Konsultacje ws. funkcjonowania komunikacji miejskiej zakończone. I co dalej?

2024-09-19 14:51:29(ost. akt: 2024-09-19 15:02:07)
W konsultacjach dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej wzięło udział ponad 3,1 tys. osób

W konsultacjach dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej wzięło udział ponad 3,1 tys. osób

Autor zdjęcia: EG

Zakończył się I etap konsultacji społecznych w sprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej w Elblągu. Radny Rafał Traks stwierdził, że jest to dobry, moment, aby pomyśleć o bezpłatnych przejazdach. Jednak prezydent Michał Missan uważa, że sprawna komunikacja miejska nie koniecznie oznacza, że będzie ona tańsza.
Podczas czwartkowej sesji debatowano o stanie komunikacji miejskiej w Elblągu.
Przewozy, które świadczy ZKM, kosztują roczne około 41 mln zł, a przychody z biletów wynoszą około 10,9 mln zł. Elbląg każdego roku dopłaca do komunikacji miejskiej około 33,8 mln zł. Spółka corocznie ponosi stratę, która pokrywana jest z kapitału zakładowego poprzez umorzenie udziałów bez wynagrodzenia przy jednoczesnym podwyższeniu tego kapitału środkami zabezpieczanymi w budżecie miasta.

Radny Rafał Traks podczas sesji przekonywał, że należy przeprowadzić kompleksową reformę komunikacji miejskiej w Elblągu, bo dziś jest ona nie tylko nieopłacalna, ale przede wszystkim niedostępna i niekomfortowa. Zaproponował też, że skoro miasto i tak każdego roku musi dopłacać do komunikacji miejskiej, to może powinna być ona darmowa dla mieszkańców Elbląga.

— Jeżeli przeprowadzilibyśmy odpowiednie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej – nie tylko zmiany w siatce połączeń, kursów czy godzin funkcjonowania linii – ale zmiany w funkcjonowaniu całej komunikacji miejskiej to jestem przekonany, że nasz samorząd przy ponoszeniu podobnych kosztów mógłby wprowadzić bezpłatną komunikację miejską. Rozpoczęte przez prezydenta konsultacje społeczne to dobry moment na to, abyśmy wszyscy podjęli kroki do zmiany organizacji komunikacji miejskiej, tak aby nie dokładać do niej każdego roku coraz więcej, tylko aby była ona funkcjonalna i dostępna dla mieszkańców i aby mieszkańcy chcieli nią podróżować. Ilość osób podróżująca komunikacją miejską z roku na rok spada, przez co rosną też koszty jej funkcjonowania. Zdarza się, że w niektórych godzinach autobusy i tramwaje są przepełnione, a w innych godzinach jeżdżą puste — stwierdził radny Rafał Traks, zaznaczając, że w pierwszej kolejności należy przeprowadzić kompleksową reformę całej komunikacja miejskiej, a dopiero ppóźniej pomyśleć o darmowych przejazdach.

Prezydent Michał Missan odpowiadając na sugestię radnego Rafała Traksa, dał do zrozumienia, że obecnie nie myśli o tym, aby komunikacja miejska mogła być darmowa i, że po wprowadzeniu planowanych zmian może generować jeszcze większe koszty.

— 13 września zakończyły się konsultacje dotyczące kształtu komunikacji miejskiej. Teraz poprosimy socjologa o sporządzenie raportu. Później będę chciał powołać komisję doraźną przy prezydencie, złożoną również z radnych. Myślę, że będzie to dobre miejsce, aby podyskutować o komunikacji miejskiej — oznajmił prezydent Elbląga.

I dodał: — Zrobię wszystko, aby komunikacja miejska w Elblągu była przyjazna dla mieszkańców, a to nie zawsze musi iść w parze z niższymi kosztami. Tak mi się wydaje.

EG