Dziś rusza narodowy spis powszechny. Jakich danych musimy udzielić?

2021-03-31 18:00:00(ost. akt: 2021-04-01 08:49:07)

Autor zdjęcia: pexels

Już dziś — 1 kwietnia — rusza narodowy spis powszechny. Udział w nim jest obowiązkowy. Jakich informacji na swój temat będziemy musieli udzielić?
Najbliższy, rozpoczynający się już dziś, spis powszechny ludności i mieszkań, przeprowadzany będzie do 30 czerwca 2021.

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 będzie w pełni realizowany przy użyciu interaktywnego formularza spisowego dostępnego na stronie GUS.

Obowiązkiem spisowym będą objęte:

— osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach niebędących mieszkaniami na terenie Polski, osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania;
— mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia niebędące mieszkaniami.

O co zostaniemy zapytani?

Po pierwsze musimy podać płeć, wiek, adres zamieszkania, stan cywilny, kraj urodzenia i kraj posiadanego obywatelstwa.

Zostaniemy również zapytani o poziom naszego wykształcenia i bieżący status aktywności zawodowej. A dalej musimy podać lokalizację miejsca pracy, rodzaj działalności zakładu pracy, nasz zawód, wymiar czasu pracy, rodzaj źródła utrzymania i rodzaje pobieranych świadczeń.

Kolejną kategorią jest niepełnosprawność — samoocena niepełnosprawności, prawne orzeczenie o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy, stopień niepełnosprawności i grupy schorzeń powodujące trudności w wykonywaniu codziennych czynności.

Musimy również odpowiedzieć, jak długo mieszkamy w obecnej miejscowości, podać miejsce poprzedniego zamieszkania i miejsce zamieszkania rok przed spisem oraz fakt przebywania kiedykolwiek za granicą.

Dalej zostaniemy zapytani o narodowość, język, którym posługujemy się w codziennych kontaktach i wyznanie.

Gospodarstwa domowe i rodziny muszą poinformować o stopniu pokrewieństwa z reprezentantem gospodarstwa domowego i podać tytuł prawny gospodarstwa domowego do zajmowanego mieszkania.

Szczegółowe informacje znaleźć można tutaj.

Obowiązkową metodą jest samospis internetowy.

Wejdź na stronę GUS i wypełnij formularz spisowy.

Jeżeli nie możesz zrobić tego we własnym zakresie, odwiedź najbliższy urząd gminy.

Masz pytania dotyczące spisu, skontaktuj się z Gminnym Biurem Spisowym w Elblągu pod numerami telefonów: 55/239-30-98, 55/239-31-65, 55/239-30-96, 55/239-30-97, 55/239-31-06, 55/239-31-96, 55/239-30-95.

Na czas trwania spisu Urząd Miejski w Elblągu przygotował specjalne miejsca, gdzie możesz dokonać samospisu. Zadzwoń pod nr telefonu: 55/ 239-30-96 i umów termin samospisu internetowego.

Nie możesz wykonać samospisu internetowego?

Zadzwoń na infolinię: 22/ 279-99-99 wew. 1 i spisz się przez telefon.

Jeśli nie spiszesz się przez internet ani przez telefon, skontaktuje się z tobą rachmistrz telefonicznie lub bezpośrednio, aby przeprowadzić spis.

Zgodnie z ustawą o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 roku nie możesz odmówić przekazania danych.

Pamiętaj – udział w spisie jest obowiązkowy. Odmowa udziału w spisie grozi karą grzywny na podstawie art. 57 ustawy o statystyce publicznej.

Osoby wykonujące prace spisowe – rachmistrzowie – legitymować się będą identyfikatorem wystawionym przez Główny Urząd Statystyczny.

Rachmistrz nie zbiera pieniędzy i nie prosi o dokonanie żadnej wpłaty na rachunek bankowy, nie pyta także o numer Państwa konta. Wszelkie próby podszywania się pod rachmistrzów prosimy zgłaszać na numer alarmowy 112 lub do najbliższej jednostki policji.