Marszałek stawia na nowe drogi i innowacje
2017-09-28 14:39:27(ost. akt: 2017-09-29 08:16:56)
Artykuł
sponsorowany
Ostatnie lata na Warmii i Mazurach to czas budowy, przebudowy i modernizacji dróg, w tym tej najważniejszej — "siódemki", która łączy Warszawę z Gdańskiem. Zmodernizowaną krajową „16” dojechać możemy również z Warmii na Mazury.
Poprawa infrastruktury transportowej na Warmii i Mazurach jest jednym z priorytetów samorządu województwa. Znalazło to odzwierciedlenie już w poprzedniej unijnej perspektywie. W Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007-2013 na rozwój transportu, czyli drogi, kolej i lotnisko przeznaczono 1,4 mld złotych, czyli 34 proc. całego programu.
W obecnym RPO na lata 2014-2020 na rozwój infrastruktury transportowej wyodrębniono ponad 196 milionów euro. Celem realizowanych dzięki temu przedsięwzięć jest zwiększenie zewnętrznej dostępności komunikacyjnej regionu oraz jego wewnętrznej spójności.
Na rozwój samej infrastruktury drogowej w regionie zapisano 130 milionów euro. Pieniądze są przeznaczone na budowę i przebudowę ważnych dla województwa połączeń drogowych.
― Od dobrego skomunikowania województwa wewnątrz i na zewnątrz w dużej mierze zależy rozwój gospodarczy regionu ― stwierdza marszałek Gustaw Marek Brzezin. — Swoboda przesyłania towarów i przemieszczania się osób z pewnością podnosi możliwości działalności gospodarczej i atrakcyjność obszarów dla potencjalnych inwestorów.
Równie ważną kwestią jest modernizacja i rozwój infrastruktury drogowej w miejskich obszarach funkcjonalnych, tzw. MOF. Jeśli chodzi o Olsztyn, samorząd województwa przeznaczył na wsparcie tych inwestycji 12,5 mln euro. Kolejne środki przeznaczone na rozwój inwestycji transportowych w ramach ZIT bis to 4 mln euro dla Elbląga oraz 3,5 mln euro dla Ełku.
Dlaczego akurat w tych miastach samorząd stawia na infrastrukturę? Ponieważ po stolicy województwa Elbląg i Ełk to dwa największe miasta i zarazem główne ośrodki wzrostu w regionie. Ich obszary funkcjonalne skupiają znaczącą część populacji województwa i odgrywają istotną rolę w osiąganiu poprawy spójności ekonomicznej, przestrzennej i społecznej województwa warmińsko-mazurskiego.
Kolejne unijne środki służą wsparciu rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego.
Kolejne unijne środki służą wsparciu rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego.
― Dobre drogi i należycie zorganizowana komunikacja publiczna to również wzmożenie ruchu turystycznego w regionie, co pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać istniejącą już bazę tej branży ― dodaje marszałek Brzezin.
Również w tegorocznym budżecie województwa znaczne środki, bo ponad 330 mln zł, zaplanowano na transport i łączność, czyli m.in. organizowanie i dofinansowanie krajowych pasażerskich przewozów kolejowych i przewozów autobusowych, Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury oraz zarządzanie drogami wojewódzkimi wraz z inwestycjami, a inwestycje na drogach to ponad 138 mln zł.
Nie można zapomnieć także o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowy o przyznaniu pomocy na budowę, przebudowę lub modernizację dróg gminnych, powiatowych i wewnętrznych podpisało z marszałkiem województwa kilkudziesięciu starostów, burmistrzów i wójtów z całego regionu. Do podziału było 130 mln zł.
Również w tegorocznym budżecie województwa znaczne środki, bo ponad 330 mln zł, zaplanowano na transport i łączność, czyli m.in. organizowanie i dofinansowanie krajowych pasażerskich przewozów kolejowych i przewozów autobusowych, Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury oraz zarządzanie drogami wojewódzkimi wraz z inwestycjami, a inwestycje na drogach to ponad 138 mln zł.
Nie można zapomnieć także o Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowy o przyznaniu pomocy na budowę, przebudowę lub modernizację dróg gminnych, powiatowych i wewnętrznych podpisało z marszałkiem województwa kilkudziesięciu starostów, burmistrzów i wójtów z całego regionu. Do podziału było 130 mln zł.
— Te pieniądze posłużą poprawie bezpieczeństwa naszych mieszkańców oraz turystów – mówi marszałek Brzezin. — Nowe i wyremontowane drogi ułatwią dojazd do instytucji kultury, ośrodków zdrowia, szkół czy urzędów.
Optymalizacji procesów planowania i rozwoju sieci dróg województwa warmińsko-mazurskiego posłuży realizacja nowego, wspólnego przedsięwzięcia samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Wydziału Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Projekt będzie realizowany w dwóch fazach: badawczej i wdrożeniowej. Stosowną umowę podpisano 26 września w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie.
Optymalizacji procesów planowania i rozwoju sieci dróg województwa warmińsko-mazurskiego posłuży realizacja nowego, wspólnego przedsięwzięcia samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Wydziału Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Projekt będzie realizowany w dwóch fazach: badawczej i wdrożeniowej. Stosowną umowę podpisano 26 września w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie.
Adam Nowiński
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez