Z 880 milionów do 2 miliardów! Koszt przekopu idzie w górę

2020-11-10 17:59:07(ost. akt: 2020-11-10 18:28:16)

Autor zdjęcia: NDI/Besix

Według uchwały z 2016 przewidywany koszt budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną miał wynieść 880 milionów. Okazuje się, że wykonanie inwestycji będzie wiązało się ze znacznie większą sumą.
Jak wynika z założeń do projektu uchwały przygotowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, wartość inwestycji ma wzrosnąć o 1 107 465 980 zł, co w sumie da kwotę równą 1 984 051 500 zł.

Projekt uchwały znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Projektowana regulacja jest niezbędna do przeprowadzenia sprawnej realizacji Programu. Przyjęcie niniejszego projektu uchwały pozwoli na zapewnienie środków na realizację Programu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zgodnie z załączonym Harmonogramem Rzeczowo-Finansowym. Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym oraz zmianą zakresu rzeczowego inwestycji, wynikająca m.in. z przyjętych rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia uchwały — czytamy w uzasadnieniu.

Wśród nowych elementów inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 wymieniono likwidację mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowę w tym miejscu nowego mostu, budowę mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.

W wyniku przeprowadzonych badań geologicznych gruntu konieczne było zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg, dłuższych niż pierwotnie zakładano ścianek szczelnych i mikropali kotwiących z uwagi na bardzo słabą nośność gruntów. Dodatkowo przewiduje się przebudowę dłuższego, niż przewidywano pierwotnie odcinka rzeki (o około 2,5 km). Analizy środowiskowe wykazały również konieczność koagulacji górnej warstwy osadów w rzece Elbląg przed jej pogłębieniem z uwagi na bardzo duże stężenia azotanów i fosforanów w tej warstwie osadów rzeki — dowiadujemy się z opisu projektu.


Czytaj e-wydanie
Dziennik Elbląski zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl




Komentarze (33) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jasiek #3004390 | 5.184.*.* 10 lis 2020 18:22

    Koszt nadal będzie rosnąć.

    Ocena komentarza: warty uwagi (19) odpowiedz na ten komentarz

  2. Andy #3004392 | 31.1.*.* 10 lis 2020 18:25

    Za kaczynskich autostrada 1km kosztowala 11 mln.eur,w Niemczech 7,5 mln.eur

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. - #3004393 | 188.146.*.* 10 lis 2020 18:25

      Sam przekop jest tani. Ale wszystko wokół, drogi dojazdowe, przebudowa drogi wodnej do Elbląga, nadbrzerza portowe to już nie są "grosze"

      Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

    2. krzroy #3004396 | 81.190.*.* 10 lis 2020 18:33

      Koszt budowy był niewątpliwie umyślnie zaniżony żeby nie wkur...ć suwerena. Teraz, jak roboty rozpoczęte, zaczyna się wolnoamerykanka, hulaj dusza-piekła nie ma. Koszty rosną bo miały rosnąć, nikogo z decydentów to raczej nie zaskoczyło. Mam nadzieję, że ten przekręt jednak w przyszłości zostanie rozliczony.

      Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz

    3. Przepiękna #3004403 | 37.30.*.* 10 lis 2020 19:05

      inicjatywa! Oby się udało!

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      Pokaż wszystkie komentarze (33)