Urzędnicy zaczną mówić "ludzkim" głosem

2017-02-09 10:07:37(ost. akt: 2017-02-09 10:55:04)
ZUS Elbląg

ZUS Elbląg

Autor zdjęcia: Michał Skroboszewski

Krótkie i proste zdania, przepisy przedstawione zrozumiale, najlepiej ”własnymi słowami” - tak od dziś mają porozumiewać pracownicy ZUS z klientami. To wytyczne Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiada, że uprości język oficjalnych pism kierowanych do klientów. Mniej stron i rubryk będą miały także „zusowskie” formularze.

Specjalnie powołany w ZUS zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami.

We współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS.

— Zadanie wymaga dużego nakładu pracy, ponieważ przełożenie ustawowych zwrotów na przystępny język, bez utraty pierwotnego sensu jest niezwykle trudne i wymaga specjalistycznej wiedzy — mówi Dorota Bieniasz, członek zarządu ZUS nadzorujący pion świadczeń i orzecznictwa.

Zgodnie z nowymi zasadami pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, zdania powinny być krótkie i proste, przepisy przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ”własnymi słowami”. Pracy jest więc dużo, ale najważniejszy jest efekt – zadowolony klient.

— Pierwsze zmiany można zauważyć w konstrukcji formularzy obowiązujących w ZUS – podzielono je na jasne i czytelne sekcje, zmniejszono liczbę stron, zredukowano ilość wymaganych do wpisania danych, dodano prostą instrukcję wypełniania formularzy. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, tym samym ułatwiając właściwy wybór klientom ZUS — informuje Monika Górecka,
regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa warmińsko-mazurskiego.

Źródło: Dziennik Elbląski

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Zennon #2177903 | 213.241.*.* 9 lut 2017 10:40

    Pierwsze zdanie: "(...)przepisy przedstawione zrozumiały(...)" - szkoda że w waszej redakcji takich wytycznych nie ma

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz