02-07 11:55:44)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Mowa o wagonach Moderus Beta MF 09 AC które elbląski samorząd zakupił dzięki pozyskaniu środków unijnych. Koszt zakupu nowych tramwajów wyniósł 13 204 050 zł, w tym dofinansowanie UE to 8 300 616 zł. Cztery fabrycznie nowe wagony tramwajowe przechodzą ostatnie odbiory techniczne. Piąty nowoczesny tramwaj gotowy będzie w przyszłym roku.
Ze względu na konieczność prowadzenia dalszych szkoleń motorniczych, od najbliższego poniedziałku do dyspozycji pasażerów zostaną oddane trzy z czterech wagonów, które zgodnie z założeniami początkowo pojawią się na liniach nr 1 i 4. Docelowo, jeżeli pozwolą na to warunki techniczne, nowoczesne wagony będą obsługiwać pasażerów m.in. na liniach nr 1, 2 i 4.

Przypomnijmy, że nowe wagony są częściowo niskopodłogowe – niska podłoga znajduje się w środkowej części tramwaju i stanowi ponad 40% powierzchni podłogowej w stosunku do udziału powierzchni podłogi dla osób stojących . Człon niskopodłogowy tramwaju ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pojazdu przede wszystkim osobom niepełnosprawnym, seniorom oraz poruszającym się z wózkami. Tramwaje te w części środkowej posiadają także rozkładaną rampę oraz specjalny przycisk dzięki któremu można zasygnalizować motorniczemu np. potrzebę rozłożenia rampy i udzielenia pomocy przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu.

Warto również wspomnieć że drzwi tramwaju, tak jak w innych elbląskich wagonach, otwierane są na przystankach za pomocą przycisków umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz wagonu. Po ok. 5 sekundach od momentu otwarcia, drzwi będą samoczynnie się zamykały – wyjątkiem od tej reguły będzie aktywowanie przycisku dla osób niepełnosprawnych w środkowej części wagonu – w takim przypadku drzwi będzie mógł zamknąć jedynie motorniczy.

Na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania będą miały wpływ: znacznie większa ilość miejsc siedzących – 26 (dla porównania, w podobnej wielkości tramwaju starszego typu, jest ich zaledwie 16) oraz cichsza praca nowoczesnego układu napędowego wraz z systemem piasecznic wspomagających eliminacje poślizgów. Wagony posiadają system EKM wraz z dwufunkcyjni kasownikami obsługiwanymi za pomocą ekranu dotykowego, głosowymi zapowiedziami przystanków, nowoczesne i czytelne tablice elektroniczne oraz gniazda usb, umożliwiające podładowanie urządzeń mobilnych.

Rozbudowany system monitoringu wizyjnego z całą pewnością poprawi bezpieczeństwo pasażerów.

Serdecznie zapraszamy do testowania nowego nabytku Tramwajów Elbląskich.

Przypominamy, że oprócz zakupu taboru realizowana jest budowa hali na terenie zajezdni oraz węzła przesiadkowego w obrębie Placu Dworcowego. Zadania realizowane są w ramach Projektu „Poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców Elbląga”. Łączny koszt inwestycji w infrastrukturę tramwajową wynosi około 26 mln zł.

Joanna Urbaniak, rzeczni prasowy prezydenta Elbląga

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Pracownik szpitala #2865101 | 78.88.*.* 9 lut 2020 16:06

    To dlatego zabrane są kursy autobusowe na terenie Elbląga żeby jeździć tramwajami. I tak 2 nie jest dopasowana dla tych co na 7 do pracy. A to dziwne bo ci co pracują to płacą za bilety. Nie to co emeryci po 70.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Druciarstwo #2864931 | 109.241.*.* 9 lut 2020 10:04

      Ciekawe jak długo będzie to wszystko sprawne. Do końca gwarancji?

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz