Jedyna taka klasa w Polsce. Z elbląskiego "gastronomika" do pracy na lotnisku [zdjęcia]
2017-09-20 16:36:16(ost. akt: 2017-09-20 22:30:08)
Od tego roku szkolnego uczniowie klasy trzeciej Zespołu Szkół Gospodarczych w Elblągu poznają tajniki pracy przy obsłudze największych samolotów lądujących w Polsce. A to dlatego, że są uczestnikami programu Pracownik Obsługi Lotniskowej.
— Jego celem jest zdobycie wiedzy i umiejętności do pracy w obsłudze lotnisk. Udało nam się także znaleźć partnera, spółkę Welcome Airport Services, która zajmuje się obsługą pasażerów i samolotów w największych portach lotniczych w Polsce. W ramach tej współpracy nasi uczniowie będą mieli zajęcia z pracownikami firmy, którzy na co dzień obsługują lotnisko w Gdańsku. Oprócz tego raz w miesiącu będziemy wyjeżdżać na kształcenie praktyczne na tamtejsze lotnisko, gdzie będziemy obsługiwać samoloty i pasażerów — mówi Aleksandra Lewandowska, nauczyciel w Zespole Szkół Gospodarczych i koordynatorka projektu.
Tak zwany personel handlingowy jest często określany mianem cichego bohatera lotniska. To właśnie oni dbają o czystość samolotu, jego obsługę na płycie lotniska, są odpowiedzialni za załadunek, rozładunek i sortowanie bagażu. Jednym słowem odpowiadają za sprawne domknięcie wszystkich procedur tak, by samolot bezpiecznie i o czasie mógł wystartować z lotniska.
W tym roku tajniki tej niełatwej pracy będzie zgłębiała grupa 18 uczniów trzeciej klasy o profilu technik eksploatacji portów i terminali w ZSG w Elblągu.
— Przez pierwsze dwa lata przerabialiśmy całą teorię związaną z tym zawodem: poznaliśmy wszystkie lotniska świata, ich infrastrukturę czy tajniki odprawy. Po dwóch latach przyszedł czas na egzamin zawodowy z kwalifikacji obsługi podróżnych, który cała grupa zaliczyła z bardzo dobrym wynikiem— opowiada uczennica Anna Jurczak.
— Przez pierwsze dwa lata przerabialiśmy całą teorię związaną z tym zawodem: poznaliśmy wszystkie lotniska świata, ich infrastrukturę czy tajniki odprawy. Po dwóch latach przyszedł czas na egzamin zawodowy z kwalifikacji obsługi podróżnych, który cała grupa zaliczyła z bardzo dobrym wynikiem— opowiada uczennica Anna Jurczak.
W środę (20.09) uczniowie rozpoczęli już cykl wykładów, które do końca tego roku poprowadzą pracownicy firmy Welcome Airport Services, a które przybliżą uczniom praktyczną stronę obsługi pasażerów.
— Na dzisiejszym spotkaniu uczniowie dowiedzą się na czym polega rynek usług lotniczych i jakie są podstawowe podmioty funkcjonujące na tym rynku. Będzie też trochę zadań, m.in. nauczymy się wyliczać opłaty portowe — opowiada Grzegorz Kowalczyk, kierownik działu obsługi pasażerskiej firmy Welcome Airport Services. — Po cyklu wykładów, wiosną 2018 roku zaprosimy całą grupę na miesięczne praktyki na lotnisko w Gdańsku, gdzie będą mogli sprawdzić swoje umiejętności.
— Na dzisiejszym spotkaniu uczniowie dowiedzą się na czym polega rynek usług lotniczych i jakie są podstawowe podmioty funkcjonujące na tym rynku. Będzie też trochę zadań, m.in. nauczymy się wyliczać opłaty portowe — opowiada Grzegorz Kowalczyk, kierownik działu obsługi pasażerskiej firmy Welcome Airport Services. — Po cyklu wykładów, wiosną 2018 roku zaprosimy całą grupę na miesięczne praktyki na lotnisko w Gdańsku, gdzie będą mogli sprawdzić swoje umiejętności.
Po tym okresie na najlepszych uczniów będą także czekały oferty zatrudnienia. Ta praca do łatwych nie należy: wymaga wyzwań i podejmowania trudnych decyzji.
— Coraz więcej ludzi wybiera samolot jako środek transportu, dlatego żeby pracować na lotnisku trzeba mieć odpowiednie predyspozycje. Być odpornym na stres, umieć współpracować z grupą i być komunikatywnym. Przede wszystkim nie można bać się ludzi i trzeba umieć z nimi rozmawiać. Bo każdy pasażer to to jakaś inna historia, do której trzeba umieć się dostosować, by z podróży pasażerowie wynieśli jak najlepsze wrażenia. Wierzę, że sprostamy temu zadaniu — dodaje Konrad Skwarzec, uczestnik szkolenia.
— Coraz więcej ludzi wybiera samolot jako środek transportu, dlatego żeby pracować na lotnisku trzeba mieć odpowiednie predyspozycje. Być odpornym na stres, umieć współpracować z grupą i być komunikatywnym. Przede wszystkim nie można bać się ludzi i trzeba umieć z nimi rozmawiać. Bo każdy pasażer to to jakaś inna historia, do której trzeba umieć się dostosować, by z podróży pasażerowie wynieśli jak najlepsze wrażenia. Wierzę, że sprostamy temu zadaniu — dodaje Konrad Skwarzec, uczestnik szkolenia.
Transport lotniczy to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu transportowego. Co roku notuje się wzrost liczby operacji lotniczych i stały wzrost podróżnych korzystających z portów lotniczych. Tym samym wzrasta zapotrzebowanie na wykwalifikowany personel handlingowy, czyli taki, który odpowiada za obsługę naziemną pasażerów.
as
as
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
sda #2332842 | 78.88.*.* 21 wrz 2017 09:03
oczywiście, że popieranie! Z tego wymarłego miasta? Zawsze. Szkoda im życia marnować. No chyba, że mają potem kosić trawę na elbląskim "lotnisku"?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
ads #2332782 | 159.245.*.* 21 wrz 2017 08:08
W sensie popieranie faktu wyprowadzki mlodych ludzi?
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz