Uczczą pamięć znanego trenera. Jest patron dla toru przy Agrykola

2016-10-17 10:10:10(ost. akt: 2016-10-17 11:05:07)

Autor zdjęcia: Michał Kalbarczyk

Budowany właśnie tor łyżwiarski przy ul. Agrykola ma nosić nazwisko Kazimierza Kalbarczyka. Uchwała w tej sprawie ma zostać przyjęta przez elbląskich radnych podczas najbliższej sesji, która odbędzie się 27 października.
Jak wynika z projektu uchwały nadanie torowi łyżwiarskiemu przy ul. Agrykola 8 w Elblągu imienia „Tor Łyżwiarski KALBAR im. Kazimierza Kalbarczyka " jest wyrazem uhonorowania dokonań Kazimierza Kalbarczyka. Wniosek prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego w tej sprawie zyskał poparcie środowiska łyżwiarskiego, m.in. klubu Orzeł Elbląg, Okręgowego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego i Sportów Wrotkarskich. Pozytywną opinię wydała również komisja ds. nadawania nazw w Elblągu.

Trener Kazimierz Kalbarczyk w latach 1946-1987 był współtwórcą i organizatorem łyżwiarstwa szybkiego w Elblągu. Wychował wielu mistrzów Polski we wszystkich kategoriach wiekowych, a także przyczynił się do zdobycia pierwszych medali olimpijskich w historii polskiego łyżwiarstwa kobiet. Trener Kalbarczyk wychował nie tylko wielu wybitnych sportowców, ale również szkoleniowców, którzy kontynuują pasmo sukcesów legendarnego trenera. To m.in. zauważył talent Heleny Pilejczyk, łyżwiarki szybkiej, która w 1960 r. na igrzyskach olimpijskich w Squaw Valley zdobyła brązowy medal w wyścigu na 1500 metrów.
— Gdyby nie on, nie byłabym łyżwiarką, nie byłaby medalistką, nie byłaby nią także Elwira (Ryś-Ferens - red) — mówiła nam w marcu tego roku Helena Pilejczyk. — Bardzo wielu ludzi mu bardzo dużo zawdzięcza. Mam taki niesmak, że do dzisiaj nie uhonorowaliśmy trenera Kalbarczyka jako trenera. Może nie warto czekać, tylko zrobić to jak najszybciej.

Nowy tor wrotkarsko-łyżwiarski w Elblągu miał być gotowy do końca sierpnia br. Na budowie wystąpiły jednak opóźnienia. Jak tłumaczył inwestor były one spowodowane złymi warunkami pogodowymi, które wystąpiły w lecie. Robotnicy musieli także wymienić cały grunt pod torem. Na początku października rozpoczęta m.in. montowanie rur do mrożenia, które zostaną zalane specjalnym betonem. Obiekt ma być gotowy do 31 października.
as