System ERP a CRM - główne różnice

2020-03-24 14:42:43(ost. akt: 2020-03-24 14:42:56)   Artykuł sponsorowany
We współczesnym biznesie efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem bez wykorzystania zaawansowanych technologicznie rozwiązań jest niemożliwe. Wybór dostępnych narzędzi jest bardzo szeroki, sam w sobie staje się więc poważnym wyzwaniem, stojącym nie tylko przed właścicielami firm, ale również dostawcami zajmującymi się dostarczeniem i implementacją wybranych rozwiązań. Często mylonymi produktami są systemu ERP oraz CRM – oba umożliwiają zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa i w wymierny sposób przekładają się na osiągane rezultaty. Różni je przede wszystkim konkretne przeznaczenie i zakres działań, których optymalizację umożliwiają.
Czym jest system ERP?
ERP (ang. Enterprise Resource Planning – planowanie zasobów przedsiębiorstwa) to znakomite narzędzie, umożliwiające kompleksowe zarządzanie niemal wszystkimi aspektami funkcjonowania firmy. Choć wykorzystuje zaawansowane technologie, jego historia sięga lat 60. XX wieku. Dzięki rozwojowi tych narzędzi znacząco zmieniły się także same przedsiębiorstwa. Dziś nie wyobrażamy już sobie zarządzania praktykowanego w poprzedniej epoce. Aby odnieść sukces dzięki implementacji ERP, należy jednak znaleźć sprawdzonego dostawcę, takiego jak katowicki Kotrak, zajmujący się systemami ERP i innymi rozwiązaniami dla biznesu.

ERP kontra CRM
Zasadniczy cel oprogramowania CRM (customer relationship management) jest podobny: jego podstawą również jest zarządzanie informacjami. O ile systemy informatyczne ERP pozwalają na zastosowanie ich we wszystkich sektorach działania firmy, CRM ogranicza się wyłącznie do aspektu sprzedażowego, a więc kontrolowania i administrowania relacjami z klientami. Dzięki temu staje się bardzo skutecznym narzędziem umożliwiającym koordynowanie działań marketingowych i handlowych oraz – co oczywiste – zwiększenie wpływów z tego tytułu. CRM nie są więc konkurencją wobec rozwiązań ERP, ale ich naturalnym uzupełnieniem. Najlepszy efekt osiągniemy wtedy, kiedy zintegrujemy systemy informatyczne ERP i CRM i będziemy korzystać z ich połączonego potencjału.

Połączyć moduły
Odpowiedzialne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga automatyzacji jak największej liczby zachodzących w nim procesów. Dzięki temu udaje się wpłynąć na niemal wszystkie segmenty jego działania. Pracownicy zyskują przyjazne i komfortowe środowisko pracy, kadry zarządzające otrzymują natomiast narzędzie pozwalające na błyskawiczne kontrolowanie wszystkich aspektów funkcjonowania firmy oraz sporządzanie raportów dostosowanych do aktualnych oczekiwań i potrzeb. Rezultatem wprowadzenia systemu ERP jest więc radykalne zwiększenie efektywności podejmowanych działań i otwarcie się na nowe możliwości.

CRM i ERP: oprogramowanie dla wszystkich
Połączone możliwości oprogramowania CRM i rozwiązań ERP od wielu lat wspierają przedsiębiorstwa działające w wielu obszarach. Wbrew pozorom nie są także zarezerwowane wyłącznie dla dużych podmiotów. O ich zaletach przekonają się również właściciele małych i średnich, a nawet mikroprzedsiębiorstw. Systemy informatyczne ERP wyróżniają się przy tym modułową budową. Dzięki temu obejmowanie nimi wszystkich segmentów firmy nie jest konieczne. W pierwszym etapie warto przetestować ich możliwości np. w tych miejscach, w których dostrzegamy szczególne problemy z zarządzaniem. Właściwie przeprowadzona implementacja i wdrożenie, uwzględniające również stosowne szkolenia, pozwolą na rozbudowę systemów w przyszłości. Warto przy okazji pomyśleć również o zastosowaniu narzędzi CRM. Dzięki nim możliwe stanie się długofalowe wsparcie sprzedaży oraz realizacja jeszcze

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Olga #2928052 | 193.239.*.* 1 cze 2020 01:16

    Dziękuje za ten merytoryczny i obszerny artykuł. Jestem właśnie na etapie wybierania systemu ERP dla swojej firmy i chyba najbliżej mi do wybrania https://www.anegis.com/pl. Mają dobre opinie i oferta jest naprawdę imponująca. Wiem, że wybór powinien być podyktowany obszarem projektów i celem biznesowym - właśnie dlatego te rozwiązania są dla mnie najsensowniejszym wyborem. Zwłaszcza, że chcę uruchomić kolejną usługę w firmie, a żeby to zrobić to część pracy muszę powierzyć "systemowi". Ten akurat wydaje mi się być zaufanym, a wasz artykuł tylko mnie w tym utwierdził. Dzięki jeszcze raz.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Klaudia #2893264 | 78.156.*.* 25 mar 2020 08:59

    Według mnie żeby firma sprawnie funkcjonowała najlepiej połączyć moduł CRM i ERP. Ja sama korzystam z takiego rozwiązania https://firmao.pl/?ref=AW i jestem mega zadowolona.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz