Piątek, 1 lipca 2022. imieniny: Bogusza, Haliny, Mariana

Światowid idzie z duchem czasu [ZDJĘCIA]

2021-05-31 19:09:17 (ost. akt: 2021-06-04 11:39:05)
Elbląskie Centrum Spotkań Europejskich "Światowid" odwiedził Gustaw Marek Brzezin

Elbląskie Centrum Spotkań Europejskich "Światowid" odwiedził Gustaw Marek Brzezin

Autor zdjęcia: Ryszard Biel

Nowoczesny sprzęt, dodatkowa przestrzeń, kolejne projekty do zrealizowania — Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” idzie z duchem czasu. Rozbudowa i modernizacja obiektu zmieniły go z zewnątrz, ale to nie koniec.

Zmieniliśmy się na zewnątrz, ale i wewnątrz — mówi Antoni Czyżyk, dyrektor Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w Elblągu. — Cieszyłem się gdy dostaliśmy pozwolenie na budowę, a dziś odebrałem dokument z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, dotyczący dopuszczenia całej inwestycji do użytkowania. Cały nasz światowidowy zespół jest gotowy do tego, żeby wystartować — zapowiada Czyżyk.

Placówkę odwiedził marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin, który przyznał:

— Bardzo się cieszę, że oczekiwania, wieloletnie przygotowania i realizacja, mają efekt i to od razu taki. Cieszy się Elbląg, cieszy cały samorząd, bo CSE „Światowid” to instytucja godna naśladowania i to nie tylko w regionie Warmii i Mazur, ale i w całej Polsce i Europie.

Całe przedsięwzięcie to koszt około 24 milionów złotych. Ponad 12,2 mln to dofinansowania, 11 mln na realizację zadania przekazał samorząd województwa, a 2 miliony to środki własne „Światowida”. Na oficjalne otwarcie zmodernizowanej placówki poczekamy do września.


Teraz „Światowid” pochwalić się może nowym logotypem, poprzednie debiutowało w 2009 roku.

— Przez te kilkanaście lat świat poszedł do przodu, zmieniliśmy się również i my — mówiła Magdalena Czarnocka-Kaptur. — W trakcie realizacji inwestycji stwierdziliśmy, że nasz poprzedni logotyp już chyba nie będzie tak przystawał do tego, co chcemy komunikować, kim chcemy być i co chcemy sobą reprezentować — przyznała wicedyrektorka CSE „Światowid”.

Nowe logo przygotowała firma z Elbląga.

Składa się ono z sygnetu i części literniczej w trzech kolorach. Szary ma symbolizować dojrzałość i stabilność — „Światowid” działa już bowiem od blisko 60 lat. Akcent czerwony występuje w kole, które symbolizuje centrum, a sam kolor to oznaka energii, odwagi i przywództwa. Czerń to natomiast oznaka prestiżu i elegancji.

Dzięki rozbudowie i modernizacji obiekt zyskał blisko 1900 metrów kwadratowych powierzchni. Nowe otwarcie wiązać się będzie z poszerzeniem zakresu oferowanych działań — o większą funkcjonalność i przestrzeń rozbudowana została m.in. działająca przy CSE „Światowid” Regionalna Pracownia Digitalizacji.

Zwiększone zostaną również możliwości związane z projekcjami filmowymi, a nowa sala przysłuży się różnym formom warsztatowym i edukacyjnym. Ponadto to jedyna w Polsce sala, która wyposażona została w system audiodeskrypcji, dzięki czemu w komfortowych warunkach filmy będą mogły oglądać również osoby niedowidzące.

„Sala studyjna”, bo taką nazwę zyskała, jest w pełni zautomatyzowana i wyposażona m.in. w najnowocześniejszy projektor cyfrowy i nowy typ ekranu.

— Ta sala, jak i cały budynek, jest bardzo bezpieczna. W przypadku zagrożenia pożarowego system inteligentnego budynku odcina projekcje, moduły automatyki wyłączają film i włączają światło, a z dodatkowych głośników, znajdujących się w całym obiekcie, realizowany jest komunikat w języku polskim i angielskim, informujący o konieczności natychmiastowego opuszczenia budynku — informowała Natalia Piotrowska, kierowniczka kina.

W nowej sali znajdują się 73 miejsca, a wśród nich 6 zdejmowanych foteli, co udogodni oglądanie filmów osobom, poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

Zmieniła się również strona internetowa instytucji.

— Żyjemy w przestrzeni cyfrowej, gdzie dzisiaj wiele rzeczy przeniosło się do sieci, a z kolei jako „Światowid” wiemy, jak ważną rolę pełni przepływ informacji o tym, co robimy i co przygotowujemy. Diagnoza, którą zrobiliśmy wcześniej, pozwoliła nam stworzyć nową, przyjazną i intuicyjną stronę, by w sposób prosty i ukierunkowany trafiać do naszych odbiorców. Zadbaliśmy również o to, by witryna była przyjazna dla osób wykluczonych, niepełnosprawnych i starszych — przekazał Antoni Czyżyk.