Tor podejściowy do elbląskiego portu będzie trałowany

2018-05-01 14:00:00(ost. akt: 2018-04-30 11:55:26)

Autor zdjęcia: Michał Kalbarczyk

Tor podejściowy do Elbląga po zimowym sezonie znacznie się spłycił. Jednostki wpływające i wypływające z rodzimego portu napotkały przez to na ogromne problemy. Urząd Morski w Gdyni zapewnia, że prace pogłębiające newralgiczny odcinek rozpoczną się, ale dopiero we wrześniu. Na razie tor będzie zaś awaryjnie trałowany.
Do tej pory Urząd Morski w Gdyni regularnie po sezonie zimowym pogłębiał tor podejściowy prowadzący do elbląskiego portu. Po tegorocznej zimie armatorzy napotkali jednak na przeszkody, bo po sezonie newralgiczny odcinek około 1 kilometra między tzw. Prawą Główką a Stawą Elbląg, czyli miejsca wyjścia z rzeki Elbląg na Zalew Wiślany, nie został pogłębiony. Kapitan Portu w Elblągu zapewnia jednak, że Urząd Morski w Gdyni posiada środki na tę inwestycję.
— 20 marca dokonano otwarcia ofert dotyczących robót podczyszczeniowych na Zalewie Wiślanym, a w poniedziałek, 23 kwietnia została wybrana firma Marine Sailor z Łeby, która rozpocznie prace pogłębiarskie od w1 września — mówi kpt. ż.w. Aleksander Czerepko.

Prace zostaną wykonane dopiero za kilka miesięcy, bo trzeba poczekać na zakończenie sezonu lęgowego.
— Aby ulepszyć obecną sytuację nawigacyjną Urząd Morski w Gdyni zlecił od poniedziałku 23 kwietnia firmie PBW Elbląg trałowanie dna na tym odcinku toru wodnego. Poprawi to obecne głębokości na podejściu do czasu przeprowadzenia prac pogłębiarskich, które ze względu na ochronę środowiska nie mogą być prowadzone obecnie — dodaje kapitan Czerepko.

Na zamulającym się odcinku pojawi się więc specjalny pług, który rozepcha osad na dnie na boki rzeki. Dzięki planowanemu przekopowi Mierzi Wiślanej, elbląski port ma szansę stać się "czwartym portem RP". Aby rodzima jednostka mogła się rozwijać, potrzeba tu jednak wykonać inwestycje, które będą związane z budową kanału i jego realną przydatnością. Chodzi przede wszystkim o przebudowę wejścia do portu w Elblągu, pogłębienie toru podejściowego i budowę obrotnicy dla statków. Planowana budowa kanału żeglugowego w Nowym Świecie nie ma ostatnio dobrej passy. W ubiegłym tygodniu władze samorządowe województwa pomorskiego wydały negatywną opinię w sprawie tej inwestycji, zarzucając jej m.in. brak ekonomicznego uzasadnienia.

Na sesję Rady Miejskiej radni Prawa i Sprawiedliwości przygotowali projekt stanowiska, które krytykowało tę opinię, a w którym wskazano m.in, że "Platforma Obywatelska robi wszystko, aby to przedsięwzięcie opóźnić, a najlepiej go nie zrealizować i zaczyna przyjmować tożsame stanowisko ze stroną rosyjską, która od wielu lat próbuje zablokować tę inwestycję poprzez naciski na Unię Europejską".

Po gorącej dyskusji elbląskich radnych i oskarżeń o upolitycznienie, ten fragment zniknął z projektu uchwały i zastąpiono go innym. Radni stwierdzili w nim, że "Zarząd Województwa Pomorskiego, którym zarządza Platforma Obywatelska, po raz kolejny pokazuje, że nie jest za realizacją projektu kanału żeglugowego na terenie Mierzei Wiślanej". Za przyjęciem tej uchwały zagłosowało 13 elbląskich radnych, 5 było przeciw, jedna wstrzymała się od głosu.
as

Źródło: Dziennik Elbląski

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. MM #2494849 | 93.105.*.* 1 maj 2018 19:46

    PO straciła mój głos w wyborach i pewnie wielu zwolenników budowy kanału

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

  2. pliko #2495119 | 109.241.*.* 2 maj 2018 10:54

    Nie byłoby problemu , gdyby mierzeja pozostała przy Elblągu jak to było historycznie uzasadnione. Niestety przy " reformie województw" postanowiono cały region elblaski podzielić pomiędzy Gdańsk i Olsztyn, aby osłabić wpływy mieszkańców tego regionu. Nawiasem, Krynica Morska od dawna też była związana z Elblagiem. To miejscowość wypoczynkowa powstała po zakupie terenów przez elblaskich rajcow.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz