Zalew Wiślany, akwen wielkich możliwości. Seminarium w EUHE
2018-04-19 14:23:46(ost. akt: 2018-04-19 14:58:08)
W czwartek (19.04) w Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej odbyło się seminarium naukowe pn."Port Elbląg i drogi wodne północno-wschodniej Polski - wczoraj, dziś i jutro".
Podczas seminarium zaprezentowano rozwój historyczny dróg wodnych Polski północno-wschodniej i portu elbląskiego w kontekście szans i wyzwań współczesności i przyszłości.
Jednym z prelegentów był Marcin Kalinowski z Instytutu Morskiego w Gdańsku, który podjął tematykę zagospodarowania Zalewu Wiślanego.
— Zalew Wiślany, to akwen jedyny w swoim rodzaju, bowiem podzielony jest granicą państwa na dwie części. Z tego właśnie powodu trudno jest nim zarządzać. Trzeba podkreślić, że jest to akwen wielkich możliwości, ale niedostatecznie gospodarczo wykorzystany — mówi Marcin Kalinowski.
Marcin Kalinowski przedstawił dwie główne koncepcje zagospodarowania Zalewu Wiślanego.
— Pierwszym poważnym pomysłem na Zalew było jego osuszenie i polderyzacja, czyli wykorzystanie żyznego dna na cele rolnicze. Według koncepcji, która powstała w 1874, a powrócono do niej w 1928 roku, miano osuszyć 54 tys. ha Zalewu. Na osuszonych terenach miało zamieszkać 13 tys. rodzin. Inwestycja miała kosztować 45 mln marek. Pomysłu tego nie zrealizowano — mówi Marcin Kalinowski.
— Pierwszym poważnym pomysłem na Zalew było jego osuszenie i polderyzacja, czyli wykorzystanie żyznego dna na cele rolnicze. Według koncepcji, która powstała w 1874, a powrócono do niej w 1928 roku, miano osuszyć 54 tys. ha Zalewu. Na osuszonych terenach miało zamieszkać 13 tys. rodzin. Inwestycja miała kosztować 45 mln marek. Pomysłu tego nie zrealizowano — mówi Marcin Kalinowski.
Drugą z koncepcji jest budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną, która wg zapowiedzi rządu RP ma ruszyć w listopadzie br.
— Elbląg byłby wówczas zlokalizowany na styku trzech dróg wodnych, stałby się portem o dużym potencjale — mówi Kalinowski.
— Elbląg byłby wówczas zlokalizowany na styku trzech dróg wodnych, stałby się portem o dużym potencjale — mówi Kalinowski.
W seminarium uczestniczyli również: prof. Marek Cetwiński z Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, prof. Krzysztof Luks, z EUH-E w Elblągu, prof. Janusz Hochleitner z UMW w Olsztynie, Edward Ossowski ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP w Bydgoszczy.
daw
daw
Źródło: Dziennik Elbląski
Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
ACH #2503625 | 95.160.*.* 17 maj 2018 18:58
Spotkanie ,sztuka dla sztuki a bajki z mchu i paproci zmieniły się w srebrniki które zwija banda "mądrali" ,snuje wizje a parafianie[ po łacinie; ciemniak ,człowiek bez ogłady,idiota] łyka tą wiedzę jak pelikan plankton . Czy Soros wan za to płaci polszewicy ?
odpowiedz na ten komentarz
j23 #2487439 | 77.255.*.* 19 kwi 2018 18:35
sami pisiorowcy - Elbląg na szlaku - po zrobieniu przekopu i to poza szlakiem ......, a DROGA WODNA Z GDAŃSKA DO ELBLĄGA ISTNIEJE PANOWIE.......,
odpowiedz na ten komentarz
sceptyk #2487376 | 178.36.*.* 19 kwi 2018 16:47
Panowie, bijecie piane, ale nie tu. Jak trzymacie się ekonomi, to zrozumiecie
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz