Elbląg: Tak ma przebiegać nowy odcinek ul. Wschodniej
2025-04-07 15:41:46(ost. akt: 2025-04-07 15:59:27)
Rusza przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla drugiego odcinka ul. Wschodniej. Elbląski ratusz poinformował, że projekt uwzględni konsultacje społeczne, aspekty środowiskowe i nie będzie ingerował w teren Parku Krajobrazowego, polany ani aleję dębów. Realizacja inwestycji planowana jest na 2026 rok.
Rozbudowa ul. Wschodniej ma poprawić bezpieczeństwo i skomunikowanie miasta oraz odciążyć ruch na ulicach Bema i Łęczyckiej.
Przypomnijmy, że wybranie najlepszego wariantu nowego połączenia drogowego było przedmiotem ponad półrocznych konsultacji społecznych. W ich trakcie mieszkanki i mieszkańcy Elbląga, a także przedstawiciele firm, instytucji oraz służb publicznych mieli możliwość zapoznania się z proponowanymi wariantami przebiegu drogi, zgłaszania uwag oraz przedstawiania własnych alternatywnych rozwiązań.
– Największa grupa uczestników konsultacji, w oparciu o kwestie bezpieczeństwa, ochronę przyrody, koszty i termin realizacji, zarekomendowała wybudowanie nowego połączenia w obszarze między wariantami W2 a W3 – poinformowała Joanna Urbaniak, kierownik referatu zespołu prasowego biura prezydenta Elbląga.
– Największa grupa uczestników konsultacji, w oparciu o kwestie bezpieczeństwa, ochronę przyrody, koszty i termin realizacji, zarekomendowała wybudowanie nowego połączenia w obszarze między wariantami W2 a W3 – poinformowała Joanna Urbaniak, kierownik referatu zespołu prasowego biura prezydenta Elbląga.
Nowe połączenie ma powstać od końca wybudowanej w 2023 roku ul. Wschodniej przy Leśnictwie Dębica do ul. Sybiraków.
– Takie rozwiązanie pozwoli w pełni wykorzystać istniejącą infrastrukturę i uniknąć ingerencji w tereny Gęsiej Góry i Góry Chrobrego. Co istotne, według szacunkowych kosztorysów będzie ono również bardziej opłacalne niż wariant W1 – wskazuje Joanna Urbaniak.
Władze miasta deklarują szczególną troskę o zachowanie walorów przyrodniczych.
– Projektowana droga nie może przebiegać w granicach Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej. Nie dopuszcza się również naruszenia drzewostanu przy alei dębów wzdłuż istniejącego traktu pieszego na północnym zboczy Góry Chrobrego w ciągu żółtego szlaku turystycznego ani ingerencji w polanę – zapewnia Joanna Urbaniak.
Wykonawca dokumentacji będzie zobowiązany do przedstawienia rozwiązań minimalizujących wycinkę drzew, hałas oraz przewidujących nasadzenia zieleni izolacyjnej. Przewidziane są także specjalne przejścia dla ludzi i migracji zwierząt – poprzez zielony most lub rozwiązania tunelowe – aby zachować integralność terenów zielonych między Górą Chrobrego a Parkiem Krajobrazowym.
W kontekście nowego połączenia przeanalizowana zostanie także obecna struktura ulic Marymonckiej i Sybiraków, a projektanci rozważą bezpieczne ich skomunikowanie z nową drogą.
– Chcemy jasno podkreślić, że nie planuje się żadnej ingerencji w funkcjonującą linię tramwajową nr 2, która umożliwia mieszkankom i mieszkańcom dojazd do Bażantarni – dodaje Joanna Urbaniak.
Na przygotowanie pełnej dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń, decyzji i uzgodnień wykonawca będzie miał 11 miesięcy od podpisania umowy. Rozpoczęcie realizacji inwestycji i pozyskanie środków zewnętrznych na ten cel zaplanowane jest na rok 2026.
Szczegóły przetargu oraz zakres zamówienia dostępne są TUTAJ.
red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez