Ekologicznie, ale drogo. Nowa benzyna E10 na polskich stacjach paliw

2023-12-31 07:00:00(ost. akt: 2023-12-29 12:56:09)

Autor zdjęcia: Freepik

Nowa benzyna E10 na polskich stacjach paliw już od nowego roku. To krok ku ekologii czy wydatek dla kierowców? A może jedno i drugie?
Od 1 stycznia 2024 roku polskie stacje paliw wprowadzą nowy rodzaj benzyny – E10, zastępując popularną Pb95. To paliwo, które zawiera do 10 proc. biokomponentów, głównie alkoholu roślinnego. Choć inicjatywa ma na celu poprawę stanu środowiska, to dla niektórych kierowców oznacza wybór między dostosowaniem się do nowych unijnych rozwiązań prawnych a znacznym obciążeniem finansowym.

Nowa benzyna E10, według Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ma być krokiem w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań. Jednakże nie wszystkie samochody są gotowe na ten krok. Auta wyprodukowane przed 2010 rokiem, a także niektóre modele młodsze mogą doświadczyć problemów z uszczelnieniami w układzie paliwowym, co skraca okres zdatności paliwa.

Aby sprawdzić, czy nasz pojazd jest gotowy na E10, można skorzystać z internetowej wyszukiwarki Ministerstwa Klimatu i Środowiska, wpisując markę, model i rok produkcji. Niemniej jednak, urzędnicy zaznaczają, że to narzędzie nie gwarantuje stuprocentowej pewności, a ministerstwo nie bierze odpowiedzialności za potencjalne szkody.

Według serwisu autokult.pl, co najmniej 50 popularnych modeli aut w Polsce, takich jak Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Civic, Mazda 6, Nissan Micra, Opel Astra, Peugeot 206, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Corolla czy Volkswagen Golf, nie powinno być zasilanych E10. Jeśli więc nasz pojazd nie jest gotowy na to paliwo, jedyną opcją pozostanie tankowanie droższej Pb98.

Benzyna Pb98, choć chroni silnik przed korozją i utlenianiem, jest kosztowniejsza niż Pb95. Aktualnie, średnia cena Pb98 na polskich stacjach to 6,67 zł/l, podczas gdy Pb95 kosztuje 6,30 zł/l. Różnica ta to niemal 40 groszy na litrze.

Na razie nie wiadomo, jak będzie kształtować się cena nowego paliwa E10, które zastąpi Pb95. Orlen zapewnia jednak, że będzie to cena zbliżona do obecnych. Paliwo E10 jest już dostępne w wielu krajach europejskich i zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, które mają na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych, trafi na polskie stacje od początku 2024 roku. Czy kierowcy zaakceptują nową rzeczywistość na polskich drogach? Przekonamy się już niebawem.

Maciej Chrościelewski