W Tolkmicku rozmawiali o przekopie Mierzei Wiślanej
2017-10-19 17:08:51(ost. akt: 2017-10-19 20:40:02)
To już pewne, że kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie wybudowany w Nowym Świecie (gmina Sztutowo). O wyborze tej lokalizacji poinformował w czwartek w Elblągu Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Rząd wybrał lokalizację w Nowym Świecie, jako najlepszą do realizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Poinformował o tym w czwartek podczas posiedzenia Rady Miejskiej w Elblągu Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej. Również w czwartek odbyło się w Tolkmicku wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z udziałem ministra Gróbarczyka. Tematem był oczywiście przekop przez Mierzeję Wiślaną.
— Budowa kanału, to dla ministerstwa i rządu inwestycja o szczególnym znaczeniu. Jest jednym z naszych priorytetów, ponieważ ma wpływ na bezpieczeństwo państwowe na Zalewie Wiślanym oraz w regionie — podkreślił Marek Gróbarczyk.
Minister gospodarki morskiej zaznaczył, że przygotowane koncepcje tej inwestycji dotyczyły trzech miejscowości: Skowronki, Piaski i Nowy Świat, które były zakładane w pierwotnym kształcie projektu.
Minister gospodarki morskiej zaznaczył, że przygotowane koncepcje tej inwestycji dotyczyły trzech miejscowości: Skowronki, Piaski i Nowy Świat, które były zakładane w pierwotnym kształcie projektu.
— Miejscowość Nowy Świat ma jednak najlepsze warunki, jeśli chodzi o raport oddziaływania środowiskowego oraz kompensacje, które trzeba czynić w ramach dochowania sztuki budowlanej, czy też wykonania tej inwestycji zgodnie z dyrektywami, przede wszystkim środowiskowymi — mówił minister.
— Lokalizacja inwestycji w Nowym Świecie zminimalizuje również szkody w linii brzegowej — dodała Anna Stelmaszczyk-Świerczynska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
— Lokalizacja inwestycji w Nowym Świecie zminimalizuje również szkody w linii brzegowej — dodała Anna Stelmaszczyk-Świerczynska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Bezpieczeństwo na Zalewie Wiślanym poprzez swobodny dostęp do morza Bałtyckiego, rozwój sektorów transportu, gospodarki i turystyki, to główne korzyści, zdaniem Anny Stelmaszczyk-Świerczynskiej, jakie przyniesie ze sobą budowa kanału.
— Stwarza ona nowe perspektywy dla Elbląga, jako portu. Skróci też drogę transportu morskiego z Gdyni i Gdańska, co łatwo przełożyć na oszczędność w finansach, przyczyni się do rozwoju turystyki, z której w tym regionie utrzymuje się w dużej mierze społeczność lokalna — mówiła.
Anna Stelmaszczyk-Świerczynska podkreśliła również, że przyjęta przez Sejm specustawa, która ma przyspieszyć realizację inwestycji, nie skraca drogi w konsultacjach ekologicznych. Na ternie Mierzei Wiślanej położonych jest bowiem sześć obszarów Natura 2000 i dwa parki krajobrazowe.
— Inwestycja jest priorytetowa, ale to nie oznacza, że jesteśmy zwolnieni z konsultacji ekologicznych i ekspertyz środowiskowych — dodał minister Gróbarczyk.
— Inwestycja jest priorytetowa, ale to nie oznacza, że jesteśmy zwolnieni z konsultacji ekologicznych i ekspertyz środowiskowych — dodał minister Gróbarczyk.
Podczas spotkania w Tolkmicku nie brakowało też wątpliwości, jakie w lokalnych samorządach budzi budowa przekopu.
— Mieszkańcy Krynicy Morskiej są przeciwni tej inwestycji. Wiemy, że decyzja została już podjęta i szanujemy ją. Ale chcemy również, aby pod uwagę wzięto nasze postulaty — mówił Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej.
— Mieszkańcy Krynicy Morskiej są przeciwni tej inwestycji. Wiemy, że decyzja została już podjęta i szanujemy ją. Ale chcemy również, aby pod uwagę wzięto nasze postulaty — mówił Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej.
Od początku planowania przekopu Krynica Morska podchodziła do niego sceptycznie. Mieszkańcy gminy utrzymują się głównie z turystyki i obawiają, że budowa inwestycji "odstraszy" sezonowych gości, pozbawiając ich tym samym środków do życia. Minister Gróbarczyk obiecał gminie dialog w tej sprawie.
Inwestycja może napotkać także problemy. Jednym z nich jest most pontonowy w Nowakowie.
— Wystarczy, że poziom wody w rzece Elbląg jest nieco wyższy i most nie otworzy się — mówiła Anna Stelmaszczyk-Świerczynska.
Jednocześnie zapewniła, że opracowywana jest koncepcja nowego mostu.
— Kolejny problem, to zbyt płytki tor podejściowy do portu w Elblągu. Mamy cztery lata, by się z tym uporać — dodała.
Minister Gróbarczyk zapowiedział również stworzenie specjalnego funduszu portowego dla małych i średnich portów.
— Wystarczy, że poziom wody w rzece Elbląg jest nieco wyższy i most nie otworzy się — mówiła Anna Stelmaszczyk-Świerczynska.
Jednocześnie zapewniła, że opracowywana jest koncepcja nowego mostu.
— Kolejny problem, to zbyt płytki tor podejściowy do portu w Elblągu. Mamy cztery lata, by się z tym uporać — dodała.
Minister Gróbarczyk zapowiedział również stworzenie specjalnego funduszu portowego dla małych i średnich portów.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. W listopadzie 2018 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
daw
daw
Źródło: Dziennik Elbląski
Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Olejki #2354923 | 178.36.*.* 20 paź 2017 07:33
Tylko 6 zdjęć z których mało co wynika . Szkoda bo chciałam zobaczyć jak było
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz