Rok na budowie kanału żeglugowego

2020-12-27 12:00:00(ost. akt: 2020-12-23 17:17:14)

Autor zdjęcia: Materiały prasowe NDI/BESIX

Ten rok, był bardzo istotny pod względem budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Od roku trwa bowiem pierwszy etap budowy, którego głównym elementem jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Już niebawem rozpocznie się drugi etap inwestycji.
22 grudnia 2020 r. Urząd Morski w Gdyni wybrał ofertę firmy Budimex SA w przetargu na drugą część inwestycji pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Ostateczna cena za tę część inwestycji ma wynieść ponad 574 mln zł. Czas realizacji zadania to 24 miesiące od podpisania umowy.

Wróćmy jednak do początku. 18 października 2019 roku Urząd Morski w Gdyni przekazał konsorcjum firm N.V. Besix SA, NDI S.A. i NDI Sp.z o.o. teren, na którym do dziś prowadzone są prace w ramach pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jeszcze w styczniu 2020 roku trwały prace organizacyjne i przygotowawcze teren. Odnaleziono wówczas ponad 7000 elementów, w tym pozostałości po działaniach militarnych w czasie II Wojny Światowej, m.in. resztki skrzynek amunicyjnych i łuski.

W lutym rozpoczęto pogrążanie ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Na terenie przyszłego Kanału Żeglugowego prowadzone były prace ziemne związane z wykopami. Ziemia pozyskana z wykopów pozostała na terenie inwestycji, ponieważ zamierzano użyć jej do wykonania tzw. obwiedni sztucznej wyspy.

Kolejne miesiące mijały pod znakiem wykopów, robót pogłębiarskich i prac zasypowych. Następnym etapem była sztuczna wyspa, która nadal jest budowana. Wyspa ma mieć powierzchnię ok. 181 ha i objętość ok. 9,2 mln m sześć. — Zagospodarowana będzie w sposób, który wzbogaci siedliska obszarów Natura 2000 — zdradza Magdalena Kierzkowska z gdyńskiego Urzędu Morskiego. I dodaje: — W otoczeniu Zalewu Wiślanego w okresie ostatnich 20 lat nastąpił zanik użytków zielonych, stanowiących miejsce lęgowe wielu gatunków ptaków. Dlatego wyspa może w przyszłości stanowić takie miejsce, a także służyć do odpoczynku i żerowania ptakom wodno-błotnym w okresie migracji (gatunki jak: krakwa, płaskonos, świstun, krzyżówka, rożeniec, cyranka, cyraneczka i inne), jak również gatunkom chronionym (gęsi białoczelne i zbożowe).

Koniec roku upłynął pod znakiem budowy pierwszego mostu. — Na budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych — informowała Magdalena Kierzkowska w drugiej połowie grudnia. — Konstrukcja będzie ważyła 500 ton. Co poza tym? W rejonie Zatoki Gdańskiej trwa pogłębianie basenu morskiego Portu Osłonowego. Na falochronach zachodnim i wschodnim wykonywane są narzuty kamienne. Na części lądowej falochronu zachodniego betonowany jest oczep, a w części zasadniczej płyta. X-bloki, czyli betonowe, prefabrykowane elementy, które będą zabezpieczać falochron przed falami. Zostały już wbudowane na zewnętrznej części falochronu wschodniego.

— Wiosną 2021 roku ruch z drogi 501 zostanie przekierowany na most południowy — mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. — Jego części obecnie są łączone na placu budowy. Poszczególne, wyraźnie zarysowane już elementy coraz bardziej uwidaczniają kształt całej budowli. Inwestycja przebiega bez opóźnień. Wdrożone procedury przyniosły pożądany efekt. Pomimo obostrzeń związanych z koronawirusem sytuacja na budowie jest stabilna.

Na moście południowym zakończyły się prace żelbetowe — od posadawiania, przez wykonanie podpór i najazdów na obiekt. Zostały też zamontowane pierwsze elementy hydrauliki mostów. — Scalana jest właśnie prefabrykowana konstrukcja mostów stalowych — mówi Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych konsorcjum NDI/Besix. — Mimo masy konstrukcji, która wraz z przeciwwagą będzie wynosiła 500 ton, precyzja montażu jest określana w milimetrach. Mosty zostaną też wyważone z dokładnością do kilograma — dodaje Paweł Ciomek.

O zaletach, jakie niesie ze sobą budowa kanału mówił Jerzy Wcisła, senator RP — Przede wszystkim kanał ma udrożnić port w Elblągu — jedyny w UE, który nie ma swobodnego dostępu do morza. Dzięki temu port stanie tzw. feederem – portem obsługującym duże porty morskie, głównie Kaliningrad i Gdańsk. Po wykonaniu kanału, do portu będą mogły wpływać jednostki o ładowności 5-8 razy większej niż obecnie, a przeładunki mogą osiągnąć w ciągu kilku lat 1,5 mln ton ładunków rocznie, dając pracę ok. 700 osobom. Po użeglowieniu Wisły z portu w Elblągu będzie można przesyłać ładunki na śródlądzie. Jest to zgodne z europejską polityką transportową, do której realizacji Polska się zobowiązała. By tak się mogło stać budowa kanału musi być uzupełniona o zadanie przystosowania portu do parametrów portu kanału — co leży w ustawowym obowiązku państwa.

— Przekop Mierzei to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 km, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 km. Około 10 km wyniesie droga po rzece Elbląg, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz tor wodny będą miały 5 m głębokości.

K


Czytaj e-wydanie
Dziennik Elbląski zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Komentarze (7) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. pancpoundmi #3030009 | 77.83.*.* 29 gru 2020 14:17

    www︎.︎Vrubc︆.︆net - świetnny projekt dla dorrosłych, którzy chcą znnaleźc parrtnera do sseksu

    odpowiedz na ten komentarz

  2. petstowi #3029761 | 91.219.*.* 29 gru 2020 10:44

    www︎.︎Vrubc︆.︆net - świetny projjekt dla dorosłych, którzzy chcą znaleźc partnera do ssekssu

    odpowiedz na ten komentarz

  3. cioclascin #3029594 | 77.83.*.* 29 gru 2020 07:10

    www︎.︎Vrubc︆.︆net - świetnny projjekt dla dorosłych, którzy chcą znaleźć partnera do sseksu

    odpowiedz na ten komentarz

  4. riemewal #3029562 | 176.126.*.* 29 gru 2020 02:33

    www︎.︎Vrubc︆.︆net - świetnny projjekt dla dorosłych, którzy chcą znnaleźc partnera do sseksu

    odpowiedz na ten komentarz

  5. sanomo #3029483 | 77.83.*.* 28 gru 2020 22:34

    www︎.︎Vrubc︆.︆net - świetnny projekt dla dorrosłych, którzy chcą znnaleźć parrtnera do sseksu

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (7)