Piątek, 17 września 2021. Imieniny Franciszka, Lamberty, Narcyza

ZKM Elbląg: Za tę trasę zapłacisz podwójnie

2021-09-02 15:49:47 (ost. akt: 2021-09-02 12:41:29)
Kupując bilet elektroniczny, za trasę do Krasnego Lasu zapłacimy podwójnie

Kupując bilet elektroniczny, za trasę do Krasnego Lasu zapłacimy podwójnie

Autor zdjęcia: kk

Zaczyna się sezon grzybowy. Elbląscy miłośnicy leśnych wycieczek zwykle mogli dojechać do Krasnego Lasu jednym autobusem. Niestety — odkąd ZKM wprowadził zmiany, trasa jest przesiadkowa. I okazuje się, że trzeba zapłacić za jej pokonanie podwójnie.

Ale od początku. Krasny Las leży kilka kilometrów od Elbląga — dotychczas, by wybrać się tam na grzyby, wystarczyło wsiąść w „dwunastkę” i w ciągu niespełna 30 minut było się na miejscu. Niestety — z początkiem tego roku Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu wprowadził zmiany — od tego czasu ta trasa jest trasą przesiadkową.

Wraz z rozpoczynającym się sezonem grzybowym docierały do nas słuchy, że ta sytuacja nie podoba się wielu osobom. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak dziś wygląda dojazd do pobliskiego lasu. Wyruszyliśmy po godzinie piątej z Gwiezdnej autobusem numer 21 — od razu skasowaliśmy bilet w aplikacji mobilnej — w końcu to najbardziej ekologiczna opcja — nie marnujemy papieru.

Minęliśmy kilka przystanków i wysiedliśmy nieopodal Modlińskiej, by tam po paru minutach przesiąść się w autobus numer 24. Nie kasowaliśmy biletu drugi raz — wiemy, że od 12 stycznia w związku z wprowadzonymi trasami przesiadkowymi bilety papierowe uprawniają do godzinnej podróży. Co prawda nigdzie nie było wzmianek o biletach zakupionych w aplikacjach mobilnych, ale stwierdziliśmy, że mimo wszystko nie powinniśmy przecież płacić podwójnej ceny za trasę, którą przed wielką komunikacyjną rewolucją, pokonywaliśmy za 2,30 zł. Zwłaszcza że na bilecie mobilnym widać godzinę skasowania biletu — złudnie liczyliśmy na ewentualne zrozumienie ze strony kontrolerów.

Dostaliśmy mandat, a sprawę postanowiliśmy wyjaśnić z dyrektorem elbląskiego ZKM.

Od jakiegoś czasu docierają do nas sygnały od osób, które od lat jeździły autobusem linii 12 do Krasnego Lasu na grzyby. Po wprowadzeniu zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej trasa jest trasą przesiadkową, a ja postanowiłam sprawdzić, czy faktycznie teraz podróż do Krasnego Lasu jest uciążliwa.

Przyznam, że od lat — z własnego wyboru — korzystam z komunikacji miejskiej jako bardziej ekologicznego środka transportu, niż samochód. Nigdy nie jeżdżę "na gapę", a skasowanie biletu nie jest dla mnie przykrym obowiązkiem, lecz normalną sprawą.

Wyruszyłam więc po godzinie 5 z ul. Gwiezdnej — autobusem nr 21 dojechałam do Modlińskiej, gdzie po kilku minutach przesiadałam się do autobusu nr 24.

Wiem, że ustalono, iż od 12 stycznia bilet papierowy jest biletem jednogodzinnym przesiadkowym, ale co z biletem zakupionym w aplikacji mobilnej?

Bilet w aplikacji MOBILET zakupiłam zaraz po tym, jak wsiadłam do autobusu 21 i uznałam, że nie powinnam płacić za tę samą trasę podwójnie — dotychczas, jadąc do Krasnego Lasu, płaciłam za przejazd 2,30 — dlaczego więc z uwagi na wprowadzone przesiadki miałabym płacić 4,60?

Ku mojemu zaskoczeniu, po tym, jak wyjaśniłam kontrolerom sytuację i pokazałam na elektronicznym bilecie godzinę jego nabycia, stwierdzili oni, że mandat jednak dostanę. Sami nie byli nawet świadomi, że bilety papierowe działają na nowych zasadach.

Proszę o reakcję, przecież nie może być tak, że wykorzystując najbardziej ekologiczną formę zakupu biletu, musimy liczyć się z tym, że za tę samą trasę zapłacimy podwójnie.

Proszę odnieść się wreszcie do kwestii biletów zakupionych w aplikacji mobilnej. Chyba że faktycznie powinnam zapłacić podwójnie za trasę, którą przed wprowadzeniem zmian pokonywałam jednym autobusem.

Co dalej w sprawie mandatu? Czy został on przyznany prawidłowo? — tak brzmiała wiadomość, którą wystosowaliśmy do pana dyrektora.

Artur Bartnik odpowiedział już następnego dnia:

— Uprzejmie informuję, że bilety papierowe i bilety "elektroniczne", w tym kupione za pomocą aplikacji mobilnej, znacząco różnią się ceną. Stąd też różna jest ich funkcjonalność. Tańszy bilet (za 2,30 zł) upoważnia do przejazdu jednorazowego, a w przypadku karty EKM do jednorazowej, promocyjnej przesiadki. Bilet taki traktowany jest jako tańsza alternatywa dla pasażerów, którzy w czasie podróży korzystają tylko z jednego środka transportu. Bilet papierowy (za 2,80 zł) ma większą funkcjonalność i pozwala korzystać z przesiadek. Taki stan prawny wynika z §11 ust. 1 Regulaminu korzystania z usług publicznych w zakresie komunikacji miejskiej świadczonych przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz obowiązków spółki wobec odbiorców tych usług (załącznik do Zarządzenia Nr 67/2014 Prezydenta Miasta Elbląg z dnia 20.02.2014r z późniejszymi zmianami). Według naszej oceny pasażer płaci za usługę i powinno być tak, że za określoną cenę może z niej skorzystać. Stąd wysokość opłaty powinna zależeć tylko od zakresu usług, a nie od sposobu ich zakupu. Mając jednak na uwadze wszystkie wymienione przez Panią przesłanki, będziemy dążyć do zrównania cen biletów we wszystkich kanałach sprzedaży, dzięki czemu wszystkie będą miały też taką samą funkcjonalność. Do tego czasu w przypadku konieczności odbycia podróży z przesiadką trzeba niestety skorzystać z biletu papierowego, który obecnie można też kupić w biletomatach umieszczonych w każdym autobusie.

Jaki z tego wniosek? Taki, że jednak korzystając z dotychczasowo używanej przeze mnie formy zakupu biletu, muszę liczyć się z tym, że na trasie przesiadkowej płacę podwójnie. A tym razem nawet czterdzieści razy więcej, bo zapłaciłam mandat.

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że wkrótce sprawa biletów elektronicznych zostanie wyjaśniona, a osoby z nich korzystające nie będą musiały ponosić podwójnych kosztów podróży, którą ZKM skomplikował swoją rewolucją.

Kamila Kornacka

Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. SUSAN BENSON #3074998 | 185.189.*.* 10 wrz 2021 09:57

    Witam Szanowni Państwo, Potrzebujesz pomocy finansowej? Jestem Susan Benson. Jestem pożyczkodawcą, a także doradcą finansowym. Potrzebujesz pożyczki biznesowej, pożyczki osobistej, pożyczki hipotecznej lub pożyczki na realizację projektu? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi tak, polecam kontakt z moją firmą. Świadczymy wszelkiego rodzaju usługi pożyczkowe, w tym pożyczki długoterminowe i krótkoterminowe. Aby uzyskać więcej informacji, napisz do nas e-mailem: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) lub wyślij mi wiadomość bezpośrednio na WhatsApp pod numerem: +447903159998 i otrzymaj natychmiastową odpowiedź. Jesteśmy kompleksową firmą świadczącą usługi finansowe i jesteśmy zobowiązani pomóc Ci spełnić wszystkie Twoje aspiracje. Specjalizujemy się w dostarczaniu ustrukturyzowanych rozwiązań finansowych dla osób fizycznych i firm w najbardziej efektywny i najszybszy sposób. Oto kilka powodów, dla których powinieneś skontaktować się z nami w sprawie pożyczki; * Wygoda - Możesz ubiegać się o pożyczkę w dowolnym miejscu i czasie. * Elastyczna kwota - Ty decydujesz, ile chcesz pożyczyć. * Szybkie finansowanie bezpośrednie - Otrzymaj pożyczkę w ciągu 24 godzin od zatwierdzenia. * Elastyczne oprocentowanie - Przystępne oprocentowanie 3%. * Wysokie wskaźniki akceptacji - masz 99,9% szans na otrzymanie pożyczki * Elastyczna spłata - Musisz wybrać datę spłaty, tygodniowy, miesięczny lub roczny na okres od 1 do 30 lat. * Prosta aplikacja online. * Spersonalizowane wskazówki i wiedza specjalistyczna. * Brak ukrytych opłat Nie trać okazji z powodu braku środków finansowych. Skontaktuj się teraz z moją firmą, możemy pomóc Ci pożyczyć, ponieważ pomogliśmy wielu osobom i organizacjom, które borykają się z trudnościami finansowymi na całym świecie Aby uzyskać więcej informacji na temat naszej oferty pożyczki, prosimy o przesłanie wniosku o pożyczkę za pośrednictwem E-mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com Wha tsApp/Telegram: +447903159998 Pośrednicy/konsultanci /brokerzy mogą sprowadzać swoich klientów i są w 100% chronieni. Z pełnym zaufaniem będziemy pracować razem z korzyścią dla wszystkich zaangażowanych stron.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Co to za bzdury #3074491 | 5.184.*.* 3 wrz 2021 18:12

    A może policz sobie w drugą stronę, że kiedyś jadąc np do sklepu i wracając trzeba było zapłacić dwa razy po 2.80 , a teraz jedziesz, zalateiasz sprawy i wracasz, płacąc raz, jeśli wyrobisz się w godzinę. Chciała zrobić z siebie dziennikarkę, a zrobiła idiotkę, która nie potrafi doczytać, że w aplikacji kupuje się bilet jednorazowy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Ewa #3074472 | 83.21.*.* 3 wrz 2021 15:49

    Krasny Las ,drogi redaktorze, nie leży kilka kilometrów od Elbląga.Krasny Las to dzielnica Elbląga.Nie ma za co

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. Janos #3074437 | 78.88.*.* 3 wrz 2021 11:07

    założyłaby kartę EKM i sprawa załatwiona. Niektórzy szukają wszędzie problemów, nawet tam, gdzie ich nie ma.

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. aleks #3074421 | 212.180.*.* 3 wrz 2021 07:33

    Temat ważny, ale Jezzuu, jaki to pisarski bełkot.... To przeszło przez jakąś korektę redaktorską?

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (8)