Bo warto czytać... [zdjęcia]

2016-09-13 16:10:51(ost. akt: 2016-09-13 16:15:52)

Autor zdjęcia: Michał Kalbarczyk

Konkursy pięknego czytania, plenery czytelnicze, spotkania autorskie, a nawet nadawanie starym książkom zupełnie nowego życia — tak nauczyciele języka polskiego z całego regionu promowali wśród swoich uczniów czytelnictwo. Okazją był konkurs na najlepszy projekt edukacyjny stworzony przez pedagogów razem z uczniami.
Konkurs „Warto czytać” został zorganizowany przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Jego celem było promowanie nauczycieli, którzy wspólnie z uczniami zrealizują projekt edukacyjny przyczyniający się do wzrostu czytelnictwa.

Do rywalizacji stanęli pedagodzy z całego regionu warmińsko-mazurskiego, z takich miejscowości jak Gronowo Elbląskie, Żurawiec czy Elbląg.
— Ostatecznie w konkursie wyróżniono 38 nauczycieli miejscami drugimi i trzecimi, a nagrodą główną, wyjazdem do Brukseli do Parlamentu Europejskiego na zaproszenie europosła Barbary Kudryckiej, nagrodziliśmy cztery zespoły w czterech kategoriach: edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa klasy I-VI i IV-VI oraz gimnazjum — mówi Marlena Derlukiewicz, konsultant ds. języka polskiego. — Podczas oceny brałyśmy pod uwagę oryginalność projektu, czyli takie pomysły, które dawały uczniom możliwość wykazania się różnymi umiejętnościami przede wszystkim pracą w zespole, czy doborem metod pracy. Istotne było, że wielu nauczycieli w swych projektach zaproponowało także działania promujące literaturę i kulturę różnych państw Unii Europejskiej — dodaje.

Te ostatnie świetnie w swoim projekcie przedstawiły Beata Maj i Magdalena Kowalczyk-Zielonka ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Elblągu. Ich projekt „Przez czytanie, nauczanie, wychowanie i więzi wzmacnianie” został wyróżniony pierwszą nagrodą w kategorii edukacja wczesnoszkolna.
— Uczniowie klasy pierwszej i drugiej nawiązali współpracę z dziećmi ze szkoły podstawowej we Włoszech i korespondencyjnie wymieniali się własnoręcznie wykonanymi książkami. Były to streszczenia najbardziej popularnych i lubianych przez dzieci książeczek w tym kraju. W ramach promowania polskiej i europejskiej kultury najbardziej rozbudowanym cyklem zajęć był także tydzień włoski, w ramach którego dzieci oglądały m.in. prezentacje multimedialną na temat Włoch. Na lekcję zaprosiliśmy także gościa z Włoch, który opowiedział o swoim kraju i przeczytał fragment „Pinokia" w rodzinnym języku. Uczniowie mieli więc okazję osłuchać się z brzmieniem języka włoskiego, a treść utwory była tłumaczona przez jedną z nauczycielek — opowiadają zwyciężczynię.

Projekt SOS-W nr 1 w Elblągu był jednym z nielicznych projektów, który bazował na pracy z uczniami, którzy w większości nie mogą się komunikować werbalnie.
— Nasz projekt adresowany był do uczniów szkoły podstawowej, wśród których były dzieci z autyzmem, upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, a także ze sprzężeniami. Dlatego musiałyśmy tu dobrać odpowiednie metody pracy z uczniem. I tak świetnym rozwiązaniem okazał się np. teatr cieni, czyli przedstawienia teatralne wybrane spośród ulubionych baśnie i wierszy dzieciaków. My postawiliśmy na „Dziewczynkę z zapałkami” oraz „Rzepkę”. Taki teatr cieni był dla naszych uczniów świetnym sposobem na ich aktywność — dodaje Beata Maj.

Wyróżnienia otrzymały także zespoły nauczycielskie m.in z Ostródy czy z Boguchwałów. By skutecznie promować czytelnictwo pedagodzy stosowali takie działania jak tworzenie życzeń z okazji imienin książki podczas spotkań w bibliotece, organizowali konkursy pięknego czytania, plenery czytelnicze czy spotkania autorskie z pisarzami pochodzącymi z regionu Warmii i Mazur.
as