Pięć milionów złotych do rozdania. Ruszył nabór wniosków do budżetu obywatelskiego

2025-05-13 10:08:32(ost. akt: 2025-05-13 10:16:30)

Autor zdjęcia: UM Elbląg

Od poniedziałku, 12 maja, mieszkańcy Elbląga mogą zgłaszać propozycje zadań finansowanych z budżetu obywatelskiego na 2026 rok. Na tegoroczną, 14. edycję programu miasto przeznaczyło łącznie 5 milionów złotych.
Rozpoczęła się 14. edycja budżetu obywatelskiego w Elblągu. Mieszkańcy mogą zgłaszać własne pomysły projektów inwestycyjnych i społecznych do 30 maja 2025 roku. W 2025 roku do rozdysponowania przeznaczono łącznie 5 milionów złotych. Z tej kwoty po 700 tysięcy złotych trafiło do każdego z pięciu okręgów, a 1,5 miliona złotych przeznaczono na ogólnomiejski projekt. Dla porównania olsztyński budżet obywatelski 2026 startuje z rekordową pulą 10,5 miliona złotych, ale już w Sopocie władze chcą na ten cel przeznaczyć 4,1 miliona złotych.

– Budżet obywatelski to inicjatywa, która od lat pozwala elblążanom decydować o przeznaczeniu części miejskich środków finansowych na projekty służące lokalnej społeczności. Może to być nowy plac zabaw, remont chodnika, zieleń miejska, wydarzenie kulturalne czy każda inna inicjatywa, która pozytywnie wpłynie na życie mieszkańców – wymienia biuro prasowe prezydenta Elbląga. – Zachęcamy wszystkich mieszkańców – bez względu na wiek – do aktywnego udziału i zgłaszania własnych pomysłów na poprawę wspólnej przestrzeni.

Formularze zgłoszeniowe dostępne są na stronie internetowej www.budzetobywatelski.elblag.eu oraz w papierowej formie w Biurze Podawczym Urzędu Miejskiego w Elblągu i w Ratuszu Staromiejskim. Wypełnione dokumenty można oddawać w tych dwóch punktach.

Wnioski mogą składać wszyscy mieszkańcy Elbląga, w tym osoby niepełnoletnie – za zgodą przedstawiciela ustawowego.

Przypomnijmy, że w związku z ubiegłorocznymi nieprawidłowościami w procesie głosowania, które doprowadziły do jego powtórzenia, w tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego wprowadzono szereg zmian mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wiarygodności całego procesu.

Ograniczono możliwość oddawania głosów z jednego adresu IP w elektronicznym głosowaniu (maksymalnie pięć głosów dziennie). Zmiany dotyczą również głosowania za pomocą papierowych kart. Liczone będą wyłącznie te oryginalne, czyli wydrukowane przez Urząd Miejski i opatrzone hologramem. Niedopuszczalne będzie ich kopiowanie czy samodzielny wydruk. Na jedną osobę przypadnie maksymalnie pięć kart.

Dodatkowo oddanie w ten sposób głosu będzie wymagało złożenie własnoręcznego podpisu na karcie, a ona sama zawierać będzie klauzulę o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych lub podpisanie się za inną osobę. W przypadku elektronicznego głosowania konieczne będzie złożenie oświadczenia o samodzielnym i bezpośrednim oddaniu głosu.

EG