Śpiewy św. Hildegardy z Bingen i improwizacje organowe
2017-04-24 10:41:49(ost. akt: 2017-04-24 10:50:54)
W dniach 24-26 kwietnia, w Katedrze Fromborskiej odbędą się
nagrania
średniowiecznych śpiewów św. Hildegardy z Bingen wraz z inspirowanymi nimi
improwizacjami
organowymi.
Benedyktynka – żyjąca w XII wieku, a uznawana dziś za doktora
Kościoła Katolickiego –
była osobą absolutnie wyjątkową, szczególnie w kontekście czasów, w których
żyła. Była wizjonerką,
mistyczką, badaczką natury i uzdrowicielką, a także reformatorką, zaś swoje
myśli utrwalała w
publikowanych księgach. Współcześnie, gdy tak bardzo wzrosło
zainteresowanie myślą św. Hildegardy –
m.in. w zakresie diet i zdrowia cielesnego – warto przyjrzeć się jej
„duchowym lekarstwom”. Była ona
bowiem także kompozytorką – jej niesamowite, przepełnione transcendencją
pieśni, zaśpiewa w Katedrze
Fromborskiej dr Joanna Orzeł, a towarzyszyć jej będą improwizacje organowe
Marka Rogalskiego. Oboje
zajmują się na co dzień muzyką sakralną na terenie Gdańska i okolic,
kontynuując poszukiwania Piękna
rozpoczęte już podczas studiów w gdańskiej Akademii Muzycznej.
muzyk instrumentalista w zakresie gry na fortepianie
magister sztuki w specjalności dyrygentura chóralna
doktor sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka
solistka i kameralistka,
posługująca liturgicznie w Bazylice Mariackiej i Kaplicy Królewskiej w Gdańsku w latach 1994 - 2016 oraz gościnnie w innych wnętrzach sakralnych w charakterze kantora, organisty, dyrygenta, kompozytora, pedagoga, propagatora chorału gregoriańskiego, animatora życia kulturalnego, założycielki i kapelmistrzyni Kapeli Mariackiej
członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego
wieloletni muzyczny wolontariusz na rzecz Hospicjum im. Ks. Dutkiewicza w Gdańsku
Ełczanka z urodzenia, Gdańszczanka z wyboru
Aktywność artystyczna Joanny Orzeł, odnotowuje, na przestrzeni lat przedsięwzięcia, które w swoim zamyśle chciały ozdabiać muzyką „perły” architektury Gdańska i poprzez spotkania ze sztuką żywą wydobywać walory akustyczne unikatowych wnętrz gotyckich i barokowych tej części świata. Służyły temu poszukiwania doskonałej techniki śpiewu, opartej na wykorzystaniu oddechu przeponowego, stanowiącego tajemnicę pięknego rezonansu i bogactwa alikwotów, zapewniającej oszałamiającą wygodę śpiewania wysoką pozycją i procentującej czystością intonacji.
Całokształt jej działalności muzycznej w charakterze organisty-kantora w Bazylice Mariackiej i Kaplicy Królewskiej w Gdańsku oraz kapelmistrza Kapeli Mariackiej charakteryzowała stała obecność chorału gregoriańskiego i pragnienie podnoszenia kultury Sacrum. Założona i prowadzona przez nią Kapela Mariacka otrzymała w r. 2011 dyplom uznania: Pro Ecclesia et Populo za aktywny udział w życiu muzycznym i kulturalnym Gdańska, szerzenie kultury śpiewaczej oraz piękną oprawę muzyczną liturgii Mszy św. podczas uroczystości kościelnych i świąt państwowych. Jej priorytet, w postaci wewnętrznego imperatywu wskazywania na piękno chorału gregoriańskiego, mobilizował ją do wykorzystywania wszystkich dostępnych środków wyrazu, łącznie z elementami ekspresji ruchowej i sięgania po narzędzia niemuzyczne. Wypracowana własna forma koncertu-misterium w scenerii lampek oliwnych i śpiewie chorału gregoriańskiego w autorskich opracowaniach harmonicznych i choreograficzno-przestrzennych mogła na odbiorcach sprawiać wrażenie zabawy przestrzenią, tworzyć dramaturgię czy happening, gdzie momenty zaskoczenia stawały się środkiem wyrazu artystycznego.
Każdego roku, odbiorcy jej sztuki, podczas sprawowanej w Bazylice Mariackiej i Kaplicy Królewskiej liturgii i odbywających się tu koncertów, a był to świat nauki, kultury i sztuki, ludzie kościoła, biznesu i polityki, dzieci, młodzież i dorośli, osoby wszelkich stanów i zawodów, z pozycji lokalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, doświadczali spotkania z charyzmatem rozpoznawalnego głosu i określonej wrażliwości muzycznej.
Z perspektywy doświadczenia wielu lat jej artystycznej pracy zawodowej w służbie Sacrum można mówić o pewnej tożsamości tych wnętrz sakralnych, które zaistniały dzięki symbiozie architektury i akustyki, że określa je właśnie chorał gregoriański i że, w sposób unikatowy, z punktu widzenia praw fizyki dźwięku „śpiewają muzyką nieba”.
Jej żywa pasja muzyka wokalisty, dyrygenta, instrumentalisty, kompozytora, aranżera skupia wokół niej muzyków profesjonalistów, amatorów, dorosłych, młodzież i dzieci, z którymi współpracuję na niwie chóralistyki i kameralistyki tworząc projekty artystyczne mające swoje wdzięczne grono odbiorców.
Z kolei, różnorodność tematyczna i stylowa obszarów zainteresowań, a także wirtuozeria i finezja w posługiwaniu się własnym głosem, pozwala jej, obok muzyki sakralnej, z powodzeniem wykonywać również klasykę literatury z obszaru muzyki oratoryjnej, operowej i operetkowej, jak również ludowej, filmowej, czy poezji muzyką pisanej i łączyć to w oryginalnych składach wykonawczych.
Wiele jej projektów artystycznych, zarówno współtworzonych, jak i autorskich cyklów muzycznych zostało sfinalizowanych dzięki mecenasowi Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku, zaangażowaniu Miasta Gdańska, stypendium kulturalnemu Prezydenta Miasta Gdańska, dzięki współpracy z Europejskim Centrum Solidarności, Biblioteką Gdańską Polskiej Akademii Nauk, Międzynarodowymi Targami Gdańskimi, ze Stowarzyszeniem Nasz Gdańsk, Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników, Stowarzyszeniem Civitas Christiana, Fundacją Gdańską a także dzięki innym instytucjom, stowarzyszeniom, firmom i osobom prywatnym, które widziały wiarygodne partnerstwo przy realizacji tychże dzieł i dostrzegały ich zdolność nośną na dziś a także potencjał wartości dodanych mierzalnych w perspektywie niedoraźnej.
Z perspektywy doświadczenia wielu lat jej artystycznej pracy zawodowej w służbie Sacrum można mówić o pewnej tożsamości tych wnętrz sakralnych, które zaistniały dzięki symbiozie architektury i akustyki, że określa je właśnie chorał gregoriański i że, w sposób unikatowy, z punktu widzenia praw fizyki dźwięku „śpiewają muzyką nieba”.
Jej żywa pasja muzyka wokalisty, dyrygenta, instrumentalisty, kompozytora, aranżera skupia wokół niej muzyków profesjonalistów, amatorów, dorosłych, młodzież i dzieci, z którymi współpracuję na niwie chóralistyki i kameralistyki tworząc projekty artystyczne mające swoje wdzięczne grono odbiorców.
Z kolei, różnorodność tematyczna i stylowa obszarów zainteresowań, a także wirtuozeria i finezja w posługiwaniu się własnym głosem, pozwala jej, obok muzyki sakralnej, z powodzeniem wykonywać również klasykę literatury z obszaru muzyki oratoryjnej, operowej i operetkowej, jak również ludowej, filmowej, czy poezji muzyką pisanej i łączyć to w oryginalnych składach wykonawczych.
Wiele jej projektów artystycznych, zarówno współtworzonych, jak i autorskich cyklów muzycznych zostało sfinalizowanych dzięki mecenasowi Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku, zaangażowaniu Miasta Gdańska, stypendium kulturalnemu Prezydenta Miasta Gdańska, dzięki współpracy z Europejskim Centrum Solidarności, Biblioteką Gdańską Polskiej Akademii Nauk, Międzynarodowymi Targami Gdańskimi, ze Stowarzyszeniem Nasz Gdańsk, Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników, Stowarzyszeniem Civitas Christiana, Fundacją Gdańską a także dzięki innym instytucjom, stowarzyszeniom, firmom i osobom prywatnym, które widziały wiarygodne partnerstwo przy realizacji tychże dzieł i dostrzegały ich zdolność nośną na dziś a także potencjał wartości dodanych mierzalnych w perspektywie niedoraźnej.
mgr, ur. w 1991, absolwent Szkoły Muzycznej II stopnia w Elblągu, gdzie założył i prowadził (2006-2010) Młodzieżową Orkiestrę Rozrywkową. Za działalność z tym zespołem otrzymał stypendium artystyczne Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego. W Elblągu związany był jako wokalista z chórem młodzieżowym Bel Canto oraz jako oboista i aranżer z Capella Sancti Nicolai.
Jest absolwentem studiów I i II stopnia specjalności Dyrygentura Chóralna, w klasie dr hab. A Grucza- Rogalskiej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (2015) oraz studiów I stopnia specjalności Muzyka Kościelna, w klasie organów prof. B. Grabowskiego na tejże uczelni (2013). Studia II stopnia kontynuuje w klasie dr hab. A. Szadejko. W latach 2012-
2014 studiował także Dyrygenturę Symfoniczno-Operową w klasie prof. E. Wiesztordt. Otrzymywał stypendium Rektora AM dla najlepszych studentów. Jest inicjatorem i pierwszym prezesem Koła Naukowo- Artystycznego Muzyki Kościelnej (2017). Czynnie uczestniczył w kursach mistrzowskich z zakresu dyrygentury chóralnej, organów, improwizacji oraz chorału gregoriańskiego. Posiada kilkunastoletnią praktykę jako organista, chórzysta i kantor liturgiczny.
W latach 2014-2016 był pedagogiem szkół muzycznych w zakresie teorii muzyki i
śpiewu, uczył także w ogólnej szkole podstawowej. Jest autorem muzyki dwóch musicali dziecięcych oraz wielu aranżacji kameralnych i orkiestrowych. W latach 2015-2016 był dyrygentem Męskiego Towarzystwa Śpiewaczego „Gryf” - Trąbki Wielkie. Od 2015 pełni funkcję organisty w Kościele pw. Św. Jadwigi Śląskiej w Gdańsku-Nowym Porcie, od 2016 roku jest wokalistą Kapeli Mariackiej w Gdańsku, a od 2017 dyrygentem chóru żeńskiego Gaudeamus z Gościcina. Obecnie pełni także obowiązki dyrygenta chóru mieszanego Camerata Santa Cecilia z Kolbud. Od kilku lat jest także korepetytorem wokalnym Chóru Kameralnego Św. Jerzego z Elbląga, a także wokalistą Goldberg Baroque Ensemble, z którym dokonuje nagrań płytowych (nominacje do Fryderyka 2014 i 2016). Do jego największych zainteresowań muzycznych należą improwizacja organowa oraz rozwój słuchu harmonicznego i techniki wokalnej. Jest także miłośnikiem tradycji katolickiej i chorału gregoriańskiego, który od kilku lat propaguje w ramach prezentacji zespołu Schola Cantorum AM w Gdańsku oraz we własnej pracy dyrygenckiej i w posłudze kantora.
Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
mpo #2231257 | 79.186.*.* 25 kwi 2017 19:43
naprodukował kosciół tych swoich swietych ze zliczyc ich nie mozna..
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz