Dowód osobisty ze zmianami, ale wciąż darmowy. Rewolucja w urzędach. W Elblągu bez problemów

2015-03-02 16:50:00(ost. akt: 2015-03-02 18:41:28)

Autor zdjęcia: Michał Skroboszewski

Od marca wniosek o dowód osobisty możemy złożyć w dowolnej gminie, a akt urodzenia czy zgonu odebrać w każdym urzędzie. Od poniedziałku można także składać wnioski o wyrobienie nowych dowodów osobistych. Były obawy czy nowy system informatyczny zadziała bez przeszkód. Sprawdziliśmy jak było w Elblągu.
Ruszył System Rejestrów Państwowych, który połączył rejestry PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego. Ten zintegrowany system został uruchomiony o północy z soboty na niedzielę. W poniedziałek zaczęli z niego korzystać urzędnicy i nie wszędzie obyło się bez problemów. W Urzędzie Miejskim w Elblągu system działał bez zarzutu.

Można już składać wnioski o wyrobienie nowych dowodów osobistych. Dziś w Referacie Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych elbląskiego ratusza tylko w ciągu dwóch pierwszych godzin pracy urzędniczki przyjęły 23 wnioski o wydanie dowodów osobistych z nowymi wzorami. Wraz z nowymi wzorami dokumentów z plastikowego kartonika zniknęła także część informacji: adres zameldowania, informacje dotyczące wzrostu i koloru oczu posiadacza dokumentu oraz jego podpis.

Każdy, kto złoży wniosek o wydanie dowodu, otrzyma go - tak jak dotąd - bezpłatnie. Ustawowy czas oczekiwania na wydanie dokumentu wynosi 30 dni, chociaż do tej pory dowody można było otrzymać już po dwóch tygodniach od złożenia wniosku. Po zmianach urzędnikom trudno jest wskazać, po jakim czasie trafi on do naszych rąk.
— Dlatego przy składaniu wniosku urzędniczka poprosiła mnie o numer telefonu. Osobiście powiadomi mnie, kiedy dowód będę mogła odebrać. Zmiany oceniam pozytywnie. Szczególnie cieszy mnie to, że dokument będzie można wyrobić w urzędzie w każdym polskim mieście. To duże ułatwienie np. dla studentów, którzy uczą się w innym mieście niż rodzime — powiedziała nam Halina Kalwasińska, którą spotkaliśmy dzisiaj w Urzędzie Miejskim w Elblągu.

Czy brak zameldowania nie będzie stwarzał problemów na poczcie czy w placówkach bankowych? Maciej Cichosz, dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich UM w Elblągu, uspokaja i przypomina, że miejsce naszego zameldowania będzie dostępne dzięki numerowi PESEL, który widnieje na nowym dowodzie. Poza tym, jak zapewnia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, nasze dane powinny być osiągalne dla tych placówek poprzez aplikację „Źródełko”, czyli wspomnianą bazę aktów urodzeń, małżeństw i zgonów.

— Zapewniano nas, że problemów nie powinno być. Na razie system pracuje zgodnie z założeniami. Gdyby jednak pojawiły się problemy każdy klient w Departamencie Spraw Obywatelskich może dostać dokument stwierdzający miejsce jego zameldowania. Jest on jednak płatny i kosztuje 17 zł — mówił nam dyrektor Cichosz.

Dotychczasowe dowody osobiste nie straciły ważności. Starym typem dokumentu można się posługiwać do czasu wygaśnięcia jego daty ważności.
as

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. rick #1679874 | 109.241.*.* 3 mar 2015 09:46

    Darmowy dowód ? " Na razie system pracuje zgodnie z założeniami. Gdyby jednak pojawiły się problemy każdy klient w Departamencie Spraw Obywatelskich może dostać dokument stwierdzający miejsce jego zameldowania. Jest on jednak płatny i kosztuje 17 zł — mówił nam dyrektor Cichosz. " A nowe zdjęcie zrobią nam za darmo ? Kłamstwo jak wszędzie ! Ułatwienie dla ludzi o najniższych dochodach i bezdomnych.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz