Z 880 milionów do 2 miliardów! Koszt przekopu idzie w górę
2020-11-10 17:59:07(ost. akt: 2020-11-10 18:28:16)
Według uchwały z 2016 przewidywany koszt budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną miał wynieść 880 milionów. Okazuje się, że wykonanie inwestycji będzie wiązało się ze znacznie większą sumą.
Jak wynika z założeń do projektu uchwały przygotowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, wartość inwestycji ma wzrosnąć o 1 107 465 980 zł, co w sumie da kwotę równą 1 984 051 500 zł.
Projekt uchwały znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Projektowana regulacja jest niezbędna do przeprowadzenia sprawnej realizacji Programu. Przyjęcie niniejszego projektu uchwały pozwoli na zapewnienie środków na realizację Programu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zgodnie z załączonym Harmonogramem Rzeczowo-Finansowym. Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym oraz zmianą zakresu rzeczowego inwestycji, wynikająca m.in. z przyjętych rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia uchwały — czytamy w uzasadnieniu.
Wśród nowych elementów inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 wymieniono likwidację mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowę w tym miejscu nowego mostu, budowę mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.
W wyniku przeprowadzonych badań geologicznych gruntu konieczne było zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg, dłuższych niż pierwotnie zakładano ścianek szczelnych i mikropali kotwiących z uwagi na bardzo słabą nośność gruntów. Dodatkowo przewiduje się przebudowę dłuższego, niż przewidywano pierwotnie odcinka rzeki (o około 2,5 km). Analizy środowiskowe wykazały również konieczność koagulacji górnej warstwy osadów w rzece Elbląg przed jej pogłębieniem z uwagi na bardzo duże stężenia azotanów i fosforanów w tej warstwie osadów rzeki — dowiadujemy się z opisu projektu.
Czytaj e-wydanie
Dziennik Elbląski zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze
Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl
Komentarze (33) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Jasiek #3004390 | 5.184.*.* 10 lis 2020 18:22
Koszt nadal będzie rosnąć.
Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz
Andy #3004392 | 31.1.*.* 10 lis 2020 18:25
Za kaczynskich autostrada 1km kosztowala 11 mln.eur,w Niemczech 7,5 mln.eur
Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
- #3004393 | 188.146.*.* 10 lis 2020 18:25
Sam przekop jest tani. Ale wszystko wokół, drogi dojazdowe, przebudowa drogi wodnej do Elbląga, nadbrzerza portowe to już nie są "grosze"
Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz
krzroy #3004396 | 81.190.*.* 10 lis 2020 18:33
Koszt budowy był niewątpliwie umyślnie zaniżony żeby nie wkur...ć suwerena. Teraz, jak roboty rozpoczęte, zaczyna się wolnoamerykanka, hulaj dusza-piekła nie ma. Koszty rosną bo miały rosnąć, nikogo z decydentów to raczej nie zaskoczyło. Mam nadzieję, że ten przekręt jednak w przyszłości zostanie rozliczony.
Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz
Przepiękna #3004403 | 37.30.*.* 10 lis 2020 19:05
inicjatywa! Oby się udało!
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)