Tak może wyglądać ulica Wschodnia. Poznaliśmy 3 warianty

2024-10-30 20:22:57(ost. akt: 2024-10-30 22:14:17)

Autor zdjęcia: UM Elbląg

Znamy już proponowane warianty przebiegu drugiego odcinka ul. Wschodniej. Miasto przedstawiło mieszkańcom trzy koncepcje tras do konsultacji. Pierwsza została wytyczona w połowie pierwszego odcinka ul. Wschodniej i prowadzi do ul. Chrobrego, dwie pozostałe są przedłużeniem ulicy Wschodniej i łącząc się z ul. Sybiraków, odcinają Górę Chrobrego od Bażantarni.
Władze miasta zaprezentowały trzy warianty przebiegu nowego połączenia drogowego, łączącego pierwszy odcinek ul. Wschodniej z ul. Sybiraków. Nowe połączenie drogowe ma zdaniem urzędników znacznie odciążyć ulicę Bema i skrócić czas przejazdu w kierunku środkowej i północnej części miasta.

Pierwszy wariant trasy miałby około 1,25 km i przebiegałby między Gęsią Górą a Górą Chrobrego. Oszacowano, że wybudowanie trasy według tego wariantu kosztowałoby około 32 mln zł. Wariant 2 i wariant 3 miałyby przebiegać między Górą Chrobrego a polaną z wiatami w Bażantarni. Oba warianty spowodowałyby tzw. odcięcie Bażantarni od Góry Chrobrego.
Fot. UM Elbląg

Warianty 2 i 3 nie ingerowałyby w oficjalne granice Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej, ale przebiegałyby w pobliżu szlaków turystycznych i polany, na której elblążanie tłumnie spędzają czas wolny. Ich zaletą jest to, że są krótsze i tańsze od wariantu 1. Wariant 2 miałby około 650 m długości i kosztowałoby 15 mln zł, a wariant 3 – 780 m długości, a jego koszt oszacowano na 12 mln zł. Wybranie wariantu 2 lub 3 wiązałoby się z wycinką drzew, ich liczba nie została jeszcze oszacowana.
Fot. UM Elbląg

Fot. UM Elbląg

Wariant 2 jest już mieszkańcom Elbląga dobrze znany — to tę koncepcję forsował były prezydent Witold Wróblewski. Zrezygnował z niej po protestach społecznych i braku środków na budowę drugiego odcinka ul. Wschodniej. Wybór wariantu 2 lub 3 wiązałby się z budową sztucznego wiaduktu, na którym byłaby usypana ziemia i rosły drzewa oraz krzewy.
Fot. UM Elbląg

— Pierwszy wariant zakłada odbicie w połowie ul. Wschodniej przez tereny miejskie, które nie są zagospodarowane i zarośnięte przede wszystkim głogiem. Tutaj są znaczne różnice terenowe i cieki wodne, ta trasa nie ingeruje w teren powyżej Góry Chrobrego. Drugi wariant to kontynuacja zrealizowanej już ul. Wschodniej i przebiega przez tereny prywatne. Jest on zbliżony do Góry Chrobrego, ale oddalony od granicy Parku Wysoczyzny Elbląskiej. Z kolei wariant trzeci jest poprowadzony od ul. Wschodniej po dawnej drodze. Wykorzystuje naturalne ukształtowanie terenu i jest położony najbliżej granicy parku. Przechodzi po terenach miejskich — podsumowała Katarzyna Wiśniewska, wiceprezydent Elbląga.

Przypomnijmy, że podstawowy układ komunikacyjny Elbląga opiera się na drogach wojewódzkich DW 500, DW 503, DW 504, i DW 509 oraz powiązaną z nimi siecią dróg powiatowych. Zdaniem władz miasta istotnym problemem Elbląga jest brak wystarczającego skomunikowania w kierunku północ-południe we wschodniej części miasta. Pytanie tylko, czy budowa drugiego odcinka ul. Wschodniej rozwiąże ten problem?

W Elblągu każdego roku wzrasta ilość zarejestrowanych pojazdów. Obecnie miasto liczy 113 tys. mieszkańców (w tym 20 tys. niepełnoletnich), a stan zarejestrowanych pojazdów aktywnych wynosił w 2023 roku 95 478 (w 2022 było to 89 770 pojazdów, a w 2021 – 87 928). A zatem statystycznie w 2023 roku każdy pełnoletni mieszkaniec Elbląga posiadał 1 pojazd.

A co nasi Czytelnicy sądzą o zaproponowanych wariantach przebiegu drugiego odcinka ul. Wschodniej? Dajcie znać w komentarzach.