Podczas wtorkowego posiedzenia rząd podjął uchwałę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Koszt tej inwestycji, która ma zostać wykonana w latach 2017-2022, oszacowano na 880 mln zł. Budowa zostanie sfinansowana z budżetu państwa.
Jak czytamy w komunikacie opublikowanym przez Kancelarię Premiera, budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej.
— Spowoduje to szybszy rozwój gospodarczy Elbląga, obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewni wzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskich okrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. W efekcie inwestycja ta zapewni bezpieczeństwo granic zewnętrznych Unii Europejskiej i Zalewu Wiślanego (żegluga po nim znajduje się poza kontrolą UE). Jest to szczególnie ważne w kontekście istniejących zagrożeń geopolitycznych — czytamy.
— Spowoduje to szybszy rozwój gospodarczy Elbląga, obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewni wzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskich okrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. W efekcie inwestycja ta zapewni bezpieczeństwo granic zewnętrznych Unii Europejskiej i Zalewu Wiślanego (żegluga po nim znajduje się poza kontrolą UE). Jest to szczególnie ważne w kontekście istniejących zagrożeń geopolitycznych — czytamy.
Zdaniem rządu, przedsięwzięcie to uniezależni żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji.
— Obecnie swobodna żegluga po Zalewie Wiślanym jest utrudniona ze względu na ograniczenia wprowadzone przez Rosję. Swobodny i niezakłócony ruch statków uniemożliwia także płytki tor wodny (możliwe maksymalne zanurzenie 2 m) i brak akcji lodołamania w zimie po rosyjskiej stronie Zalewu Wiślanego — czytamy dalej w komunikacie.
— Obecnie swobodna żegluga po Zalewie Wiślanym jest utrudniona ze względu na ograniczenia wprowadzone przez Rosję. Swobodny i niezakłócony ruch statków uniemożliwia także płytki tor wodny (możliwe maksymalne zanurzenie 2 m) i brak akcji lodołamania w zimie po rosyjskiej stronie Zalewu Wiślanego — czytamy dalej w komunikacie.
Budowa przekopu, zdaniem rządu, przyczyni się znacząco m.in. do rozwoju ruchu pasażerskiego oraz żeglarstwa i turystyki na Zalewie Wiślanym. Realizację inwestycji ma nadzorować minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Wykonawcą programu będzie Urząd Morski w Gdyni.
Komentarze (21) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
erg #2022825 | 83.25.*.* 7 lip 2016 09:28
wszedzie wizualizacja dla debili a nigdzie nie ma mapy pokazującej gdzie bedzie przekop
odpowiedz na ten komentarz
mario #1999858 | 46.112.*.* 26 maj 2016 17:47
Ekonomicznie ta inwestycja jest bezsensowna, politycznie jest NIEZBĘDNA. Wszelkie dyskusje na jej temat są stratą czasu. Trzeba ją szybko zrealizować i zapomnieć o sprawie.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
wojtek #1999785 | 89.228.*.* 26 maj 2016 15:16
Czyj będzie bursztyn znaleziony podczas prac? Państwa czy wykonawcy?
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
irin #1999565 | 78.24.*.* 25 maj 2016 23:56
Bardzo dobry pomysł! Szkoda, że tak późno się za to wzięli.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
ciekawy #1999503 | 78.24.*.* 25 maj 2016 22:21
śmiech na sali. a jakież to porty odblokuje Wielki Port Elbląski i co tam będą spławiać, chyba piach na plażę dla Krynicy
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz