Spotkanie młodych z biznesem. Uczniowie II LO uczyli się przedsiębiorczości

2015-11-22 09:55:46(ost. akt: 2015-11-22 10:07:15)

Autor zdjęcia: nadesłane/Dorota Radomska/II LO

To była cenna lekcja tego, jak prowadzić własną firmę. Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego wzięli udział w "Spotkaniu młodych z biznesem", które odbyło się w Elbląskim Parku Technologicznym z okazji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości jest ważnym wydarzeniem dla II LO. To impreza obecna już ósmy raz w 150 krajach świata, w tym w Polsce. W miniony piątek (20.11) Elbląski Park Technologiczny i jako jedyna szkoła w Elblągu II Liceum Ogólnokształcące przystąpiły do realizacji jednego z punktów programu tegorocznego ŚTP. Było nim „Spotkanie młodych z biznesem”, które poprowadził Michał Pawłowski ze Stowarzyszenia Elbląg.

Celem Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości jest promowanie postaw przedsiębiorczych, wspieranie i zachęcanie młodych ludzi do rozwoju oraz do podejmowania nowych wyzwań. Tematykę związaną z biznesem uczniom II LO przybliżali elbląscy przedsiębiorcy, którzy niegdyś odważnie podjęli ryzyko utworzenia własnych firm, a dziś są szefami dobrze prosperujących organizacji. Dzielili się z młodzieżą doświadczeniami, odpowiadali na pytania i dawali praktyczne rady.

Zajęcia składające się z trzech sesji miały charakter warsztatowy. Grupy pytających spotykały się z różnymi biznesmenami. Zainteresowanie młodzieży problematyką współczesnego biznesu było imponujące.

Anetta Magdziak-Gęsicka, współwłaścicielka firmy Softel, zapytana o radę na skuteczny start w biznesie zasugerowała, by szukać możliwości w sektorze usług, które nie wymagają dużych nakładów i zrobić to w oparciu o dobrze napisany biznes plan.

Piotr Juchnowicz i Dominik Piskunowicz, właściciele firmy theConstruct, działającej zdalnie z Elbląga na świecie, w tym w Szwajcarii i Libanie, oferującej okulary 3D, wizualizujące dowolne projekcje, opowiadali m.in. o kluczach do sukcesu, za jakie uznali super produkt, czyli dobry pomysł, zaufaną załogę firmy i konkurencję potrzebną do rozwoju. Poradzili też jak poradzić sobie z obawą przed nieudaną inwestycją. Swoją firmę powołali po kilku latach pracy w korporacjach, doświadczenie, z których było ważną wiedzą na temat rynku i pracy w biznesie. Pytani o najlepsze decyzje po ukończeniu szkoły średniej nie negowali takich korporacyjnych doświadczeń, ale znając realia rynku zachodniego namawiali do podejmowania szybkich decyzji o tworzeniu własnych firm, jako że najatrakcyjniejszymi dla banków są młodzi inwestorzy.

Nie zabrakło tez przedsiębiorcy związanego z finansami. Barbara Bąkowska z Pasłęka, dyrektor funduszu pożyczkowego i doradca przedsiębiorczości, który umie ocenić każdy projekt unijny, wskazała na to, jakich błędów musi się ustrzec przedsiębiorca. Według niej największymi bolączkami szefów firm jest brak umiejętności zarządzania finansami i brak zaangażowania się emocjonalnego w sprawy firmy.

Monika Prażak-Michałowska, dyrektor hotelu Arbiter w Elblągu, wiceprezes Elbląskiego Klastra Turystycznego, członek zarządu Stowarzyszenia Cesarskie Kadyny, opowiadała o rynku związanym z usługami, na którym obecna jest liczna konkurencja. Radziła, by traktować ją jak partnerów, unikać walki z rywalami, gdyż takie działanie pochłania wiele wysiłku i kosztów, nie przynosząc zysku. Namawiała do sięgania po informacje z wielu źródeł, poszerzania horyzontów, jako że wszechstronna wiedza pomaga rozwiązywać problemy w wielu dziedzinach.

Piotr Kaczyński, właściciel Agencji Reklamowej Contract, dziś obsługującej nie tylko lokalny rynek, zachęcał młodzież II LO do szukania niszy rynkowej w sektorze prywatnym. Według niego tylko wąska specjalizacja jak np. część usług informatycznych, projektowanie w systemach informatycznych mogą stanowić o zawodach przyszłości. Jako udany model zarządzania uznał freelancing, z pozycji którego założenie firmy i zdalna praca przez Internet z domu w charakterze podwykonawcy dla zewnętrznych firm dają dobre efekty.

Współczesny biznes wiąże się ze znajomością języka angielskiego, języka biznesu. Tę umiejętność u uczniów II LO sprawdzała wraz ze swoimi asystentkami Małgorzata Matuszewska z PWSZ. Gra, polegająca na licytowaniu zdań z anglojęzycznymi wyrazami i zwrotami z języka korporacji, dostarczyła uczniom wiele emocji i zabawy.

II Liceum Ogólnokształcące od sześciu lat we współpracy z Wyższą Szkołą Bankową z Gdańska i bankami organizuje konkurs „Wiem na bank”, w którym weryfikuje wiedzę uczniów szkoły w zakresie finansów. Szkoła prowadzi też cyklicznie debaty finansowe. W Dniu Przedsiębiorczości młodzież zakłada mini przedsiębiorstwa. W ramach Światowego Dnia Przedsiębiorczości i Otwartej Firmy członkowie koła dziennikarskiego odwiedzili w tym tygodniu redakcję gazety internetowej i redakcję pisma dla niepełnosprawnych Razem z Tobą. Można mnożyć wydarzenia, które pozwalają pogłębić wiedzę uczniów na temat współczesnego rynku, ekonomii, finansów i przedsiębiorczości.

Poza tym w programie nauczania liceum są lekcje z podstaw przedsiębiorczości, które prowadzi Agnieszka Antoniuk-Rumak. Dziś było widać, że wszystkie te działania mają wielkie znaczenie, przynoszą efekty, bo młodzież potrafi rozmawiać o rynku i finansach, interesuje się bankowością i zarządzaniem, wykazując się przy tym wiedzą. Tak ocenili udział uczniów z II LO w warsztatach elbląscy przedsiębiorcy, będąc pod wrażeniem ich kreatywnego i dojrzałego podejścia do trudnych zagadnień, doceniając ich zaangażowanie i chęć do współpracy podczas warsztatów.
Dorota Radomska, rzecznik prasowy II LO


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Przedsiębiorczy??! #1863315 | 83.31.*.* 22 lis 2015 12:35

    Najlepiej na takie szkolenie wysłać do Burego. Ten to dopiero nauczy jak trzepać kasiorę

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz