Darmowy teatr pod chmurką
2015-06-09 12:49:05(ost. akt: 2015-06-09 12:55:29)
W trakcie 12. Letnich Ogrodów POLITYKI w przestrzeni elbląskiego Starego Miasta będzie można obejrzeć cztery spektakle plenerowe: „Epitafium dla władzy” i „Orlando” Teatru Gdynia Główna oraz „Babel” i premierowy pokaz „Mistrza Małgorzaty” Teatru Formy z Wrocławia.
10 czerwca, godz. 17.00, ul. Wodna/Most Wysoki.
Spektakl: „Epitafium dla władzy” (według „Cesarza” Ryszarda Kapuścińskiego) w wykonaniu Teatru Gdynia Główna w reż. Ewy Ignaczak
Spektakl nawiązuje do jednego z najbardziej znanych dzieł Ryszarda Kapuścińskiego – „Cesarza”. Utwór stał się inspiracją do podjęcia teatralnego dialogu z zawartą w nim myślą. Spektakl „Epitafium dla władzy” stanowi ogromne, wielopoziomowe wyzwanie – adaptacyjne, reżyserskie, aktorskie. Uniwersalna opowieść o mechanizmach władzy niezwykle rzadko przenoszona na scenę zadaje pytania, na które odpowiedzi udzielają nieliczni, a uchyla się od niej zbyt wielu.
Czas trwania: 60 minut
11 czerwca, godz. 17.00, ul. Wodna/Most Wysoki.
Spektakl „Orlando” (według Virginii Woolf) w wykonaniu Teatru Gdynia Główna w reż. Ewy Ignaczak.
Monodram w wykonaniu Idy Bocian, to powieść o poszukiwaniu tożsamości. Jej bohater/bohaterka, długowieczny/a w swym nienaturalnie przedłużonym życiu jest świadkiem historycznych zdarzeń od XVI wieku aż po połowę XX. Jednakże pomimo, iż czasem jest w ich centrum, to Orlando żyje niejako na uboczu. Jego/jej rozwój koncentruje się na własnym wnętrzu i tożsamości. Nieokreślona płeć, a właściwie jej nieoczekiwana zmiana, powoduje, że możemy śledzić proces dojrzewania bohatera/bohaterki z dwóch perspektyw – męskiej i żeńskiej.
Czas trwania: 60 minut
12 czerwca, godz. 22.30, ul. Stary Rynek, przed Ratuszem Staromiejskim.
Spektakl „Babel” w wykonaniu Teatru Formy z Wrocławia w reż. Józefa Markockiego. Biblijna budowla jest – wedle intencji twórców spektaklu – metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję, po której poruszają się. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji. – „Myślę, że jest to metafora współczesnego człowieka. Dotyczy braku porozumienia i kontaktu. Ponieważ ludzie porozumiewają się między sobą z różnych płaszczyzn... nie tylko kulturowych, ale również ekonomicznych...z tego powodu wynikają nieporozumienia. To oczywiście ujęcie bardzo ogólne. Mnie zaś interesuje dramat pojedynczego człowieka. Każdy z nas, aktorów mówi w tym spektaklu o sobie, o problemach, które są blisko nas. To jest to, co w tym spektaklu próbuję uchwycić, w ruchu” – wyjaśnia Józef Markocki (dyrektor Teatru Formy i jednocześnie reżyser spektaklu).
Czas trwania: 60 minut
Spektakl: „Epitafium dla władzy” (według „Cesarza” Ryszarda Kapuścińskiego) w wykonaniu Teatru Gdynia Główna w reż. Ewy Ignaczak
Spektakl nawiązuje do jednego z najbardziej znanych dzieł Ryszarda Kapuścińskiego – „Cesarza”. Utwór stał się inspiracją do podjęcia teatralnego dialogu z zawartą w nim myślą. Spektakl „Epitafium dla władzy” stanowi ogromne, wielopoziomowe wyzwanie – adaptacyjne, reżyserskie, aktorskie. Uniwersalna opowieść o mechanizmach władzy niezwykle rzadko przenoszona na scenę zadaje pytania, na które odpowiedzi udzielają nieliczni, a uchyla się od niej zbyt wielu.
Czas trwania: 60 minut
11 czerwca, godz. 17.00, ul. Wodna/Most Wysoki.
Spektakl „Orlando” (według Virginii Woolf) w wykonaniu Teatru Gdynia Główna w reż. Ewy Ignaczak.
Monodram w wykonaniu Idy Bocian, to powieść o poszukiwaniu tożsamości. Jej bohater/bohaterka, długowieczny/a w swym nienaturalnie przedłużonym życiu jest świadkiem historycznych zdarzeń od XVI wieku aż po połowę XX. Jednakże pomimo, iż czasem jest w ich centrum, to Orlando żyje niejako na uboczu. Jego/jej rozwój koncentruje się na własnym wnętrzu i tożsamości. Nieokreślona płeć, a właściwie jej nieoczekiwana zmiana, powoduje, że możemy śledzić proces dojrzewania bohatera/bohaterki z dwóch perspektyw – męskiej i żeńskiej.
Czas trwania: 60 minut
12 czerwca, godz. 22.30, ul. Stary Rynek, przed Ratuszem Staromiejskim.
Spektakl „Babel” w wykonaniu Teatru Formy z Wrocławia w reż. Józefa Markockiego. Biblijna budowla jest – wedle intencji twórców spektaklu – metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję, po której poruszają się. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji. – „Myślę, że jest to metafora współczesnego człowieka. Dotyczy braku porozumienia i kontaktu. Ponieważ ludzie porozumiewają się między sobą z różnych płaszczyzn... nie tylko kulturowych, ale również ekonomicznych...z tego powodu wynikają nieporozumienia. To oczywiście ujęcie bardzo ogólne. Mnie zaś interesuje dramat pojedynczego człowieka. Każdy z nas, aktorów mówi w tym spektaklu o sobie, o problemach, które są blisko nas. To jest to, co w tym spektaklu próbuję uchwycić, w ruchu” – wyjaśnia Józef Markocki (dyrektor Teatru Formy i jednocześnie reżyser spektaklu).
Czas trwania: 60 minut
13 czerwca, godz. 22.30, ul. Stary Rynek, przed Ratuszem Staromiejskim
Spektakl „Mistrz i Małgorzata” (według Michaiła Bułhakowa) w wykonaniu Teatru Formy z Wrocławia w reż. Józefa Markockiego. Spektakl będący teatralną adaptacją wielkiego dzieła Michaiła Bułhakowa jest symboliczną opowieścią o odwiecznej walce dobra ze złem. Będzie to premierowy pokaz tego spektaklu przygotowany specjalnie na 12. Letnie Ogrody POLITYKI. Fabułę spektaklu stanowią losy tytułowych bohaterów, mieszkających w Moskwie lat 30-tych XX wieku, a także wpleciona w narrację powieść historyczna o Poncjuszu Piłacie w wielowątkowym powiązaniu z wizytą Szatana w ateistycznym Związku Radzieckim.
Spektakl „Mistrz i Małgorzata” (według Michaiła Bułhakowa) w wykonaniu Teatru Formy z Wrocławia w reż. Józefa Markockiego. Spektakl będący teatralną adaptacją wielkiego dzieła Michaiła Bułhakowa jest symboliczną opowieścią o odwiecznej walce dobra ze złem. Będzie to premierowy pokaz tego spektaklu przygotowany specjalnie na 12. Letnie Ogrody POLITYKI. Fabułę spektaklu stanowią losy tytułowych bohaterów, mieszkających w Moskwie lat 30-tych XX wieku, a także wpleciona w narrację powieść historyczna o Poncjuszu Piłacie w wielowątkowym powiązaniu z wizytą Szatana w ateistycznym Związku Radzieckim.
Plenerowy spektakl ruchowy nie jest wierną ilustracją powieści pisarza, ale raczej swobodną wizją autorską, choreograficzną, obfitującą w głębokie treści natury mistycznej, czy tzw. optyki racjonalnej i natchnionej. Spektakularnymi postaciami przedstawienia są uczłowieczeni : Chrystus i Szatan, którzy wcielają się w realnych ludzi. W centrum myśli spektaklu jest człowiek z całą swoją złożonością nadzieją i zwątpieniem. Owo archetypiczne ukazanie walki dobra i zła, dwóch natur drzemiących w człowieku znajduje tu swe odbicie w wyrazie plastycznym, ruchu, muzyce i symbolicznej efektownej mobilnej scenografii (w spektaklu używane są efekty ogniowe oraz motocykle). Spektakl jest współczesną wizją tego zagadnienia, choć różnie widzianą z dzisiejszej perspektywy, niezmienne natomiast wydaje się pojęcie dobra i zła, pomimo zmiany kostiumu epoki etc., natura człowieka natomiast nie zmieniła się od wieków.
Czas trwania: 60 minut
Biblioteka Elbląska
Czas trwania: 60 minut
Biblioteka Elbląska
Źródło: Dziennik Elbląski
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez