Wtorek, 27 września 2022. imieniny: Damiana, Mirabeli, Wincentego

Prezydent Elbląga i burmistrz Braniewa: Kolej musi być

2021-02-15 18:00:00 (ost. akt: 2021-02-15 15:03:57)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski/UM Braniewo

Odbudowa szerokiego toru kolejowego i modernizacja istniejących sieci kolejowych do portu w Elblągu istotnie wpłynie na rozwój społeczno-gospodarczy naszego regionu — mówi Witold Wróblewski. Jakie szanse prezydent Elbląga widzi w planach PKP?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. — przypomnijmy — podpisały 17 grudnia ubiegłego roku umowę o wartości blisko 4 mln zł netto na opracowanie studium wykonalności dla przebudowy torów z Malborka do Braniewa i granicy kraju z obwodem kaliningradzkim.

Głównym celem planowanej inwestycji jest zwiększenie możliwości przewozu towarów z Braniewa i obwodu kaliningradzkiego do trójmiejskich portów. Studium wykonalności zadania sprawdzi też możliwość stworzenia dostępu kolejowego do portu w Elblągu.

— Z punktu funkcjonowania portu i jego multimodalności połączenie kolejowe jest podstawowym elementem. Obecnie dostęp do bocznicy kolejowej gwarantowany jest przy wschodnich nabrzeżach (prawy brzeg) — głównie nabrzeżach prywatnych właścicieli — zauważa Witold Wróblewski.

I zaznacza: — Port elbląski jest międzynarodowym portem morskim, który powinien posiadać nie tylko dostępność drogą morską, ale również drogami lądowymi ze szczególnym uwzględnieniem połączeń kolejowych, co istotnie wpłynie na jego intermodalność.

Analizie poddana zostanie również szerokotorowa linia kolejowa nr 217, łącząca Polskę z obwodem kaliningradzkim. Obecnie tor kończy się w Wielkim Wierznie (powiat braniewski, gm. Frombork). Studium sprawdzi możliwość wydłużenia jej do Bogaczewa lub Elbląga.

— Szeroki tor kolejowy przyczyni się do rozwoju współpracy i wymiany towarowej z partnerami z Białorusi, czy też Ukrainy. Zarząd Portu Morskiego Elbląg od lat prowadzi rozmowy biznesowe z potencjalnymi kontrahentami i przedstawicielami rządu białoruskiego odnośnie inwestycji na terenie elbląskiego portu. Dotychczas inwestycje te były uwarunkowane realizacją projektu budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Obecnie projekt ten jest w wysokiej fazie zaawansowania, tak więc biznes białoruski powrócił do rozmów odnośnie budowy centrów logistycznych i terminali przeładunkowych — mówi Witold Wróblewski.

— W tym celu zasadna jest budowa szerokiego toru do portu w Elblągu i skomunikowanie z siecią kolejową w kierunku Białorusi. Pozwoli to na wykorzystanie obecnego potencjału przeładunkowego elbląskiego portu, jak również rozbudowę terminali i centrów logistycznych, przyciągnięcie biznesu białoruskiego, który obecnie korzysta z konkurencyjnych portów litewskich. Pełna realizacja naszych celów i efektywne wykorzystanie nowej drogi wodnej wymaga powiązania inwestycji z działaniami ukierunkowanymi na zapewnienie płynnego przewozu ładunków między Portem Elbląg, a Białorusią — wyjaśnia elbląski prezydent.

Wróblewski podsumowuje: — Odbudowa szerokiego toru kolejowego i modernizacja istniejących sieci kolejowych do portu w Elblągu istotnie wpłynie na rozwój społeczno-gospodarczy naszego regionu, a także pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału w zakresie transportu międzynarodowego.

O komentarz poprosiliśmy również burmistrza Braniewa, który cieszy się, że potencjał, możliwości i potrzeby gospodarcze jego miasta wreszcie zostały dostrzeżone.

— Od początku mojej pracy samorządowej podkreślam wagę gospodarczą miasta i gminy Braniewo, patrząc przez pryzmat sąsiedztwa z obwodem kaliningradzkim. Na naszych terenach zlokalizowane są dwa przejścia graniczne drogowe — jedno w Gronowie, drugie w Grzechotkach oraz przejście kolejowe w Braniewie. Zarówno w gminie Braniewo, jak i w mieście, funkcjonują terminale przeładunkowe z ogromnym potencjałem, który niestety ogranicza infrastruktura kolejowa, pamiętająca ostatnie duże inwestycje z lat 70. — przyznaje Tomasz Sielicki.

— Dzisiaj logistyka jest jednym z filarów handlu i właśnie o handlu należy rozmawiać, planując rozwój Braniewa. Jak świat światem, wokół granicy w każdym państwie rozwijają się różne dziedziny tej działalności. Terminale zlokalizowane wokół Braniewa zwiększają swoje moce przeładunkowe, inwestują w infrastrukturę, podnoszą jakość usług w celu optymalizacji składowania coraz większej gamy wolumenu. Natomiast mała ilość torów, czyli ograniczona przepustowość, sprawia kłopoty logistyczne przy obsłudze pociągów towarowych — zauważa burmistrz.

I zaznacza: — Z całą pewnością popieram ten kierunek rozwoju gospodarczego Braniewa i kraju. Jeszcze jako wójt gminy zaangażowałem się w opracowanie koncepcji stacji Braniewo Towarowe. Ta inwestycja poprawi również standardy pracy służb granicznych, które czuwają nad jakością wprowadzanych do Polski towarów. Dlatego podkreślę, że zadbać powinniśmy o infrastrukturę, ale nie możemy zapomnieć o handlu w obu kierunkach. To już decyzje na wyższym szczeblu, natomiast nie pozostańmy tylko klientami. Gospodarka w Polsce jest bardzo rozwinięta, a Rosjanie z chęcią kupują polskie produkty ze względu na ich jakość i dobrą cenę. Przy pracach nad dokumentacją związaną z przebudową linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork-Braniewo, wspomina się także o przewozach pasażerskich, co mnie bardzo cieszy, bo w obecnym czasie jest to coś, czego w Braniewie brakuje.

Mieszkańcy Braniewa i okolic mogą brać aktywny udział w konsultacjach na temat planowanej inwestycji. Link do ankiety i spotkań, które z uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną, odbędą się on-line, znaleźć można na stronie internetowej Urzędu Miasta Braniewa.



Czytaj e-wydanie
Dziennik Elbląski zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl


Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tomek #3060572 | 83.5.*.* 16 lut 2021 11:19

    A kto i co miałby wozić z portu w Elblągu do portu w Kaliningradzie? :-) Mają swój port i tam będą wyładowywać i załadowywać statki - generalnie to wyrzucone pieniądze.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  2. errt #3060551 | 77.253.*.* 15 lut 2021 18:52

    Sprzedałeś "Elbląg-Zdrój" za 610 tys. zł w zeszłym roku, to teraz dworzec odkupisz za ile? Bo teraz cena wywoławcza od elbląskigo byznesmena to 1450 tys. zł.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz