Będą dyskutować o konsultacjach w sprawie komunikacji miejskiej
2024-09-26 10:45:05(ost. akt: 2024-09-26 10:48:21)
Ponad 3,1 tys. osób wypełniło ankiety dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej w Elblągu. Teraz prezydent Michał Missan chce powołać doraźną komisję, która przeanalizuje wszystkie uwagi i wspólnie wypracuje rozwiązania mające na celu ulepszenie komunikacji miejskiej. Czy będzie to oznaczało podwyżki biletów?
Podczas ostatniej sesji radni debatowali o stanie komunikacji miejskiej w Elblągu.
Przewozy, które świadczy ZKM, kosztują rocznie około 41 mln zł, a przychody z biletów wynoszą około 10,9 mln zł. Elbląg każdego roku dopłaca do komunikacji miejskiej około 33,8 mln zł. Spółka corocznie ponosi stratę, która pokrywana jest z kapitału zakładowego poprzez umorzenie udziałów bez wynagrodzenia przy jednoczesnym podwyższeniu tego kapitału środkami zabezpieczanymi w budżecie miasta.
Przewozy, które świadczy ZKM, kosztują rocznie około 41 mln zł, a przychody z biletów wynoszą około 10,9 mln zł. Elbląg każdego roku dopłaca do komunikacji miejskiej około 33,8 mln zł. Spółka corocznie ponosi stratę, która pokrywana jest z kapitału zakładowego poprzez umorzenie udziałów bez wynagrodzenia przy jednoczesnym podwyższeniu tego kapitału środkami zabezpieczanymi w budżecie miasta.
Radny Rafał Traks podczas sesji przekonywał, że należy przeprowadzić kompleksową reformę komunikacji miejskiej w Elblągu, bo dziś jest ona nie tylko nieopłacalna, ale przede wszystkim niedostępna i niekomfortowa. Stwierdził też, że skoro miasto i tak każdego roku musi dopłacać do komunikacji miejskiej, to może powinna być ona darmowa dla mieszkańców Elbląga.
— Jeżeli przeprowadzilibyśmy odpowiednie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej — nie tylko zmiany w siatce połączeń, kursów czy godzin funkcjonowania linii, ale zmiany w funkcjonowaniu całej komunikacji miejskiej — to jestem przekonany, że nasz samorząd przy ponoszeniu podobnych kosztów mógłby wprowadzić bezpłatną komunikację miejską. Rozpoczęte przez prezydenta konsultacje społeczne to dobry moment na to, abyśmy wszyscy podjęli kroki w kierunku zmiany organizacji komunikacji miejskiej, tak aby nie dokładać do niej każdego roku coraz więcej, tylko aby była ona funkcjonalna i dostępna dla mieszkańców i aby mieszkańcy chcieli nią podróżować. Liczba osób podróżujących komunikacją miejską z roku na rok spada, przez co rosną też koszty jej funkcjonowania. Zdarza się, że w niektórych godzinach autobusy i tramwaje są przepełnione, a w innych godzinach jeżdżą puste — powiedział radny Rafał Traks, zaznaczając, że w pierwszej kolejności należy przeprowadzić kompleksową reformę całej komunikacja miejskiej, a dopiero później pomyśleć o darmowych przejazdach.
Prezydent Michał Missan, odpowiadając na sugestię radnego Rafała Traksa, dał do zrozumienia, że obecnie nie myśli o tym, aby komunikacja miejska mogła być darmowa. Według niego po wprowadzeniu planowanych zmian może generować jeszcze większe koszty.
Prezydent Michał Missan, odpowiadając na sugestię radnego Rafała Traksa, dał do zrozumienia, że obecnie nie myśli o tym, aby komunikacja miejska mogła być darmowa. Według niego po wprowadzeniu planowanych zmian może generować jeszcze większe koszty.
— 13 września zakończyły się konsultacje dotyczące kształtu komunikacji miejskiej. Teraz poprosimy socjologa o sporządzenie raportu. Później będę chciał powołać doraźną komisję przy prezydencie, złożoną również z radnych. Myślę, że będzie to dobre miejsce, aby podyskutować o komunikacji miejskiej — oznajmił prezydent Elbląga.
I dodał: — Zrobię wszystko, aby komunikacja miejska w Elblągu była przyjazna dla mieszkańców, a to nie zawsze musi iść w parze z niższymi kosztami.
EG
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez