Koncertowa moc klasyki

2019-02-13 16:11:25(ost. akt: 2019-02-13 15:13:27)

Autor zdjęcia: arch. EOK

Prokofiew. Poulenc. Dworzak. Te nazwiska wyznaczą przebieg marcowego koncertu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, który odbędzie się w Ratuszu Staromiejskim.
17. marca z wiolonczeli Magdaleny Bojanowicz, skrzypiec Pauli Preuss i fortepianu Radosława Kurka popłyną dźwięki skomponowane przez wspomnianych mistrzów partytury, którzy przeobrazili kompozytorski świat XIX i XX wieku.

O zdolnościach Sergieja Prokofiewa niech świadczy fakt, że swój pierwszy utwór na fortepian, Galop indyjski, stworzył w wieku pięciu lat, nim jeszcze poznał nuty. Oryginalny styl kompozytora, pełen witalności, śmiałych zestawień akordów, a zarazem liryczny, został określony mianem „prokofiewowskiego” i jego próbkę - Sonatę na skrzypce i fortepian Nr 1 f-moll op. 80 - będziemy podziwiać w Sali Koncertowej. Utwór Prokofiewa nie będzie jedynym sonatowym akcentem koncertu.

Wysłuchamy także Sonaty na wiolonczelę i fortepian Francisa Poulenca. Artysty, który nie bał się eksperymentów kompozytorskich – jego Rapsodie nègre została napisana do słów zaczerpniętych ze zbioru afrykańskich wierszy. Do historii przeszedł zaś jako autor m.in. ekstatycznego Koncertu na organy, kotły i smyczki g-moll, który „choć nasycony sprzecznościami, jest pełen wewnętrznego życia”.

Z kolei o jednym z utworów Antoniego Dworzaka, Koncercie wiolonczelowym h-moll op. 104, Johannes Brahms pisał: „Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert”. Tym razem zapoznamy się z Triem fortepianowym nr 4 e-moll op. 90 czeskiego kompozytora, znanym również jako Dumky Trio.

17.03.2019, niedziela, 18:00. Sala Koncertowa Ratusza Staromiejskiego w Elblągu. Paula Preuss – skrzypce, Magdalena Bojanowicz – wiolonczela, Radosław Kurek – fortepian.
Informacja EOK

Źródło: Dziennik Elbląski