Więcej aut, mniej pasażerów. Cięcia w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej
2016-01-01 09:00:00(ost. akt: 2016-01-01 09:04:11)
Liczba pasażerów w elbląskich tramwajach i autobusach znacznie spadła w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. To oznacza mniejsze wpływy ze sprzedaży biletów i konieczność cięć w rozkładach jazdy. Zmiany wejdą w życie od 1 stycznia 2016 r.
Rocznie elbląska komunikacja miejska przewozi około 15 milionów pasażerów. Ta liczba jednak spada, a powodów tego jest kilka, m.in. niedawny remont przebiegających przez Elbląg dróg nr 503 i 504. W tym czasie nastąpiło też wiele zmian nie tylko w układzie komunikacyjnym miasta.
— Na skutek procesów demograficznych zmniejszyła się także liczba mieszkańców miasta. Dotyczy to szczególnie dzieci i młodzieży. Jednocześnie wzrosła liczba elbląskich seniorów, jak również liczba osób migrujących z Elbląga do większych miast lub poza granice kraju. W końcu wyraźnie wzrosła liczba samochodów osobowych, które stanowią konkurencyjny, w porównaniu do komunikacji miejskiej, środek transportu — mówi Michał Górecki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
— Na skutek procesów demograficznych zmniejszyła się także liczba mieszkańców miasta. Dotyczy to szczególnie dzieci i młodzieży. Jednocześnie wzrosła liczba elbląskich seniorów, jak również liczba osób migrujących z Elbląga do większych miast lub poza granice kraju. W końcu wyraźnie wzrosła liczba samochodów osobowych, które stanowią konkurencyjny, w porównaniu do komunikacji miejskiej, środek transportu — mówi Michał Górecki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
Badania tzw. potoków pasażerskich, które przeprowadził ZKM w tym roku, potwierdziły m.in. że najbardziej obciążone przystanki komunikacji miejskiej, niezależnie od rodzaju dnia to: Dworzec (pętla), Płk Dąbka (przy Centrum Handlowym Ogrody) oraz Plac Słowiański. Podobnie jest z najbardziej obciążonymi liniami - najwięcej pasażerów korzysta z linii tramwajowej nr 4 oraz autobusowej nr 7.
— Są to linie, których trasy przebiegają przez centrum miasta, łącząc na północy osiedla mieszkaniowe z dworcami i centrami handlowymi na południu — dodaje Michał Górecki. — Natomiast najmniejszą liczbę pasażerów odnotowano na linii autobusowej nr 23 przebiegającej od pętli Nad Jarem do Dąbrowy.
— Są to linie, których trasy przebiegają przez centrum miasta, łącząc na północy osiedla mieszkaniowe z dworcami i centrami handlowymi na południu — dodaje Michał Górecki. — Natomiast najmniejszą liczbę pasażerów odnotowano na linii autobusowej nr 23 przebiegającej od pętli Nad Jarem do Dąbrowy.
Mniejsza liczba pasażerów oznacza mniejsze wpływy ze sprzedaży biletów, a to wymaga, jak tłumaczy ZKM, większej dopłaty do funkcjonowania komunikacji miejskiej z kasy miasta. Tymczasem prezydent Elbląga Witold Wróblewski, szukając oszczędności, już zaproponował zmniejszenie dopłaty do komunikacji miejskiej w 2016 r. o około 1,4 mln zł. Dlatego ZKM musi także zaciskać pasa. Zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów wejdą w życie od 1 stycznia. Od Nowego Roku zostanie zmniejszona liczba kursów na linii nr 9, wykonywanych po godz. 16.30 w dni robocze, a funkcjonowanie linii nr 23 zostanie zawieszone. Mieszkańcom Dąbrowy pozostanie do dyspozycji linia nr 20.
Co na te zmiany najbardziej zainteresowani, czyli pasażerowie?
— Jeśli chodzi o tramwaje to nie ma na co narzekać. Mam ulgowe przejazdy więc często podróżuję „czwórką” i „piątką”. Przejazdy wykonywane są tu w krótkich odstępach czasu nie czeka się długo. Ruch płynnie odbywa się w dni robocze — ocenia Józef Brzozowski, którego spotkaliśmy wczoraj na przystanku na pl. Słowiańskim. — Jednak pomysł obcięcia kursów na „dziewiątce” uważam za nietrafiony. Ta linia w ogóle nie kursuje zbyt często, szczególnie mało połączeń jest rano i po południu. Mieszkańcy Zawady będą więc mieli trochę trudniej — dodaje.
— Jeśli chodzi o tramwaje to nie ma na co narzekać. Mam ulgowe przejazdy więc często podróżuję „czwórką” i „piątką”. Przejazdy wykonywane są tu w krótkich odstępach czasu nie czeka się długo. Ruch płynnie odbywa się w dni robocze — ocenia Józef Brzozowski, którego spotkaliśmy wczoraj na przystanku na pl. Słowiańskim. — Jednak pomysł obcięcia kursów na „dziewiątce” uważam za nietrafiony. Ta linia w ogóle nie kursuje zbyt często, szczególnie mało połączeń jest rano i po południu. Mieszkańcy Zawady będą więc mieli trochę trudniej — dodaje.
Pan Józef chwali miejską komunikację z jeszcze jednego powodu. — Trzeba przyznać, że komfort podróży znacznie się poprawił. Autobusy są nowoczesne, czyste i wygodne, pojawiły się także nowe wiaty i elektryczne tablice z czytelnym rozkładem jazdy. To duży plus — dodaje.
Badania przeprowadzone przez ZKM przyniosły także inne wnioski, m.in. skalę różnicy w liczbie pasażerów pomiędzy dniem roboczym, a sobotą i niedzielą. Tutaj liczba pasażerów wyraźnie spada, odpowiednio o 46 proc. w soboty i 66 proc. w niedzielę w stosunku do dni roboczych.
— Spore różnice są szczególnie widoczne w godzinach porannych i przedpołudniowych. Dlatego ze względu na konieczność dokonania korekt, zmiany rozkładów jazdy wprowadzane od 1 lutego 2016 r., obejmą linie tramwajowe właśnie w dni wolne, w szczególności w niedziele w zakresie kursów porannych — mówi Michał Górecki.
To nie koniec zmian, bo od połowy stycznia ZKM zmodyfikuje także trasę linii nr 12, by zapewnić dojazd do ul. Żuławskiej pracownikom tamtejszych firm. — Planowane zmiany spowodują jedynie kilkuminutowe przesunięcia w godzinach odjazdów z poszczególnych przystanków usytuowanych przy ul. Warszawskiej. Szczegółowe informacje w tym zakresie podane zostaną na początku stycznia — wyjaśnia Michał Górecki.
AS
AS
Źródło: Dziennik Elbląski
Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Nowy #1894803 | 79.186.*.* 1 sty 2016 16:40
A kiedy autobus linii nr 9 będzie 109?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
2016 #1894684 | 78.88.*.* 1 sty 2016 14:14
Swiadek ma rację. Tak ucieka frekwencja z 9-tki. Prosto to mozna zauwazyc po tym , ilu pasażerów wraca nia z miasta , jadac do ostatniego przystanku przy przedszkolu. Czyli jest jakis problem , a ZKM od razu stwierdza , że trzeba ciąć kursy. Drogi zarządzie ZKM. Co musicie zrobić , aby przyciągnąć ludzi. Po pierwsze dostępnośc biletów a po drugie ich cena. W sklepach biletów jak na lekarstwo , automatów biletowych nie planujecie. Jak mam iść na autobus z odliczonymi i kupować u kierowcy , to wolę auto. Podróż po mieście to nie ma być wyprawa. To ma byc wygodne , tanie i szybkie przemieszczanie się. A w Elblągu to wielce skomplikowana wyprawa. Po trzecie poprawne ułożenie rozkładu. Elblag to za male miasto , by czekać na autobus pół godziny. Skoro taki jest rozkład , to ludzie sobie radzą. Mamy w mieście nowy tabor , z którego ZKM jest taki dumny. Tylko co nam po nim , skoro nie bedzie jeżdził? Nie o to chodzi w komunikacji publicznej.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Świadek #1894646 | 78.88.*.* 1 sty 2016 13:35
Sama zmiana numeracji nic nie da. Należy zacząć od zmiany rozkładów jazdy, aby rozgonić stadne przemieszczanie się autobusów (tramwaje są ułożone). Jeżeli na największym elbląskim osiedlu mieszkaniowym "Zawada", z przystanku początkowego odjeżdżają wszystkie linie naraz, a potem jest kilkunastominutowa dziura to ludzie co robią? Wsiadają w samochód, lub idą do tramwaju na przystanek przy Carrefour Ogrody. Wtedy podczas badań okazuje się, iż dziewiątka jest niepotrzebna ponieważ kursuje co pół godziny a i tak nikt nią nie jeździ.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Olsztyn #1894561 | 79.186.*.* 1 sty 2016 12:35
Dlaczego w Elblągu nie zrobicie nowej numeracji tramwajów i Autobusów jaj w Olsztynie?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)