Jan Amos Komeński w Kawiarence Historycznej

2017-06-16 12:19:56(ost. akt: 2017-06-16 12:23:53)
Jan Amos Komeński

Jan Amos Komeński

Autor zdjęcia: arch. muzeum w Elblągu

Gościem kawiarenki będzie dr Manfred Richter, pastor kościoła ewangelickiego.
PTH O/Elbląg i Muzeum Archeologiczno – Historyczne w Elblągu zapraszają na kolejne spotkanie w kawiarence historycznej Clio, w najbliższy czwartek 22 czerwca 2017 r., wyjątkowo wcześnie, bo o godzinie 15.00. Kawiarenka odbędzie się w sali konferencyjnej budynku Podzamcza, Bulwar Zygmunta Augusta 11.

Gościem będzie dr Manfred Richter, pastor kościoła ewangelickiego. W młodości studiował filozofię, teologię i pedagogikę. Jest autorem licznych publikacji na temat pedagogiki osób dorosłych, sztuki, zwłaszcza miejsca sztuki w przestrzeni sakralnej, Kościoła ewangelickiego, ekumenizmu i komeniologii.

Komeniologia jest uznanym terminem dociekań naukowych odnoszących się do dorobku Jana Amosa Komeńskiego (1592-1670). Nasz Gość jest współzałożycielem i członkiem zarządu niemieckiego Towarzystwa im. Komeńskiego, powołanego do życia w 1992 r. Pan Richter jest wielkim przyjacielem Polski i orędownikiem dialogu międzynarodowego i międzyreligijnego.

Razem z rodziną często odwiedza nasz kraj. Jego żona Heidi wraz z grupą uczniów berlińskiego Ewangelickiego Gimnazjum pracowała w charakterze wolontariuszki w Muzeum Obozu Stutthof. Dr Manfred Richter uczestniczył w wielu projektach z zakresu kultury w Polsce. Od dziesięciu lat współpracuje z Uniwersytetem Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach (wcześniej Akademia Pedagogiczna).

Brał udział w organizowanych przez tę uczelnię sympozjach poświęconych Komeńskiemu, jest autorem przyczynków w serii wydawniczej Studia Comeniana Sedlcensia i wydanej przez uczelnię w 2013 r. monografii poświęconej wkładowi Komeńskiego colloquium charitativum: Dążenia ekumeniczne w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów – wkład Jana Amosa Komeńskiego w przygotowanie „Colloquium Charitativum” w Toruniu w 1645 roku oraz wydanej w ubiegłym roku publikacji, przetłumaczonej na język polski: Jan Amos Komeński. Zarys życia i działalności (wydanej nakładem w Instytutu Kultury Regionalnej i Badań Literackich, Colloquia Litteraria Sedlcensia T.XIX) M. in. fragmenty dotyczące pobytu Komeńskiego w Elblągu, zgodnie z intencją Autora, zostaną omówione podczas planowanego spotkania.

Jan Amos Kodeński (1592-1670), Czech, duchowny protestancki, jeden z przywódców Braci Czeskich, po przymusowej emigracji spowodowanej prześladowaniem religijnym osiadł w Polsce (1628-1657). Przez większą część tego okresu pracował w Lesznie, gdzie powstały jego główne dzieła. Komeński to jeden najwybitniejszych myślicieli i teoretyków pedagogiki i dydaktyki nowożytnej Europy. Twórca tzw. „pampedii” – teorii powszechnego kształcenia wszystkich, o wszystkim i przez całe życie. Dzięki stworzonej teorii stał się prekursorem współczesnej dydaktyki i koncepcji powszechnego systemu szkolnictwa. Myśl ta stała się podstawą sformułowanej przez niego „pansofii” teorii filozoficzno-teologicznej, która zakładała odrodzenie ludzkości dzięki wspólnej tradycji biblijnej, tolerancji religijnej oraz uniwersalnej wiedzy (uniwersalne szkoły, towarzystwa naukowe, a nawet uniwersalny język).

Był przekonany, że naprawa wychowania jest nadzieją na naprawę świata. W Polsce, niestety, został bardziej zapamiętany jako protagonista Szwedów podczas „potopu”. Dużo podróżował, w latach 1642-1648 przebywał w Elblągu, gdzie przez pewien okres był zatrudniony w elbląskim Gimnazjum i udzielał lekcji prywatnych. Niektóre z jego słynnych już w tym czasie zaleceń pedagogicznych próbowano zastosować w elbląskiej szkole. Wiadomo, że korzystano w niej z podręczników Komeńskiego.

Zasadniczym, jak się wydaje, zajęciem Komeńskiego podczas pobytu w Elblągu były przygotowania do udziału w słynnym „colloquium charitativum” w Toruniu, zwołanym przez króla Władysława IV, które odbyło się w 1645 roku. Było to niezwykłe przedsięwzięcie, kiedy w Europie targanej wydarzeniami tzw. wojny trzydziestoletniej zwołano zjazd katolików, luteran, kalwinistów, którzy w „braterskim dialogu” chcieli ustalić podstawy jedności wiary i osiągnąć pokój religijny.
Wstęp wolny.
Informacja muzeum

Źródło: Dziennik Elbląski